«Blade» byr på 700 hestekrefter og 0-100 på 2 sekunder. (Bilde: Divergent Microfactories)

Dette er verdens første «3D-skrevne» superbil

Byr på 700 hestekrefter og gjør unna 0-100 på 2 sekunder.

3D-skriverteknologien har allerede vært med oss en stund, og har nå inntatt en rekke ulike, industrielle felt, inkludert romfart. Ikke uventet har også bilindustrien for lengst begynt å lukte på teknologien, og nå er det som produsenten kaller verdens første 3D-skrevne superbil blitt avduket.

Monsteret heter «Blade» og ble kunngjort i en fersk pressemelding av Divergent Microfactories. Å kalle bilen 3D-skrevet er naturlig nok en liten overdrivelse, da det mer spesifikt dreier seg om en ny produksjonsteknikk med 3D-skrevne deler, som potensielt skal kunne revolusjonere bilindustrien.

Aluminiumsledd og karbonfiberrør

Den nye produksjonsteknikken innebærer å 3D-skrive noe som produsenten har kalt «noder». Disse nodene, som består av en aluminiumsbasert metallegering, fungerer som «ledd» som binder sammen rør av det lette og sterke materialet karbonfiber.

Slik ser de 3D-skrevne «nodene» ut.
Slik ser de 3D-skrevne «nodene» ut. Foto: Divergent Microfactories

Ved å sette sammen disse 3D-skrevne nodene og karbonfiberrørene skal man ifølge produsenten kunne lage en bilramme på bare minutter, og på en mye mer energieffektiv og miljøvennlig måte. Divergent Microfactories hevder med dette å ha oppskriften på en helt ny og mer bærekraftig produksjonsplattform for biler.

Ifølge produsenten er rammen minst like sterk som vanlige bilrammer, og ikke minst vesentlig lettere, som igjen kan legge til rette for mer drivstoffeffektive biler. Om den første prototypen som selskapet har laget med teknikken er spesielt miljøvennlig kan nok imidlertid diskuteres.

0-100 på 2 sekunder

«Blade» byr nemlig på en bensinmotor på solide 700 hestekrefter, som visstnok gir en 0-100-akselerasjon på meget respektable 2 sekunder. I tillegg til vanlig bensin kan motoren også drives med såkalt komprimert naturgass (CNG), som er en noe mer miljøvennlig løsning. Ellers har bilen en relativt lav vekt på bare 630 kilogram.

Bilen skal for øvrig kun produseres i et begrenset antall eksemplarer i første omgang. Ifølge produsenten kan produksjonsteknikken brukes til å produsere alle typer biler og karosserier, og tar også sikte på å «demokratisere» bilproduksjon ved å gjøre store fabrikkanlegg unødvendige.

Hvorvidt det faktisk er hold i de store løftene og ambisjonene til Divergent Microfactories gjenstår selvsagt å se. Mer informasjon om konseptet finner du på selskapets hjemmeside, og se også video under for en introduksjon.

«Blade» er ikke den første 3D-skrevne bilen: Denne var enda tidligere ute, men er ingen superbil »

Divergent Microfactories Blade DEBUTS #SOLIDCON 6/24/15 from Divergent Microfactories on Vimeo.

(Via Engadget)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen