Slik ser det automatiske kioskautomat-systemet ut. (Bilde: Carvana)

Dette er en kioskautomat for biler - og den bruker «mynter»

Nytt, amerikansk konsept skal gjøre bilkjøp til en lek.

Det er ikke alle som setter like stor pris på den noen ganger tungvinne prosessen med å kjøpe ny bil, men nå har en amerikansk bilforhandler kommet opp med et konsept som ikke bare gjør bilkjøp enkelt, men tilsynelatende også ganske så morsomt. 

En bilforhandler ved navn Carvana tilbyr nemlig kundene sine å plukke opp de nye bilene sine fra noe de selv kaller en «kioskautomat», det vil si en slags maskin som leverer bilene til kundene helt uten menneskelig assistanse.

Kundevennlig og kostnadsbesparende

Bilene står plassert i egne rom i et slags tårn med en heis i midten. Når maskineriet aktiveres beveger heisen seg til riktig nivå for å hente bilen, som deretter fraktes ned til et eget område hvor kunden kan plukke den opp. 

Innsiden av anlegget.
Innsiden av anlegget. Foto: Carvana

Hele prosessen er helautomatisk, og for å gjøre «kioskautomat»-følelsen komplett benytter maskinen også «mynter» som kunden må legge på automaten for å starte leveringen av bilen. Det er riktignok ikke snakk om vanlige mynter, men noen slags forvokste spesialmynter lagd for hver enkelt kunde.

Hensikten med det nye konseptet er både å gi kundene en mye bedre og enklere kjøpsopplevelse og spare selve bedriften for store utgifter ved at de kan ansette færre personer. Selskapet opererer allerede med en fullstendig Internett-basert bestillingsprosess, som gjør at kundene aldri trenger å forholde seg direkte til salgspersoner eller annet personell i kjøpsprosessen.

Som en kreativ vri benytter systemet seg av spesiallagde mynter.
Som en kreativ vri benytter systemet seg av spesiallagde mynter. Foto: Carvana

Kan selge biler 17 000 kroner billigere

Ifølge selskapet selv innebærer løsningen at de kan selge bilene vesentlig rimeligere enn andre forhandlere. Carvana-sjefen Ernie Garcia sa til nettstedet The Verge at de kan sette ned prisen med hele 2000 dollar, rundt 17 000 kroner, takket være besparelsene som konseptet gir.

Foreløpig finnes kioskautomaten bare ved selskapets Nashville-avdeling i delstaten Tennessee, men Carcia har håp om å åpne opp flere anlegg andre steder i landet. Som The Verge peker på har for øvrig den tyske bilprodusenten Volkswagen vist frem et lignende konsept for noen år siden, men da i et noe mer omstendelig format.

Mer informasjon om Carvanas løsning kan du finne på selskapets hjemmeside, og se også promovideoen under. 

Volkswagen var akkurat involvert i en stor skandale: Norske kunder må se langt etter samme erstatning som amerikanske »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen