(Bilde: Gil C / Shutterstock.com)

– Dette er positivt og spennende for norsk innovasjon

Innovasjon Norge og IKT-Norge er er positive til at Kickstarter kommer til Norge.

– Jeg håper dette kan bidra til at flere innovasjoner kan få livets rett og ikke minst at det bidrar til økt læring, nettverk og internasjonalisering for norske gründere, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, til Tek.no.

Samme dag som Kickstarter åpnet dørene på gløtt i Norge, tok hun over sjefsstolen til organisasjonen som deler ut milliarder i støtte for å bidra til nyskaping og vekst i det norske næringslivet.

Anita Krohn Traaseth, direktør for Innovasjon Norge.
Anita Krohn Traaseth, direktør for Innovasjon Norge.Foto: Anders Bostad/Innovasjon Norge

– Jeg syntes dette er positivt og spennende for norsk innovasjon. Flere norske oppstartere har allerede benyttet seg av Kickstarter, men at de nå åpner opp for at du kan bruke ditt norskregistrerte selskap er jo helt klart en fordel. Dette kan bidra til at flere bedrifter med spennende produkter og tjenester enklere kan få tilgang til kapital gjennom denne formen for finansiering, sier Krohn Traaseth, og nevner blant annet Krillbite med «among the sleep» som oppstarter som har hatt en god Kickstarter-kampanje.  

Torgeir Waterhouse, direktør for Internett og nye medier i IKT Norge, er engasjert i det norske oppstartsmiljøet. Han ser på det som interessant at lanseringen kan gi et mer allment fokus på folkefinansiering, noe som kan gjøre det lettere for at mange som ikke ville satse tidligere, nå tar steget.

– Norske prosjekter kan nå samle inn penger fra hele verdenen, men Kickstarter er ikke en gratisplass du enkelt kan få penger fra. Det krever mye jobb å starte en kampanje, sier han.

Bakgrunn: Kickstarter er lansert i Norge »

Folkefinansiering

Kickstarter er en gigant når det kommer til folkefinansiering (crowdfunding) – en finansieringsform der initiativtakerne starter en innsamlingskampanje for å få prosjektet sitt ut av planlegging- eller prototype-stadiet. Initiativtakerne setter en gitt sum de ønsker å samle inn, også kan du og jeg støtte prosjektet med valgfrie summer – gjerne fra så lite som én dollar og helt opp til flere tusen dollar. Om finansieringsmålet ikke nås, får du tilbake pengene dine.

Siden oppstarten i 2009 har Kickstarter finansiert 69 000 ulike prosjekter, alt fra VR-brillene Oculus Rift til mer sære prosjekter som Potato Salad – et prosjekt startet av en amerikaner som vil lage potetsalat til alle som vil ha. Målet var å få inn 10 dollar – men han fikk inn nesten 56 000 dollar, rundt 350 000 kroner. Det mest suksessrike prosjektet er en spesiell kjølebag, som samlet inn utrolige 13,3 millioner dollar – nesten 84 millioner kroner. 

VR-brillene Oculus Rift har gjort kjempesuksess på Kickstarter.
VR-brillene Oculus Rift har gjort kjempesuksess på Kickstarter.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

– Vi jager alltid etter gode produkter, og vi har en tillitt til at disse kampanjene blir fullført og levert. De som gir penger til prosjektene ønsker å være innovative, å være tidlig ute – det er nok to årsaker som spiller sammen til at vi velger å gi penger til prosjekter som ikke er ferdige. Samtidig er dette spennende, litt som tipping. Du satser penger på noe, du er villig til å gamble på at det går bra, sier Waterhouse.

Krohn Traaseth trekker også frem denne «spilleffekten» som en av mange årsaker til hvorfor vi velger å gi penger til et uferdig produkt, og hvorfor disse kampanjene lykkes:

– Vi liker jo gadgets, og vi er gode på dugnadsforståelse som er fundamentet for crowdfunding-prinsippene. Når vi ser på de crowdfunding-kampanjene som finnes er det mye morsomme «duppedingser», annerledes filmer og kreative spill. De mer vanlige og normale kampanjene som ikke skiller seg ut har en tendens til å ikke bli fullfinansiert. Beløpene man «gir bort» er relativt små og du velger selv hvilken risiko du vil ta, en del av «moroa» er vel også om produktet faktisk blir levert og om du i det hele tatt får en pakke i posten?

En ekstra finansieringsmodell

Torgeir Waterhouse er direktør for Internett og nye medier i IKT Norge, og er engasjert i det norske oppstartsmiljøet.
Torgeir Waterhouse er direktør for Internett og nye medier i IKT Norge, og er engasjert i det norske oppstartsmiljøet.Foto: IKT Norge

Har du hatt en god idé i dag, men trenger støtte for å komme i gang, finnes det flere muligheter. Én av dem er å søke Innovasjon Norge om støtte, alternativt kan du blant annet prøve å få med deg private investorer. 

Når vi spør Innovasjon Norge om hvordan de tror Kickstarter kan påvirke deres rolle i Norge, gjør Krohn Traaseth det klart at de har armene åpne:

– Vi ønsker det velkommen! Crowdfunding er ikke for alle bedrifter og kanskje spesielt ikke for teknisk tunge bedrifter som ofte har patenter å tenke på, i tillegg til lange utviklingsløp. For disse bedriftene har Innovasjon Norge finansieringsordninger som ofte vil passe bedre. Slik jeg ser det utfyller Crowdfunding eksisterende finansiering som finnes både fra oss og andre aktører.

– Flere norske bedrifter har allerede benyttet seg av denne formen for finansiering de siste årene så dette er velkjent for oss. Jeg tror det er viktig å tenke strategisk rundt  hvilken finansieringsform som er mest riktig og som passer best for din bedrift, i din kontekst. Det er avgjørende. Samtidig må vi kontinuerlig tenke nytt rundt og utvikle finansieringsalternativer, og være åpne for nye aktører og tilbud. Det gjør oss bare bedre!, sier Krohn Traaseth.  

Waterhouse ser for seg at om rollen til Innovasjon Norge påvirkes, så er det langs ett av to hovedspor. Det første er at ferske gründere rett og slett ikke dukker opp på døra til Innovasjon Norge.

– Men mest av alt skaper det nok en bevissthet rundt at det er mange alternativer, det må ikke være  hverken Kickstarter eller crowdfunding. I tillegg til Kickstarters eget budskap tror jeg folk nå rett og slett begynner å tenke på alternativer, som et metabudskap. 

–  Men Innovasjon Norge kan nok støte på selskaper som søker om midler for å starte en kampanje på Kickstarter, sier Waterhouse.

I tillegg til å jobbe for IKT Norge er Waterhouse engasjert i en rekke oppstartsmiljøer og relaterte verv. Han trekker frem at spesielt satsninger der noe fysisk, smått og relativt rimelig skal produseres, fremfor for eksempel programvare, er produktområder som gjerne lykkes bedre med folkefinansiering fremfor tradisjonelle finansieringskanaler. 

Ønsker konseptet velkommen

Coolest Cooler er det mest innbringende Kickstarter-prosjektet noensinne.
Coolest Cooler er det mest innbringende Kickstarter-prosjektet noensinne.Foto: Kickstarter

I forkant av at at Krohn Traaseth denne uken startet som administrerende direktør i Innovasjon Norge, gikk hun bredt ut for å høre hvilke endringer som var ønsket rundt fokuset og organiseringen til Innovasjon Norge.

Hvordan ser du på folkefinansieringsmodellen som en støtte for innovasjon?

– Det er interessant og spennende! Engasjementet og dugnadsånden som skapes gjennom denne formen for folkefinansiering  er positivt, og vi trenger det som et relativt «introvert» land når det gjelder behov for å øke og bredde vår kommersialiseringsevne- og kultur. Vi må ønske velkommen et større engasjement rundt entreprenørskap og mer «pay it forward»-kultur i økosystemet for gründere, sier Krohn Traaset.

– Jeg håper vi får se flere spennende, «distruptive» innovasjoner her i landet fremover, og om crowdfunding kan bidra til dette vil tiden vise. Men vi må starte med å ønske det velkommen, sier hun.

Waterhouse er enig i at lanseringen er spennende:

– Det sier noe som Norge som nasjon, det at de faktisk kommer hit. Men det er viktig at man har fokus på hva dette er – det er en måte å hente penger på. Det er risiko ved å bruke tid på en kampanje som ikke lykkes, og at prosjektet ikke blir fullført. Samtidig åpner det for at flere folk tør å prøve. 

– Det er viktig at folk forstår hva Kickstarter er. Støtter du et prosjekt der, så er det ikke et ordinært kjøp, avslutter han.

Oculus Rift er en av de største Kickstarter-suksessene:
Vi har testet VR-brillene, og de er helt fantastiske » (Ekstra)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen