Dette er ikke første gang Facebook har feilet - her er de fem skandalene vi husker best
(Foto: Montasje)

Dette er ikke første gang Facebook har feilet - her er de fem skandalene vi husker best

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Det stormer rundt Facebook om dagen, etter at en quiz-app forsynte seg grovt av brukerdata som ble gitt videre til et analyseselskap. Det stormer faktisk så hardt at Facebook-sjefen selv, Mark Zuckerberg, til slutt måtte uttale seg i går kveld.

Men det er ikke første gang det har stormet omkring giganten som har flere enn to milliarder av oss som brukere.

Ofte kan det synes som uskyldige småting som i sin natur blir digre når de fikse ideene slippes løs på en så gigantisk mengde brukere. Andre ganger må man rett og slett klø seg i hodet over hva de kan ha tenkt.

Her er fem andre tilfeller der Zuckerberg og Facebook vasset støvlene fulle av vann.

# 1: Psykologieksperimenter i nyhetsfeeden (2012)

Det låter nesten som en fremtidsdystopi, men denne blemmen er allerede blitt flere år gammel. I 2012 gjorde nemlig Facebook forsøk som gikk ut på å mate nyhetsstrømmene våre med innlegg som hadde som formål å vri humøret til brukerne.

Ifølge The Guardian gikk testen ut på å se hvor smittsomt ulike uttrykk for humør var. De reduserte positive poster, for å se om mottakerens poster i sin tur ble mindre positive, og de økte dem igjen for å se brukeren ble smittet av den mer positive språkbruken.

Da undersøkelsen ble kjent nektet Facebook lenge for å ha gjort noe galt, og begrunnet det med at brukervilkårene ga dem anledning til å gjøre slike ting. Men de beklaget til slutt å ha utsatt knappe 700 000 av sine brukere for forsøket.

# 2: Personvernbingo (2009)

Hva vi deler, hva vi ikke deler og hvem vi eventuelt velger å dele noe med er selve kjernen i personvern på internett. Vi må selv ta ansvar for hva vi legger ut. Men det er ikke så lett å holde styring når innstillingene for hvem som ser hva endrer seg uten forvarsel.

I 2009 bestemte Facebook seg for å nullstille alle personverninnstillingene til brukerne, uten å si ifra. Brukere fikk verken forvarsel at det kom til å skje, eller beskjed i ettertid om at noe hadde blitt endret. 

Dette fikk selskapet tyn for to år senere etter at Det føderale konkurransetilsynet (FTC) i USA hadde gått selskapet etter i sømmene.

Også der, hele tre år før Facebook strammet inn tilgangen de ga med Platform-tjenesten, ble de beskyldt for å gi tilnærmet ubegrenset tilgang til brukernes data.

En annen ting FTC krevde at Facebook svarte for var at de ikke hadde noe program for godkjenning av apper som brukte brukerdata når de sa de hadde det. I realiteten fikk ikke Facebook noe slikt program før i 2014, ett år etter Cambridge Analytica-«lekkasjen» og tre år etter at FTC lurte på hvorfor de sa de hadde et slikt program når de ikke hadde det.

Bakgrunn: Zuckerberg må rydde opp »

# 3: Sensurering og blokkering av historiske bilder (2016)

Enten det er krigsbilder som viser nakenhet eller malerier fra den franske revolusjonen; Facebook er ikke særlig gode til å skille mellom pornografi eller upassende innhold og historiske dokumenter som involverer nakenhet. Dette har ført dem ut i hett vann mange ganger, og det er nærmest en årlig gjenganger i nyhetene.

Med norske øyne er det vanskelig å glemme den gangen Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansen ga Facebook sin tydelige mening om nettstedets sensurpraksis. Bakgrunnen var at det ikoniske bildet av en naken jente som løper fra et napalmangrep i Vietnam hadde blitt slettet da forfatter Tom Egeland la det ut en stund tidligere.

Det er halvannet år siden Facebook til slutt innrømmet feil i saken. Men Facebook har altså fortsatt problemer med denne typen innhold, og måtte beklage at de sensurerte maleriet Friheten fører folket, da det ble forsøkt brukt som reklameplakat for et teaterstykke. Årsak: en bar pupp var synlig i det snart 200 år gamle maleriet.

# 4: Blir aldri enige med seg selv om sin rolle (pågående)

Skal Facebook være et medium, eller skal det være et sted å møte venner? Skal de forsøke å skille mellom objektive sannheter og blanke løgner? Skal de ha journalister eller faktasjekknettsteder til å røkte innholdet?

Det er ikke godt å bli klok på akkurat hva Facebook mener de skal være for oss. I disse dager vrir de seg vekk fra medier og forsøker å skape større engasjement ved å gi oss hverandres poster i stedet.

Zuckerberg har selv sagt at det vil føre til at vi bruker mindre tid på nettstedet, og at det er greit. Men, er det bare min nyhetsstrøm som plutselig er full av superlokale påskekonkurranser? Greit, det var en digresjon.

# 5: Påvirket ikke valget i USA - eller gjorde de? (2016 - 2017)

Både Facebook og Zuckerberg hevdet i det lengste at de ikke påvirket utfallet, som eksempelvis omtalt i The Guardian.

Ett knapt år senere avla Facebook rapport om at 126 millioner amerikanere, en drøy tredel av USA, ble utsatt for russisk innhold på nettstedet i forkant av valget. Advokaten deres ble sitert i New York Times på at det dreide seg om «et utspekulert forsøk på å drive folk fra hverandre».

Bonus: Er Zuckerbergs personvern viktigere enn vårt?

Samtidig som Facebook samler inn enorme mengde data om alle sine brukere, er mannen på toppen, Mark Zuckerberg, svært var på å dele noe om seg selv. Det mest treffende eksempelet på dette er historien fra 2015 da det ble rapportert at han hadde kjøpt opp eiendommer rundt sitt eget hus for mange millioner, for å hindre innsyn.

En av eiendomseierne anklaget han deretter for å ha lurt til seg en av eiendommene til underpris. Beskyldningen gikk ut på at Mircea Voskerician godtok det lave budet på grunn av lovnader om å bli introdusert for potensielt viktige forretningsforbindelser. Det skjedde visstnok aldri.

Siden Voskerician ikke fikk lovnaden innfridd, ønsket han å vite hvor mye Zuckerberg var verdt så en passende erstatning kunne bli krevd. Det ønsket ikke Zuckerberg, og advokatene begrunnet det med at informasjonen kunne selges eller utnyttes til personlig vinning ...

Bakgrunn: Ville sikre privatlivet sitt, saksøkt for avtalebrudd »

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen