Selv om alt kan se legitimt ut, er beskjeden fra Vidar Korsberg Dalsbø i DNB klar: – Ikke oppgi kortnummeret ditt. (Bilde: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no / DNB)

– Legg på røret med en gang hvis det skjer deg

Her er ekspertenes beste råd mot telefonsvindel.

De fleste av oss har etter hvert lært å gjenkjenne e-postene som forteller at du har vunnet i et lotteri som svindel. Men hva når telefonen ringer til deg personlig, og en person i den andre enden forteller at de kommer fra Microsoft – og at du har virus på PC-en?

Akkurat det skjedde i redaksjonen til Hardware.no, og flere av metodene som svindlerne i den andre enden brukte for å overbevise oss, kunne ha lurt de aller fleste.

Se video av hele svindelforsøket hos Hardware.no »

Tømmer kontoen med din hjelp

Dette vinduet kan se skummelt ut, men feilmeldingene skal faktisk være der. Ikke tro på svindlerne når de sier det beviser du har virus.
Dette vinduet kan se skummelt ut, men feilmeldingene skal faktisk være der. Ikke tro på svindlerne når de sier det beviser du har virus.

– Hei, dette er Michelle fra Microsoft-support som ringer. Er du klar for å fikse PC-en din?

Slik starter en hyggelig svindelsamtale, som i løpet av noen få trinn prøver å tømme bankkontoen din.

Michelle får deg nemlig til å åpne en del av PC-ens systeminnstillinger som de færreste har kjennskap til, som er full av feilmeldinger, og som ser temmelig skummel ut for de uinnvidde.

Disse «virusene» skal Michelle selvfølgelig hjelpe deg å bli kvitt, helt gratis; og gjennom samtalens løp har hun funnet en rekke nye «problemer» for deg.

Etter å ha sørget for at du er fullstendig på kroken foreslår hun at du kjøper et abonnement på videre service, som varer livet ut, og bare koster 35 kroner.

Problemet er bare at når du taster inn bankkortnummeret ditt for å betale, gir du i virkeligheten svindlerne fri adgang til pengene dine.

Sjekk med banken før du betaler

Vidar Korsberg Dalsbø i DNB advarer mot å gi kortnummeret til de som spør.
Vidar Korsberg Dalsbø i DNB advarer mot å gi kortnummeret til de som spør.Foto: DNB

Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB forteller at vår opplevelse høres veldig kjent ut, og at de har opplevd en god del slike saker.

– Disse svindlerne tar over datamaskinen din, utgir seg for å være IT-support, virusjegere eller fra Microsoft, og kan virke ganske proffe. De skaper et tillitsforhold, og får deg til å taste inn kortnummeret ditt – men det må du for all del ikke gjøre, fastslår Dalsbø.

Selv om det kan virke legitimt nok, og selv om du får se sider av din egen PC som du aldri før har sett, er det nemlig sannsynligvis en svindler som er på ferde:

– Og noe vi jobber mye med, som er viktig å påpeke, er at du må aldri gi fra deg kortinformasjon. Det er superviktig. Hvis du er i tvil, ring til banken for å få sjekket om dette er noe som er farlig eller ikke, oppfordrer han.

Kortet sperres etter at pengene er borte

Samme hvor legitimt det ser ut, må du ikke finne på å gi svindlerne kortnummeret ditt.
Samme hvor legitimt det ser ut, må du ikke finne på å gi svindlerne kortnummeret ditt.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Dalsbø sier at de fleste svindelsaker oppdages rimelig raskt, og da blir kortet sperret så snart det lar seg gjøre. Han understreker imidlertid hvor viktig det er at du er forsiktig med kortbruken din.

– Nå har vi et sporingssystem som har fått begrenset kortsvindel med over 50 prosent. Det ser på hvor kortet blir brukt, og systemet skjønner at hvis du bruker det i én butikk i Brasil, og én butikk i Norge på samme tid, er noe galt. Da får vi et varsel, og ringer kunden for å advare – ofte før kunden selv har fått med seg svindelen, forklarer han.

Systemet kan imidlertid ikke oppdage at du blir svindlet før penger er trukket fra kontoen, og det er ikke gitt at du ser de pengene igjen hvis du har opptrådt uaktsomt.

Må ha handlet i god tro

– Etter en slik svindel kan kunden sende inn en reklamasjonssak og fortelle hva som har skjedd, for å få tilbake pengene som er borte. Hvis kunden har blitt lurt eller svindlet kan det være mulig, men spørsmålet er om kunden har handlet med aktsomhet. Du skal aldri gi fra deg kortinformasjonen din, og det er ditt ansvar, påpeker Dalsbø.

Å gi bort kortinformasjon over en lav sko er nemlig ikke særlig aktsomt. Hvis du har handlet i god tro, og det er åpenbart at du har blitt svindlet, får du dog som regel pengene tilbake.

 – En god tommelfingerregel er likevel at hvis man ikke får benytte 3DSecure, den der du bruker BankID, så bør man være påpasselig. Når man bruker den har man en ekstra trygghet, avslutter han.

Microsoft: – Legg på røret og anmeld

Christine Korme er kommunikasjonsdirektør i Microsoft Norge. Hun råder deg til å legge på hvis noen ringer fra «Microsoft».
Christine Korme er kommunikasjonsdirektør i Microsoft Norge. Hun råder deg til å legge på hvis noen ringer og sier de er fra «Microsoft».Foto: Microsoft

– Det jeg kan si er ja, dette kjenner vi til, og vi beklager det på det sterkeste overfor våre kunder, sier kommunikasjonsdirektør Christine Korme i Microsoft Norge til Hardware.no.

– Denne typen svindel er veldig beklagelig at skjer. Vi har hatt det i Norge omkring to års tid, og før dette ble det oppdaget i en del engelsktalende land. Slike svindlere kommer i puljer, og måten vi kjenner til det på er fra personer som har blitt utsatt for det og som ringer oss etterpå, eller via pressen, forteller hun.

Kommunikasjonsdirektøren sier Microsoft er veldig glad for at pressen skriver om denne typen svindlere, ettersom det bidrar til å gjøre folk mer bevisste på at det ikke er sant.

– Det vi råder folk til er å legge på røret hvis noen ringer på denne måten. Vi tar ikke kontakt på denne måten med kunder som vi ikke har et etablert forhold til, og vi råder alle som tror de har tapt penger på dette til å anmelde svindelen til politiet, forteller hun.

– Men dette er altså folk som utgir seg for å være oss, og som ikke er det. Det er veldig beklagelig, men vi sier altså at du bør legge på røret, råder hun.

Se videoen på hvordan svindlerne reagerer når Hardware.no avslører dem »

– Mye slik svindel i perioder

Tone Bakås hos NorSIS advarer mot å falle for svindlernes tre triks.
Tone Bakås hos NorSIS advarer mot å falle for svindlernes tre triks.Foto: NorSIS

Hos NorSIS – norsk senter for informasjonssikring – snakker vi med seniorrådgiver Tone Bakås, som bekrefter at denne typen svindel er ganske vanlig i perioder.

– Nå har vi hatt flere runder der folk særlig har utgitt seg for å være fra Microsoft Windows Support eller liknende. De prøver å få tak i personlig informasjon, som for eksempel kortnummer, men også brukernavn og passord er attraktive, sier hun.

Bakås mener det er viktig at folk er bevisst på enkelte gjengangere i hva svindlerne spiller på – slik at de lærer seg å gjenkjenne det når det skjer. Svindlerne utvikler seg nemlig stadig, men enkelte ting er det mulig å peke på fra metode til metode.

Tre ting å vokte seg mot

– Hvis noen prøver å spille på din frykt, for eksempel ved å si at de har oppdaget feil med PC-en din slik som her, da er det er veldig mange da som blir bekymret. Da er neste trekk for svindleren å tilby seg å hjelpe, og mange faller for det, forteller Bakås.

– Andre prøver å bygge på din tillit. De kan utgi seg for å være fra noen du stoler på, og vi har sett eksempler som forskjellige banker, Finn eller Ikea. Da er et godt råd å ringe dit de utgir seg fra å komme fra. Ring tilbake til banken, og hør om de faktisk vil be om personlig informasjon – det vil de nemlig aldri, sier hun.

– En tredje ting de spiller på er begjær. Det kan være snakk om å få seg kjæreste, eller en lotterigevinst. Da må du stoppe opp, og tenk litt. Er det for godt til å være sant, så er det som regel en svindel, legger seniorrådgiveren til.

Hvis noen gjør en av disse tingene – spiller på din frykt, tillit eller begjær – må du altså være på vakt, for ofte kan det være ren svindel.

Les også hele historien om hvordan de prøvde seg på Hardware.no:
Trodde du spam var irriterende? Nå ringer svindlerne til deg »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen