Her vil nok mange føle seg ganske ukomfortable i starten, men fra 2019 håper Chevrolet at selvkjørende biler er en realitet.
Her vil nok mange føle seg ganske ukomfortable i starten, men fra 2019 håper Chevrolet at selvkjørende biler er en realitet. (Foto: Chevrolet)

Dette kan bli den første ratt- og pedalløse bilen

Chevrolet vil starte produksjonen allerede neste år.

Et bilde av førermiljøet til Chevrolets kommende Cruise AV  har akkurat dukket opp på nettet, og viser det som kan være framtidens biler. Den kommende elbilen deres har nemlig hverken ratt eller pedaler.

Cruise AV skal ifølge Chevrolet være klar for kategori 5 av autonomi, noe som betyr at den ikke krever noen som helst handling fra fører under kjøring. 

Om alt går som planlagt fra Chevrolets side vil produksjonen starte en gang neste år, noe som kan gjøre Cruise AV til verdens første helt selvkjørende bil i masseproduksjon. Bilene er i første rekke ment å fungere som en bildelingstjeneste i amerikanske stater hvor autonome kjøretøy kan ferdes lovlig. 

Ingen «ny» bil

Chevrolet Cruise AV er basert på samme selskaps Bolt EV, som er avbildet her, og kan dermed komme til å bære likhetstrekk med den. (Bilde: Chevrolet)

Cruise AV er i stor grad basert på Chevrolets Bolt EV, som igjen bærer mange likheter med Opels Ampera-E, tidligere eid av morselskapet General Motors. 

Det er derfor nærliggende å tro at utseende vil minne om disse bilene, og at rekkevidden vil ligge på omtrent samme nivå, som er rundt 380 kilometer på en fullading.

Det gjenstår naturlig nok en rekke tester, men når den autonome elbilen ruller ut av fabrikkene vil et kobbel bestående av 21 sensorer, som inkluderer både radar og lidar, samt 16 kameraer, forhåpentligvis være nok til å holde den trygt på veien. 

Gammeldagse sikkerhetsreguleringer

En av oppgavene Chevrolet og eventuelle konkurrenter står overfor før autonome biler i klasse 5 godkjennes for veien av amerikanske myndigheter, er å få endret lovverket som ikke er særlig godt tilpasset autonome biler. Blant annet krever dagens lovverk at alle biler kommer med kollisjonsputer montert i rattet. Uten ratt oppfyller ikke Cruise AV denne reglen, og selskapet jobber nå for å få godkjent en kollisjonspute lik den som er vanlig på dagens passasjerside.

Dagens reguleringer krever også at en sjåfør skal kunne ta over styringen av den selvkjørende bilen på et øyeblikks varsel. Uten verken ratt eller pedaler er også dette en bestemmelse som må fjernes før helt autonome biler får brukstillatelse.

Funker den?

Detaljene rundt hvordan Chevrolet Cruise AV faktisk vill fungere i praktisk er ennå ganske vage. Ingen bilprodusent i dag er i nærheten av å ha en helt selvkjørende bil, spesielt ikke på nivå 5. Uten ratt eller pedaler skal du være bombesikker på at systemet fungerer korrekt, i alle slags værforhold og situasjoner.

I dag sliter selv relativt enkle sensorer hvis det regner for mye eller hvis veien er dekket av snø, og utfordringer som dette har ikke Chevrolet spesifisert hvordan de skal løse.

Flere store selskaper som Apple, Tesla og Nvidia forsker alle på systemer og brikker som vil gjøre ferdsel langs veier tryggere og bedre både for bilister og fotgjengere. Men om noen faktisk klarer å ha en kjøreklar, helt selvkjørende bil allerede i 2019, gjenstår å se. 

Autonome biler blir uten tvil dyre, så hva med et kompromiss?
Denne kofferten følger etter deg som en hund »

(Kilder: Ars Technica, MotorTrendTV2)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen