Vi møtte Julie Wood fra Kickstarters kommunikasjonsavdeling. (Bilde: Tek.no)

Dette nettstedet har gjort gründere til millionærer

Nå kommer Kickstarter til Norge. Vi har tatt en prat med dem.

Verdens største finansieringssamfunn, Kickstarter, lanseres i disse dager i Norge. Nettstedet fungerer ved at personer som har en idé til et produkt kan presentere idéen overfor Kickstarter-samfunnet, og be om penger til finansiering. De som støtter prosjektene vil få en belønning, for eksempel bli blant de første som får det ferdige produktet. 

Siden oppstarten i 2009 har Kickstarter finansiert 69 000 ulike prosjekter, alt fra VR-brillene Oculus Rift til mer sære prosjekter som Potato Salad – et prosjekt startet av en amerikaner som vil lage potetsalat (!) til alle som vil ha. Målet var å få inn 10 dollar – hittil har potetsalatprosjektet fått inn nesten 56 000 dollar, rundt 350 000 kroner. 

Vi møtte kommunikasjonsansvarlig Julie Wood i Kickstarter da hun var i Norge i forbindelse med Norges-lanseringen. 

Oculus Rift startet som et Kickstarter-prosjekt, og er nå kjøpt opp av Facebook.
Oculus Rift startet som et Kickstarter-prosjekt, og er nå kjøpt opp av Facebook.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Enklere å bruke for nordmenn

Selv om det er først nå at Kickstarter lanseres i Norge, har det lenge vært mulig for nordmenn å finansiere prosjekter gjennom nettstedet. Men med representasjon i Norge skal det bli enda enklere.

– Inntil nå har norske brukere ikke hatt mulighet til å starte egne Kickstarter-prosjekter, uten å ha en avdeling i USA eller i ett av de andre landene der Kickstarter har eksistert. Men fra nå kan alle nordmenn over 18 år starte et prosjekt, sier Wood til Tek.no.

Flere norske idéer har allerede blitt finansiert gjennom Kickstarter, blant annet det norske dataspillet «Dreamfall Chapters: The Longest Journey», hvor tilsammen 21 858 personer bidro med 1,5 millioner dollar – rundt 9,5 millioner norske kroner.

– Hvorfor lanserer dere i nettopp Norge? 

– Vi har alltid visst at det er mange kreative mennesker i Skandinavia, og at det skjer mye spennende i Norge, sier Woods, og peker på at mange områder som nordmenn er gode på – som dataspill – er blant de prosjektene som også går veldig bra på Kickstarter. 

Brukerne bidrar til å gjøre produktene enda bedre

Woods sier at den største forskjellen mellom Kickstarter og andre lignende nettsteder, som Indiegogo, er at Kickstarter har et større brukermiljø.

– Vi har et veldig stort brukermiljø og et virkelig stort nettverk av mennesker som hele tiden kommer innom for å se om det er prosjekter de kan støtte, forteller hun.

Coolest Cooler er det mest innbringende Kickstarter-prosjektet noensinne.
Coolest Cooler er det mest innbringende Kickstarter-prosjektet noensinne.Foto: Kickstarter

Hvis et Kickstarter-prosjekt ikke får inn nok penger til at prosjektet vil kunne realiseres, vil ikke pengene bli utbetalt. Hun mener brukerne er klar over at de kjøper et produkt som ennå ikke er ferdigutviklet, og tror årsaken til at folk støtter prosjekter på Kickstarter, er at mange synes det er morsomt å se hvordan produktene kommer til live.

– Hvordan skiller crowdfunding seg fra mer tradisjonelle finansieringsmetoder, som Innovasjon Norge?

– Med crowdfunding har du en direkte kommunikasjon med de som støtter prosjektet ditt, sier Wood.

Som eksempel nevner hun Coolest Cooler, som har fått inn utrolige 13,3 millioner dollar – 84 millioner kroner. Målet var 50 000 dollar. Første gang Coolest Cooler prøvde seg, lyktes de ikke med å nå målet. Men utvikleren fikk en masse tilbakemeldinger fra de som støttet prosjektet om ting som burde være annerledes, og brukte disse tilbakemeldingene til å lage en forbedret versjon. Da den nye versjonen ble lagt ut på Kickstarter, ble det en kjempesuksess.

– Det å ha denne kommunikasjonen med de som kommer til å bruke produktet ditt, eller like idéen din, er veldig viktig – og noe som er unikt med Kickstarter, sier Wood.

Anita Krohn Traaseth, direktør for Innovasjon Norge.
Anita Krohn Traaseth, direktør for Innovasjon Norge.Foto: Anders Bostad/Innovasjon Norge

Innovasjon Norge: – Dette er spennende

Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge føler seg ikke truet av at Kickstarter nå dukker opp i Norge.

– Jeg synes dette er positivt og spennende. 

Flere norske oppstartere har allerede benyttet seg av Kickstarter, men at de nå åpner opp for at du kan bruke ditt norskregistrerte selskap er jo helt klart en fordel, sier hun til Tek.no.

Traaseth sier at crowdfunding ikke nødvendigvis passer for alle bedrifter, og kanskje ikke for teknisk tunge bedrifter som har panteter å tenke på i tillegg til lange utviklingsløp.

Innovasjon Norge og IKT-Norge er er positive til at Kickstarter kommer til Norge:
– Dette er positivt og spennende for norsk innovasjon »

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen