Dette er noen av elbilene vi venter på. Øverst til venstre og rundt med klokka: Hyundai Kona, Jaguar I-Pace, Kia Niro og Audi E-tron Quattro.
Dette er noen av elbilene vi venter på. Øverst til venstre og rundt med klokka: Hyundai Kona, Jaguar I-Pace, Kia Niro og Audi E-tron Quattro. (Bilde: AP/Jaguar/Hanne Hattrem, VG/Audi)

Dette er elbilene vi venter på i 2018

2018 kan bli året elbilen virkelig tar over.

2018 blir sannsynligvis et stort elbilår, selv om situasjonen med lang leveringstid på de mest populære bilene vil bestå. 

Opel Ampera-e er dessuten tatt litt ut av likningen, ettersom Opel nylig ba forhandlerne sine slutte å skrive kontrakter på bilen, samt at de ga bilen et solid prishopp

Dermed vil sannsynligvis en stor del av elbilsuksessen neste år handle om muligheten til å faktisk levere biler, ikke bare komme opp med drømmeaktige konsepter og tøffe designsketsjer. 

Her skal vi se på en del av modellene som potensielle elbilkjøpere kan velge blant i tiden som kommer, selv om noen av dem nok ikke er i handelen før i slutten av 2018-2019. 

Tesla Model 3.
Tesla Model 3. Bilde: Tesla

Tesla Model 3 

Vi kommer naturligvis ikke unna Tesla Model 3, selv om du sannsynligvis ikke vil se snurten av noen bil før godt ut i 2019 om du signerer kontrakt nå. 

Model 3 vil komme i en standardutgave og en utgave med lang rekkevidde. Foreløpig produserer Tesla kun sistnevnte, mens standardmodellen skal inn i produksjon en gang i 2018. Slik er spesifikasjonene: 

  Standard Long Range
Startpris 35.000 dollar 44.000 dollar
Batteri 50 kWh 75 kWh
Rekkevidde (EPA) 354 kilometer 498 kilometer
Supercharger 210 kilometer/30 min 273 km/30 min
0-60 mph 5,6 sekunder 5,1 sekunder
Toppfart 209 km/t 225 km/t
Dashbordet i Model 3 er sannsynligvis det mest minimalistiske vi har sett i noen bil. 
Dashbordet i Model 3 er sannsynligvis det mest minimalistiske vi har sett i noen bil.  Bilde: Tesla

Noe av det mest spesielle med Model 3 er unektelig at all betjening på dashbordet foregår gjennom den store skjermen midt på. Dashbordet ellers inneholder ingen knapper eller knotter, og selv hastighetsanvisning foregår på skjermen i midten. 

Og selv om Model 3 i utgangspunktet er relativt attraktivt priset, skal det ikke mer til enn å velge modellen med ekstra rekkevidde og legge til autopilot før du er oppe i 50 000 dollar, et sted mellom 400 000 og 500 000 konvertert til norske priser.

Tesla har selvfølgelig et trumfkort i Supercharger-nettverket sitt, men i motsetning til de øvrige bilene fra selskapet får ikke Model 3 dette inkludert i prisen, men må betale 1,40 kr/kWh. Dette er imidlertid en god del billigere enn vanlig hurtiglading andre biler må ta til takke med, hvor prisen per kWh gjerne kan komme opp mot 4 kroner. 

Leveringssituasjonen er selvfølgelig også et tema for Model 3. Tesla jobber knallhardt med å få kontroll på «produksjonshelvetet» Elon Musk har omtalt mange ganger, og de siste rapportene tyder på at de begynner å få fart på produksjonen. Samtidig er det flere hundre tusen som har forhåndsbestilt bilen, så det vil ta tid før Tesla får levert alle. Om du reserverer nå oppgir Tesla 12-18 måneders leveringstid. 

Nissan Leaf i ny drakt

Nye Nissan Leaf normaliserer noen av linjene fra den litt spesielle førstegenerasjonsmodellen, men beholder mye av formen. 
Nye Nissan Leaf normaliserer noen av linjene fra den litt spesielle førstegenerasjonsmodellen, men beholder mye av formen.  Bilde: Nissan

6. september fikk vi se hva Nissan hadde å by på med sin andregenerasjons Leaf. 

Leaf er som kjent den aller mest solgte elbilen i Norge, og etter bare tre uker meldte Nissan at de hadde signert 1600 kontrakter på bilen. Det tallet har sannsynligvis steget betraktelig siden den gang. 

Leaf-modellen som kommer først vil ha et batteri på 40 kWh - opp 10 kWh fra dagens modell. Det gir en rekkevidde etter den snille europeiske NEDC-standarden på 378 kilometer, mens det er ventet at den mer realistiske amerikanske EPA-testen vil gi 240 kilometer. Dagens modell har til sammenlikning en EPA-rekkevidde på 172 kilometer.  

Nissan avholdt den europeiske Leaf-lanseringen i Oslo, et nikk til at Norge er elbilland nummer én. 
Nissan avholdt den europeiske Leaf-lanseringen i Oslo, et nikk til at Norge er elbilland nummer én.  Bilde: Hanne Hattrem, VG

Den nye modellen vil ha en betraktelig sterkere motor enn den forrige generasjonen, med 147 mot 110 hestekrefter. Bilen vil få enfotsoperasjon ved hjelp av Nissans såkalte e-pedal, en avansert form for adaptiv cruisekontroll som kan minne litt om Teslas autopilot og ikke minst kan den parkere seg selv med tilvalget ProPilot Park, som kun er tilgjengelig for det høyeste utstyrsnivået Tekna. 

Frem til nylig var det kun en Launch Edition-modell som var tilgjengelig for bestilling, som røft tilsvarte det høyeste utstyrsnivået minus skinnseter, men nylig offentliggjorde Nissan den fullstendige prislista for Leaf. Den gjorde det klart at startprisen blir 245 900 kroner inkludert levering, og derfra stiger det jevnt og trutt til toppmodellen Tekna, som starter på 293 900 kroner. 

Nissan har meldt at de første nye Leaf-modellene skal være på norske veier i løpet av februar, og deres leveringshistorikk for Leaf har vært god, så det er godt mulig det blir en sterkt medvirkende faktor til godt Leaf-salg også i 2018. 

Hyundai Kona skal også være tilgjengelig i Norge i løpet av første halvår, men her teller interessentlista allerede mange tusen, så det er vel tvilsomt at alle får bil i 2018.
Hyundai Kona skal også være tilgjengelig i Norge i løpet av første halvår, men her teller interessentlista allerede mange tusen, så det er vel tvilsomt at alle får bil i 2018. Bilde:  Hyundai

Hovedkonkurrenten kommer hakk i hæl 

Hvis vi holder luksusbilene unna, er det ikke umulig at det vil bli Hyundai som blir den største konkurrenten til nye Leaf. 

Denne skal i produksjon i løpet av april, og Hyundai Norge har opplyst at bilen vil komme med to ulike batteripakker, hvor de siste opplysningene er at de vil bli på rundt 43 og rundt 64 kWh. Det bør gi minst 250 kilometer reell rekkevidde for den minste modellen, mens den største nok legger seg et sted mellom 350 og 400 kilometer, avhengig av hvor effektiv de klarer å gjøre den.

Lillebror Hyundai Ioniq er som kjent særdeles effektiv, og har en EPA-rekkevidde på 200 kilometer tross at den bare har et batteri på 28 kWh. 

El-Kona i kamuflasje i Norge i høst. 
El-Kona i kamuflasje i Norge i høst.  Bilde: Roger Neumann, VG

Ønsket om å tilby lengst mulig rekkevidde skal også være grunnen til at modellen med det minste batteriet også får en mindre kraftig motor på 134 hestekrefter, mot 204 hestekrefter for modellen med det største batteriet. 

Designet skal være nesten helt likt modellen med bensinmotor som allerede er ute i butikkene, men Hyundai meldte tidligere i år at felger, grill og støtfangere er blant elementene som kan få mindre eller større endringer. De varslet også at bilen vil få oppgraderinger innvendig, blant annet på instrumentpanelet og det elektroniske brekket. 

Interessen for elektriske Kona har vært enorm, men Hyundai tar ikke betalt for en plass i køen, så antallet interessenter kan ikke sammenliknes med det andre bilmerker opererer med. Også her blir det mest spennende når vi kan se bilen på norske veier, og ikke minst hva prisen blir. 

Hyundai mener bilen skal være på norske veier i løpet av første halvår, og de har varslet at den skal prises aggressivt. Om prisen på bensinmodellen er noen indikasjon starter den på 251 900 kroner.

PS: Hyundai har sagt at de skal ha ha en Ioniq med minst 320 kilometer rekkevidde i løpet av 2018, og i skrivende stund heter det "Modellsiden er under oppdatering" på den norske nettsiden til Ioniq Electric.  

Kia Niro kan bli en populær ny elbilmodell i en relativt rimelig prisklasse. Dagens hybrid-Niro starter på cirka 270 000 kroner.
Kia Niro kan bli en populær ny elbilmodell i en relativt rimelig prisklasse. Dagens hybrid-Niro starter på cirka 270 000 kroner. Foto: Hanne Hattrem, VG
Kia Stonic skal komme både som hybrid, plug-in-hybrid og fullelektrisk.
Kia Stonic skal komme både som hybrid, plug-in-hybrid og fullelektrisk. Foto: Kia

Kia endelig med Soul-oppfølger(-e)?

Kia Soul EV har solgt godt i Norge etter at Kia fikk styr på produksjonen og distribusjonskjeden, og ikke minst etter at de begynte å viderelevere en rekke biler som først var registrert i Tyskland og Frankrike til Norge. 

Oppdateringene til Soul har imidlertid vært minimale, selv om den siste utgaven fikk økt batterikapasiteten med rundt 10 prosent, til 30 kWh netto. 

Fremover blir det imidlertid mer elektrisk fra koreanerne, som starter med en helelektrisk versjon av SUV-en Niro neste år. Kia har sagt at den elektriske Niro vil få samme drivlinje som Ioniq fra søstermerket Hyundai, og det er jo ikke helt usannsynlig at Hyundai og Kia vil standardisere batteristørrelsene på tvers av sine nye elbilmodeller, og dermed gi Niro de samme batterialternativene som Kona. 

Kompakt-SUV-en Stonic vil også komme i tre versjoner, har Kia meldt. 

Den første utgaven kom allerede i høst, mens den helelektriske varianten vil dukke opp i løpet av 2018.

Stonic ser ellers ut til å bli en sporty og fargerik bil, både innvendig og utvendig, og Kia frister dessuten med det som er kåret til Norges beste nybilgaranti på syv år eller 150 000 kilometer.  

Helelektrisk fra Jaguar

Jaguar viste frem sin helelektriske lekkerbisken I-Pace i Norge i juni, og 650 nordmenn skulle allerede da ha bestilt bilen, som ligger an til levering i andre halvår 2018. 

Og spesifikasjonene gjør definitivt at Jaguar plasserer seg i direkte konkurranse med Tesla, selv om de kommer litt senere til markedet med en elektrisk luksusbil. 

Jaguar viste først frem sin konseptmodell i-Pace i Los Angeles i november. Den er allerede reservert av 650 nordmenn.
Jaguar viste først frem sin konseptmodell i-Pace i Los Angeles i november. Den er allerede reservert av 650 nordmenn. Foto: Lucy Nicholson/AP/NTB scanpix

Hør bare på dette: 

  • 90 kWh batteri som skal gi en anslått EPA-rekkevidde på 352 kilometer og 500 kilometer etter NEDC-standarden. 
  • 400 hestekrefter fordelt på to elektriske motorer og et umiddelbart dreiemoment på 700 Nm
  • 0-100 km/t på cirka fire sekunder.
  • Firhjulstrekk.

Foreløpig er I-Pace bare på konseptstadiet, men Jaguar har varslet at bilen vil få display i frontruta, panoramatak og svært god aerodynamikk. Interiørbildene av konseptet viser også spenstig bruk av tekstiler, ekstremt sporty linjer og god plass. 

Prismessig er det lite annet å si enn at dette nok blir en bil i den høyere enden av segmentet. Jaguar har meldt at de «antar» at I-Pace blir priset 10-15 prosent høyere enn en F-Pace med tilsvarende motoreffekt og utstyr.

Det betyr nok at vi fort snakker nærmere en million kroner for en brukbart utstyrt utgave, muligens noe mindre om de ikke har tatt høyde for at elbiler foreløpig har svært gunstige betingelser i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Futuristisk inventar i Jaguar i-Pace.
Futuristisk inventar i Jaguar i-Pace. Foto: Jaguar

Sent, men godt: Audi

Audi har lenge sittet stille i den elektriske båten, men deres E-tron quattro-konsept er tilsynelatende en bil mange venter på. 2000 nordmenn har satt seg på venteliste for den nette sum av 20 000 kroner hver, skrev Broom i juni. 

Audi e-tron Quattro-konseptet ble først presentert i Frankfurt i 2015.
Audi e-tron Quattro-konseptet ble først presentert i Frankfurt i 2015. Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters/NTB scanpix

Norge er ellers det eneste landet hvor Audi har åpnet for forhåndsbestilling. Konseptbilen har en batterikapasitet på 95 kWh, som skal gi en rekkevidde på mer enn 500 kilometer

Tre motorer driver bilen - en på forakselen og to på bakakselen, og det gir naturligvis firehjulsdrift. Motorene leverer 435 hestekrefter, men en boostfunksjon skal kunne øke dette til 503 hestekrefter i korte perioder. 0-100 skjer på 4,6 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 210 kilometer i timen

Konseptet har stort fokus på aerodynamikk. For eksempel har det ikke sidespeil, men i stedet kameraer, og ellers elementer på panseret som aktiveres ved 80 kilometer i timen og bidrar til å styre luftstrømmen rundt bilen. 

E-tron-konseptet er med sine 4,88 meter i lengde et sted mellom Audi Q5 og Q7 i størrelse, og konseptet har også trådløs lading via induksjon og et bagasjerom på solide 615 liter.

Bilen er også sett på veien trekkende på en tilhenger, så det er godt mulig at el-Quattroen dukker opp med tilhengerfeste - noe det kun er Tesla Model X som har av elbilene i dag (i alle fall om vi snakker mer enn noen få hundre kilo).

Audi melder at bilen skal være på markedet i løpet av 2018, og har også sagt at de skal komme med en ny elektrisk modell hvert år fra 2018 til 2025. 

Ett av dem er e-tron Sportback-konseptet. Drivlinjen her er tilsynelatende den samme som i Quattro-konseptet, med batteri på 95 kWh, 435 hestekrefter og 0-100 på 4,5 sekunder.

Sportback-modellen har imidlertid bare fire seter, men vil komme med ny teknologi som blant annet kan bruke frontlyktene til å projisere informasjon rett på veibanen. Bilen skal være på markedet i 2019. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Audi e-Tron Sportback.
Audi e-Tron Sportback. Foto: Audi

Futuristisk fra Mercedes - om enn ikke før i 2019

Mercedes EQ-merke skal bli til fire helelektriske modeller etter hvert. Konseptbilen skal likne en ny C-modell.
Mercedes EQ-merke skal bli til fire helelektriske modeller etter hvert. Konseptbilen skal likne en ny C-modell. Foto: Michaela Rehle/Reuters/NTB scanpix

Mercedes lanserte sin EQ-plattform på Paris Motor Show i 2016, og har varslet at den første serieproduserte modellen vil se dagens lys i 2019. Foreløpig kan vi derfor gjøre lite annet enn å sikle på konseptbilen de har utviklet. 

Concept EQ tilsvarer grovt sett det som skal bli C-modellen i en serie av fire nye elektriske EQ-modeller fra Mercedes: A, C, E og flaggskipet S. Konseptet har to elektriske motorer som sørger for firhjulsdrift og opptil 400 hestekrefter. Rekkevidden skal være opptil 500 kilometer, til tross for at batteriet «bare» er på 70 kWh, noe som kanskje kan tyde på at Mercedes oppgir tall basert på den snille europeiske NEDC-standarden. 0-100 skal for øvrig kunne skje på under fem sekunder

Konseptinteriøret til Mercedes er ytterst glossy. Fire seter blir sannsynligvis til fem i produksjonsutgaven.
Konseptinteriøret til Mercedes er ytterst glossy. Fire seter blir sannsynligvis til fem i produksjonsutgaven. Foto: Mercedes

Konseptmodellen har riktignok bare fire seter, men det er sannsynlig at den endelige modellen vil få plass til fem. Foran føreren er informasjon og kontrollere plassert på en ultrabred 24 tommer stor skjerm, og det finnes i tillegg en mindre touchskjerm mellom dashbordet og setene foran, i tillegg til touchkontrollere på rattet.

Konseptbilen er futuristisk både innvendig og utvendig, med stramme linjer, neonblå detaljer, skjermer overalt og svært glossy overflater. Skal vi tro konseptbildene blir kupéen ekstremt luftig, med glassflater over det hele. 

Concept EQ får selvfølgelig funksjoner for selvkjøring, og har i likhet med et par av de andre vi har nevnt stort fokus på aerodynamikk, med skjulte vindusviskere og kameraer i stedet for sidespeil. 

I høst åpnet Mercedes Norge for forhåndsbestilling av bilen, som eneste land i verden. Potensielle kunder kan legge rundt 20000 kroner på bordet for en plass i køen, men beløpet er fullt refunderbart frem til kjøpskontrakten er signert. Selve bilen skal altså ikke leveres før i 2019.

Om du nå ble forvirret av alle spesifikasjonene og tidshorisontene, oppsummerer vi dem her: 

 Modeller Lansering Batteri Anslått rekkevidde Motor
Tesla Model 3 2017 50 og 75 kWh 354 og 498 km EPA 258 hestekrefter
Nye Nissan Leaf 2017  40 og 60 kWh 350-400 km EPA 147 hestekrefter
Kia Niro 2018 ? ? ?
Hyundai Kona 2018 43 og 64 kWh 300/500 km NEDC 134/204 hestekrefter
Audi E-tron Quattro Concept 2018 95 kWh 500 km+ 435 hestekrefter
Jaguar I-Pace Concept 2018 (Andre halvår) 90 kWh 352 km EPA 400 hestekrefter
Mercedes EQ Concept 2019 70 kWh 500 km NEDC 400 hestekrefter

Hvilken bil venter du på? 

Norges beste mobilabonnement

Januar 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen