Den 48 tommer store skjermen i Byton M-Byte får det til å grøsse hos forsikringssselskapene. Byton hevder den er mindre distraherende enn løsningene i mange andre biler.
Den 48 tommer store skjermen i Byton M-Byte får det til å grøsse hos forsikringssselskapene. Byton hevder den er mindre distraherende enn løsningene i mange andre biler. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Enorme bilskjermer er forsikringsbransjens nye skrekk

Fire av ti har blitt forstyrret av touchskjermen i bilen under kjøring, viser en spørreundersøkelse utført for forsikringsselskapet Gjensidige. 

Nå frykter de at trenden med stadig større og mer funksjonelle skjermer i bilene vil føre til alvorlige ulykker. 

– Et lite øyeblikks uoppmerksomhet kan være nok til at det går galt, og når nær halvparten har hatt oppmerksomheten i touchskjermen og ikke på veien, er det alvorlig, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. 

– Urovekkende utvikling 

Rysstad og Gjensidige viser blant annet med skrekk til M-Byte, den kommende elbilen fra Byton, som har en 48-tommers skjerm som i praksis utgjør hele dashbordet. 16.000 nordmenn står på liste for bilen, fikk vi vite på bilmessen i Frankfurt nylig. 

Også Porsches nye Taycan og Hondas kommende Honda e er eksempler på biler hvor skjermene har fått betydelig plass i førermiljøet. Tesla har også store skjermer, og spesielt på Model 3 ligger svært mange funksjoner i grensesnittet på skjermen, som er plassert midt i dashbordet, altså ikke foran føreren. 

Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige foran en typisk ulykke forårsaket av uoppmerksomhet, nemlig påkjøring bakfra. Foto: Mats Stordal, Gjensidige

– Dessverre har bilkjøring ikke blitt et fristed der man kobler ut bruk av skjermer, mobil, nettbrett og annet. Det er en urovekkende utvikling, sier Rysstad. 

I en lignende undersøkelse konkurrenten Codan Forsikring fikk utført av Norstat nylig, svarte nesten 30 prosent at de har satt på navigasjonen mens de kjørte bil. 62 prosent svarte at de hadde byttet radiokanal mens de kjørte. 

– Det er bekymringsfullt at så mange trykker på skjermer i bilen eller på mobilen mens de kjører. Det flytter fokuset bort fra veien og bilkjøringen og øker risikoen for å forårsake en trafikkulykke betydelig. Både bilføreren selv og andre kan komme til skade og de økonomiske konsekvensene kan også bli store, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring i en pressemelding. 

Førermiljøet i Porsche Taycan. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Byton: – Vi må ta en prat med dem 

Kundedirektør Andreas Schaaf i Byton sier på sin side at de har data som viser at distraksjonsnivået bak rattet i en M-Byte er lavere enn i andre biler. 

– Jeg tror vi må ta en prat med forsikringsselskapene. Jeg skjønner at mange er bekymret over hva som er en distraksjon når man kjører. Vi har gjort inngående testing på dette, og kan vise at distraksjonsnivået er lavere enn i andre biler – hovedsakelig fordi du har all den nødvendige informasjonen rett foran deg, sier Schaaf. 

I M-Byte har Byton erstattet mange funksjoner med en liten touchskjerm i rattet. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

I tillegg til den store skjermen i dashbordet har Byton M-Byte også en liten touchskjerm i rattet. 

– Rattet er et veldig smart sted å operere bilen fra, og det er grunnen til at vanlige bilprodusenter har plassert fysiske knapper der. Du vet at det nesten ikke tar noe oppmerksomhet bort fra veien. Dette er det neste steget, en kombinasjon som gir nøkkelfunksjonaliteten akkurat der du uansett har hendene. Med litt bruk vil du kunne operere den uten å se på den. Skjermene har også et spesielt belegg som gjør at de ikke vil knuse selv om du krasjer, sier Schaaf. 

Han peker på at skjermen har antirefleksjonsbelegg, automatisk justering av lysstyrke og mørk modus for kveldskjøring. 

– Det handler alltid om hvilke biler du tester. Vi kan bevise tydelig at konseptet vårt er betraktelig mindre distraherende enn bilen til en av våre nøkkelkonkurrenter, hvor du må prøve å operere systemer som sitter i sted i dette området, sier Schaaf og gestikulerer til høyre for kroppen, med tydelig henvisning til Tesla Model 3. 

Også Honda e har en stor ansamling av skjermer i dashbordet. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Honda: – Tenkt mye på layouten 

En annen bil med store skjermer i front er Honda e. 

– Først av alt tillater vi ikke at du ser på video mens du kjører. I tillegg har vi brukt mye tid på selve layouten av skjermen. Alt du trenger å ha tilgang til er tilgjengelig i det øverste laget, med seks app-ikoner som gir hurtigtilgang til appene du bruker mest. Alt som handler om innstillinger, som du er mest troende til å bruke når bilen står i ro, ligger lenger ned i systemet, sier prosjektleder for Honda e, Kohei Mitomi. 

Både Honda e og Byton M-Byte vil dessuten ha mulighet for stemmestyring, som skal gjøre det mindre nødvendig å bruke skjermene under kjøring. 

Fem råd 

Rysstad i Gjensidige kommer med følgende fem råd for å unngå distraksjoner på veien: 

  • Bruk i størst mulig grad funksjoner som er på rattet. 
  • Ikke fikle med innstillinger på skjermen mens du kjører. 
  • Unngå å navigere mens du kjører
  • Gjør klar eventuelle innstillinger mens du står i ro, deretter kan du begynne å kjøre
  • Musikk: Ha en spilleliste, og ikke søk etter sanger under kjøring. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen