Aircondition, IPL-produkter og kjøkkenmaskiner var de store vinnerne blant elektronikkproduktene i fjor, skal vi tro Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Aircondition, IPL-produkter og kjøkkenmaskiner var de store vinnerne blant elektronikkproduktene i fjor, skal vi tro Stiftelsen Elektronikkbransjen. (Foto: Tore Kristiansen, VG/produsentene/montasje)

Dette er produktene nordmenn gikk mann av huse for å kjøpe

Ikke overraskende var varme- og kjøleprodukter en vinner i første halvår.

Mer småelektrisk, mindre mobil, TV, foto og stort sett alt annet. Det er fasiten for første halvår, som Stiftelsen Elektronikkbransjen presenterte tirsdag. 

Etter en svært kald vinter og en hetebølge som varte i flere måneder, var det imidlertid ikke overraskende at det var varmeovner, vifter og aircondition som var de store vinnerne i første halvår. 

Vifter og mobil aircondition firedoblet salget sammenliknet med samme periode i fjor, og enda ble både butikker og leverandører flest fullstendig utsolgt i sommer. Varmeovner økte på sin side med ni prosent. 

Totalt sett går salget ned 

Totalt sett var salget av elektronikk 5,7 prosent lavere enn i samme periode i fjor. 

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen kunne melde om fallende salg av elektronikkprodukter i fjor, men kjempesalg i enkelte kategorier.

– Elektronikksalget i første halvår i fjor var usedvanlig godt, hele 14 prosent høyere enn året før. Nå ser vi at salget har stabilisert seg, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Det bransjen kaller «småelektrisk» er i hovedsak kjøkkenprodukter og produkter innenfor kategorien helse og velvære. Av disse er det førstnevnte som driver veksten, mens helse og velvære går noe ned. 

Vinnerne: Hårfjerning, kjøkkenmaskiner og støvsugere

Likevel er det én produkttype som har enorm vekst, og det er såkalte IPL-systemer for hårfjerning. Her har salget godt over doblet seg fra samme periode i fjor. Det som tidligere har vært en salongtjeneste gjør vi nå i langt større grad hjemme, påpeker Elektronikkbransjen.  

Kjøkkenprodukter vokser med hele 25 prosent både i volum og verdi, og spesielt er det de avanserte kjøkkenmaskinene som har eksplodert. Nesten dobling i salget og firedobling i verdi, som altså betyr at snittprisen på kjøkkenmaskinene vi kjøper grovt sett har doblet seg. 

Kenwood Chef XL Titanium KVL8300S

Vår favoritt: Kenwood Chef XL Titanium

Kenwood Chef XL Titanium KVL8300S

Da vi testet kjøkkenmaskiner før jul i 2016 var det denne maskinen fra Kenwood som stakk av med seieren. Den fikk skryt for kraftig motor, at den står fjellstøtt på benken og generelt føles veldig solid.

Siden vi testet den har også prisen kommet ned fra cirka 8000 kroner til rundt 5500, så dette er garantert fortsatt et svært godt kjøp.

Les hele testen av kjøkkenmaskiner » 

Elektronikkbransjen peker på en trend hvor vi har blitt mer opptatte av hva vi lager og putter i oss, og gjerne skal ha full kontroll selv. I tillegg har kjøkkenmaskinene blitt stadig mer avanserte, som har drevet snittprisen opp. 

Blendere har også hatt solid vekst, og det samme gjeldere juicere, spesielt såkalte slowjuicere. Her har veksten vært henholdsvis 69 og 93 prosent. Kaffemaskiner har også økt noe, og her er det kaffetraktere som står for hele veksten, mens kapselmaskinene ligger stabilt. 

Sandstrøm S200SJ16E

Vår favoritt: Sandstrøm S200SJ16E

Sandstrøm S200SJ16E

I testen av slowjuicere i prisklassen rundt 2000 kroner var det denne modellen fra Sandstrøm som vant.

Den har stort innmatingsrør som gjør det enkelt å mate inn frukt og grønnsaker, og juiceren viste seg dessuten å være svært dyktig til å presse ut mye juice fra det vi puttet inn.

Les hele testen av slowjuicere » 

Støvsugerposen er i ferd med å dø 

En annen vinner er poseløse støvsugere, som hadde en vanvittig vekst i fjor, men fortsetter veksten i år.

I volum er veksten 78 prosent, mens verdien faktisk er gått ned med 10 prosent. Det mener Elektronikkbransjen skyldes at det er kommet flere aktører inn, noe som har bidratt til å presse ned prisene.

Robotstøvsugere står for øvrig nå for 10 prosent av støvsugermarkedet i Norge. 

Dyson Cyclone V10 Absolute

Vår favoritt: Dyson V10

Dyson Cyclone V10 Absolute

En produsent som definitivt ikke bidrar til å presse ned prisene er Dyson, men så leverer de også et helt fabelaktig produkt med sin nye V10. Vi gikk så langt som å si at den faktisk kan erstatte den vanlige støvsugeren din, og spesielt fikk den skryt for å være ekstremt god til å suge opp dyrehår.

Om du ikke trenger alt ekstrautstyret kan du for øvrig spare en tusenlapp.

Les hele testen av Dyson V10 »

Dyrere og dyrere hodetelefoner 

I en undersøkelse Elektronikkbransjen har fått utført av Norstat, svarer også 17 prosent at de har kjøpt nye hodetelefoner i første halvår, en liten vekst fra 15 prosent i fjor. 

Trenden med at snittprisen øker gjelder også i første halvår. 

– Hele 17 prosent av de som har kjøpt nye hodetelefoner har brukt mer enn 3.000 kroner, mot 13 prosent i fjor. Produkter i prisklassen 1.000 til 3.000 kroner har også en større del av markedet, 37 prosent mot 35 prosent i fjor. Hodetelefoner under 1.000 kroner står for 40 prosent av markedet, mot 47 prosent i første halvår 2017, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen. 

Bang & Olufsen Beoplay H9i

Vår favoritt: B&O H9i

Bang & Olufsen Beoplay H9i

Om pris ikke er noen hindring er det disse hodetelefonene fra Bang & Olufsen som er vår desiderte førstevalg. De har en helt fenomenalt luftig og behagelig lyd, er superkomfortable å ha på og ser dessuten meget lekre ut.

Den aktive støydempingen er fortsatt ikke helt i toppklassen, men H9i-modellen er i alle fall noe bedre enn forgjengeren. 

Les hele testen av B&O H9i »  

Taperne: Mobil, TV og DAB

De tradisjonelle kategoriene er det imidlertid verre med. 

Mobilsalget gikk ned med 11 prosent i antall enheter, mens snittprisen økte med 16 prosent. Nordmenn kjøper altså dyrere mobiltelefoner, og gjerne flaggskipmodellene, ifølge Elektronikkbransjen.

99,99 prosent av salget var smarttelefoner, opp fra 95,5 prosent i fjor. 

Huawei P20 Pro Dual SIM

Vår favoritt: Huawei P20 Pro

Huawei P20 Pro Dual SIM

Huawei P20 Pro sto for en aldri så liten mobilkamerarevolusjon da den kom på markedet i vår, og regjerer fortsatt på toppen av vår topp 10-liste for mobiltelefoner.

I tillegg til kameraet bemerket vi at ytelsen er topp og batteritiden svært god. Siden lansering har prisen også kommet ned noe, og du kan nå få et eksemplar for cirka 7500 kroner.

Les hele testen av Huawei P20 Pro » 

TV-salget gikk også ned med 13 prosent. Klassen mellom 55 og 65 tommer utgjorde 58 prosent av salget, opp fra 48 prosent i fjor. 2,9 prosent var 65-tommere og større, mer enn en dobling fra 1,2 prosent i fjor.

85 prosent av de solgte TV-ene har dessuten 4K-oppløsning, opp fra bare 28 prosent i første kvartal i fjor. 

Aktivitetsarmbånd faller med 22 prosent, men likevel ble det solgt 360 000 enheter. Kategorien er aller mest populær blant kvinner mellom 30 og 39, viser en undersøkelse Elektronikkbransjen har fått utført av Norstat. 

FitBit Charge 2

Vår favoritt: Fitbit Charge 2

FitBit Charge 2

Tross at det nærmer seg to år gammelt, er fortsatt Fitbit Charge 2 det beste valget i aktivitetsarmbåndskategorien, etter vår mening, i alle fall inntil versjon 3 kommer i salg snart.

Den særdeles gode Fitbit-appen er den største grunnen til å velge et Fitbit-produkt, men Charge 2 har også god batteritid, relativt nøyaktig pulsmåling og er generelt enkel i bruk.

Les hele testen av Fitbit Charge 2 » 

De tidligere års vekst i salget av DAB-radioer har dessuten stanset opp. 25 prosent av husholdningene svarer at de har kjøpt bordradio med DAB i første halvår, mot 35 prosent i fjor. Flere kjøper imidlertid DAB-adapter til bilen. 

Kamerasalget faller også videre, med 18 prosent ned fra samme halvår i fjor. Kompaktkameraene har det største fallet, med 37 prosent nedgang. Det kan tyde på at stadig flere tar til takke med mobilkameraet. 

Speilreflekssalget øker på sin side med 11 prosent, mens speilløse systemkameraer faller like mye. 

Nesten ingen kjøper dessuten VR. I Elektronikkbransjens Norstat-undersøkelse svarer bare 1 prosent at de har kjøpt VR-utstyr siste halvår. 

Prisjakt.no er en kommersiell partner av Tek.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen