Dette er noen av elbilene vi venter på. Øverst til venstre og rundt med klokka: Hyundai Kona, Jaguar I-Pace, Kia Niro og Audi E-tron Quattro. (Bilde: AP/Jaguar/Hanne Hattrem, VG/Audi)

Dette er elbilene som kan utfordre Tesla i Norge

Mye spennende skal elektrifiseres de neste par årene.

Det har vært snakket enormt mye om Tesla Model 3 i det siste, men det er altså langt fra den eneste elbilen som er på vei ut i disse dager.

Her skal vi se på en del av modellene som potensielle elbilkjøpere kan velge blant i tiden som kommer, selv om noen av dem nok ikke er i handelen før i slutten av 2018-2019. 

Nissan Leaf i ny drakt

Nissan viste i 2015 frem dette konseptet, kalt IDS. Det er ventet at den nye Leaf-utgaven vil bruke designelementer fra dette konseptet.
Nissan viste i 2015 frem dette konseptet, kalt IDS. Det er ventet at den nye Leaf-utgaven vil bruke designelementer fra dette konseptet. Foto: Nissan

Nissan har innkalt til lansering av nye Leaf tidlig på morgenen 6. september i Japan, altså midt på natta norsk tid.

Leaf er som kjent den aller mest solgte elbilen i Norge, og det er ikke usannsynlig at det er mange som er spente på den nye modellen.

Nissan har imidlertid holdt kortene rimelig tett til brystet, selv om detaljene har begynt å lekke ut litt etter litt i forkant av lanseringen. 

Det er ventet at den nye utgaven vil komme med flere valg for batteripakken - sannsynligvis 40 og 60 kWh. Den største modellen vil sannsynligvis få en rekkevidde som likner på Tesla Model 3 og Opel Ampera-E, altså et sted mellom 350 og 400 kilometer i daglig bruk.

Dagens Leaf med 30 kWh-batteri har til sammenlikning en rekkevidde etter den amerikanske og rimelig realistiske EPA-standarden på 172 kilometer. 

Spesifikasjoner som ble sluppet ved en feiltagelse av bilformidleren Autobytel oppga 147 hestekrefter for nye Leaf. De listet også en startpris på 30 000 dollar, rundt 5000 dollar mindre enn startprisen på Chevrolet Bolt (Opel Ampera-E i Europa) og Tesla Model 3. 

Ellers vet vi at bilen vil være noe mer aerodynamisk enn dagens Leaf, med litt mindre spesielle linjer. Ut fra bilder av bilen i kamuflasjefolie ser det imidlertid ut som om de særegne lyktene foran består. 

Bilen vil få enfotsoperasjon ved hjelp av Nissans såkalte e-pedal, en avansert form for adaptiv cruisekontroll som kan minne litt om Teslas autopilot og ikke minst kan den parkere seg selv. 

Bilen lanseres altså 6. september, og det er ventet at den vil være tilgjengelig for bestilling rimelig snart etter det. Hvorvidt den dukker opp på norske veier i år gjenstår å se. 

Om du er stø i japansk kan du se teaservideoen Nissan har sendt i forkant av lanseringen til høyre. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Leaf 2018 i kamuflasjefolie. Litt mindre sporty i linjene enn IDS-konseptet.
Leaf 2018 i kamuflasjefolie. Litt mindre sporty i linjene enn IDS-konseptet. Foto: Micky65, Goingelectric.de

Kia endelig med Soul-oppfølger(-e)

Kia Soul EV har solgt godt i Norge etter at Kia fikk styr på produksjonen og distribusjonskjeden, og ikke minst etter at de begynte å viderelevere en rekke biler som først var registrert i Tyskland og Frankrike til Norge. 

Oppdateringene til Soul har imidlertid vært minimale, selv om den siste utgaven fikk økt batterikapasiteten med rundt 10 prosent, til 30 kWh netto. 

Fremover blir det imidlertid mer elektrisk fra koreanerne, som starter med en helelektrisk versjon av SUV-en Niro neste år. Kia har sagt at den elektriske Niro vil få samme drivlinje som Ioniq fra søstermerket Hyundai. Den har et batteri på 28 kWh og 119 hestekrefter, med en rekkevidde på 200 kilometer etter EPA-standarden. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kia Niro kan bli en populær ny elbilmodell i en relativt rimelig prisklasse. Dagens hybrid-Niro starter på cirka 270 000 kroner.
Kia Niro kan bli en populær ny elbilmodell i en relativt rimelig prisklasse. Dagens hybrid-Niro starter på cirka 270 000 kroner. Foto: Hanne Hattrem, VG
Kia Stonic skal komme både som hybrid, plug-in-hybrid og fullelektrisk.
Kia Stonic skal komme både som hybrid, plug-in-hybrid og fullelektrisk. Foto: Kia

Hyundai har samtidig sagt at de skal ha ha en Ioniq med minst 320 kilometer rekkevidde i løpet av 2018, så det er ikke usannsynlig at også Niro vil få dette. 

Kompakt-SUV-en Stonic vil også komme i tre versjoner, har Kia meldt. 

Den første utgaven kommer allerede i høst, mens den helelektriske varianten vil dukke opp neste år. Push EVs anslår at nye Ioniq, Niro og Stonic alle vil få den samme batteripakken på 44-46 kWh, noe som vil gi en realistisk rekkevidde på over 300 kilometer for dem alle. 

Stonic ser ellers ut til å bli en sporty og fargerik bil, både innvendig og utvendig, og Kia frister dessuten med det som er kåret til Norges beste nybilgaranti på syv år eller 150 000 kilometer.  

Hyundai Kona er søstermodellen til Kia Stonic. 
Hyundai Kona er søstermodellen til Kia Stonic.  Foto: Hyundai

Hyundais nye Kona skal også komme i elektrisk utgave, og er i praksis nærmest samme bil som Stonic. Tyske Autobild skrev tidligere i år at bilen vil kunne få et batteri på 50 kWh og en pris ned mot 35 000 euro i Tyskland.

Det er imidlertid bare 2000 euro mer enn startprisen på Hyundai Ioniq, som her til lands starter på knappe 240 000 kroner. Kona kan altså bli svært rimelig, og Reuters meldte nylig at den vil få en rekkevidde på 390 km.

Oppdatert:  El-Kona er offisiell - les mer her »

De skrev også at Hyundai har planer om å lansere en elektrisk sedan i 2021 med rekkevidde på 500 kilometer. 

BMW: Ny i3 og elektrisk Mini 

i3s i rødt, den nye basismodellen i den nye blåfargen.
i3s i rødt, den nye basismodellen i den nye blåfargen. Foto: BMW

BMW har hatt stor suksess i Norge med sin litt spesielle, men svært energieffektive, i3. En stund ble det snakket høyt om at det skulle komme en elektrisk i5 til å fylle tomrommet mellom i3 og sportshybriden i8, men dette arbeidet virker nå å være skrinlagt. I stedet kommer det nok en oppdatert i3-modell i år.

Den nye modellen skal vises frem første gang på bilmessen i Frankfurt i september, og ble offisielt annonsert forrige uke. Nye i3 får noen kosmetiske oppdateringer, men innvendig er det det samme 94 Ah (33 kWh) store batteriet som gjelder. Dette gir altså en EPA-rekkevidde på 183 kilometer. 

I tillegg kommer det en ny og litt kraftigere i3 kalt i3S. Den får en ny motor med 20 flere hestekrefter enn dagens i3, som bringer totalen opp i 188. 

Mer spennende er kanskje den elektriske Mini-modellen som BMW har bekreftet at skal gå inn i produksjon fra 2019.

Vi vet foreløpig ingenting om den annet enn at det skal dreie seg om en tredørsvariant av Mini, men BMW har vist frem de første konseptbildene av bilen, og meldt at konseptversjonen skal vises frem på den nevnte bilmessen i Frankfurt i september. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det nye elektriske Mini-konseptet ser relativt spenstig ut. Det er imidlertid bare et konsept, så det er ikke usannsynlig at produksjonsmodellen vil se noe annerledes ut..
Det nye elektriske Mini-konseptet ser relativt spenstig ut. Det er imidlertid bare et konsept, så det er ikke usannsynlig at produksjonsmodellen vil se noe annerledes ut.. Foto: BMW Group

Helelektrisk fra Jaguar

Jaguar viste frem sin helelektriske lekkerbisken I-Pace i Norge i juni, og 650 nordmenn skulle allerede da ha bestilt bilen, som ligger an til levering i andre halvår 2018. 

Og spesifikasjonene gjør definitivt at Jaguar plasserer seg i direkte konkurranse med Tesla, selv om de kommer litt senere til markedet med en elektrisk luksusbil. 

Jaguar viste først frem sin konseptmodell i-Pace i Los Angeles i november. Den er allerede reservert av 650 nordmenn.
Jaguar viste først frem sin konseptmodell i-Pace i Los Angeles i november. Den er allerede reservert av 650 nordmenn. Foto: Lucy Nicholson/AP/NTB scanpix

Hør bare på dette: 

  • 90 kWh batteri som skal gi en anslått EPA-rekkevidde på 352 kilometer og 500 kilometer etter NEDC-standarden. 
  • 400 hestekrefter fordelt på to elektriske motorer og et umiddelbart dreiemoment på 700 Nm
  • 0-100 km/t på cirka fire sekunder.
  • Firhjulstrekk.

Foreløpig er I-Pace bare på konseptstadiet, men Jaguar har varslet at bilen vil få display i frontruta, panoramatak og svært god aerodynamikk. Interiørbildene av konseptet viser også spenstig bruk av tekstiler, ekstremt sporty linjer og god plass. 

Prismessig er det lite annet å si enn at dette nok blir en bil i den høyere enden av segmentet. Jaguar har meldt at de «antar» at I-Pace blir priset 10-15 prosent høyere enn en F-Pace med tilsvarende motoreffekt og utstyr.

Det betyr nok at vi fort snakker nærmere en million kroner for en brukbart utstyrt utgave, muligens noe mindre om de ikke har tatt høyde for at elbiler foreløpig har svært gunstige betingelser i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Futuristisk inventar i Jaguar i-Pace.
Futuristisk inventar i Jaguar i-Pace. Foto: Jaguar

Sent, men godt: Audi

Audi har lenge sittet stille i den elektriske båten, men deres E-tron quattro-konsept er tilsynelatende en bil mange venter på. 2000 nordmenn har satt seg på venteliste for den nette sum av 20 000 kroner hver, skrev Broom i juni. 

Audi e-tron Quattro-konseptet ble først presentert i Frankfurt i 2015.
Audi e-tron Quattro-konseptet ble først presentert i Frankfurt i 2015. Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters/NTB scanpix

Norge er ellers det eneste landet hvor Audi har åpnet for forhåndsbestilling. Konseptbilen har en batterikapasitet på 95 kWh, som skal gi en rekkevidde på mer enn 500 kilometer

Tre motorer driver bilen - en på forakselen og to på bakakselen, og det gir naturligvis firehjulsdrift. Motorene leverer 435 hestekrefter, men en boostfunksjon skal kunne øke dette til 503 hestekrefter i korte perioder. 0-100 skjer på 4,6 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 210 kilometer i timen

Konseptet har stort fokus på aerodynamikk. For eksempel har det ikke sidespeil, men i stedet kameraer, og ellers elementer på panseret som aktiveres ved 80 kilometer i timen og bidrar til å styre luftstrømmen rundt bilen. 

E-tron-konseptet er med sine 4,88 meter i lengde et sted mellom Audi Q5 og Q7 i størrelse, og konseptet har også trådløs lading via induksjon og et bagasjerom på solide 615 liter.

Bilen er også sett på veien trekkende på en tilhenger, så det er godt mulig at el-Quattroen dukker opp med tilhengerfeste - noe det kun er Tesla Model X som har av elbilene i dag (i alle fall om vi snakker mer enn noen få hundre kilo).

Audi melder at bilen skal være på markedet i løpet av 2018, og har også sagt at de skal komme med en ny elektrisk modell hvert år fra 2018 til 2025. 

Ett av dem er e-tron Sportback-konseptet. Drivlinjen her er tilsynelatende den samme som i Quattro-konseptet, med batteri på 95 kWh, 435 hestekrefter og 0-100 på 4,5 sekunder.

Sportback-modellen har imidlertid bare fire seter, men vil komme med ny teknologi som blant annet kan bruke frontlyktene til å projisere informasjon rett på veibanen. Bilen skal være på markedet i 2019. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Audi e-Tron Sportback.
Audi e-Tron Sportback. Foto: Audi

Futuristisk fra Mercedes

Mercedes EQ-merke skal bli til fire helelektriske modeller etter hvert. Konseptbilen skal likne en ny C-modell.
Mercedes EQ-merke skal bli til fire helelektriske modeller etter hvert. Konseptbilen skal likne en ny C-modell. Foto: Michaela Rehle/Reuters/NTB scanpix

Mercedes lanserte sin EQ-plattform på Paris Motor Show i fjor, og har varslet at den første serieproduserte modellen vil se dagens lys i 2019. Foreløpig kan vi derfor gjøre lite annet enn å sikle på konseptbilen de har utviklet. 

Concept EQ tilsvarer grovt sett det som skal bli C-modellen i en serie av fire nye elektriske EQ-modeller fra Mercedes: A, C, E og flaggskipet S. Konseptet har to elektriske motorer som sørger for firhjulsdrift og opptil 400 hestekrefter. Rekkevidden skal være opptil 500 kilometer, til tross for at batteriet «bare» er på 70 kWh, noe som kanskje kan tyde på at Mercedes oppgir tall basert på den snille europeiske NEDC-standarden. 0-100 skal for øvrig kunne skje på under fem sekunder

Konseptinteriøret til Mercedes er ytterst glossy. Fire seter blir sannsynligvis til fem i produksjonsutgaven.
Konseptinteriøret til Mercedes er ytterst glossy. Fire seter blir sannsynligvis til fem i produksjonsutgaven. Foto: Mercedes

Konseptmodellen har riktignok bare fire seter, men det er sannsynlig at den endelige modellen vil få plass til fem. Foran føreren er informasjon og kontrollere plassert på en ultrabred 24 tommer stor skjerm, og det finnes i tillegg en mindre touchskjerm mellom dashbordet og setene foran, i tillegg til touchkontrollere på rattet.

Konseptbilen er futuristisk både innvendig og utvendig, med stramme linjer, neonblå detaljer, skjermer overalt og svært glossy overflater. Skal vi tro konseptbildene blir kupéen ekstremt luftig, med glassflater over det hele. 

Concept EQ får selvfølgelig funksjoner for selvkjøring, og har i likhet med et par av de andre vi har nevnt stort fokus på aerodynamikk, med skjulte vindusviskere og kameraer i stedet for sidespeil. 

Volvo har også varslet at samtlige av deres modeller skal være elektrifisert på en eller annen måte fra og med 2019, men foreløpig er det tynt med detaljer. Nå som Model 3 er i produksjon er det vel heller ikke usannsynlig at Elon Musk begynner å snakke om Model Y for alvor snart. Den skal være klar for produksjon i 2019, basert på Model 3-plattformen

Om du nå ble forvirret av alle spesifikasjonene og tidshorisontene, oppsummerer vi dem her: 

 Modeller Lansering Batteri Anslått rekkevidde Motor
Nye Nissan Leaf 2017 (6. september) 40 og 60 kWh 350-400 km EPA 147 hestekrefter
BMW i3S 2017  33 kWh 183 km EPA 188 hestekrefter
Kia Niro 2018 28-46 kWh ? ?
Kia Stonic/Hyundai Kona 2018 28-46 kWh ? ?
Audi E-tron Quattro Concept 2018 95 kWh 500 km+ 435 hestekrefter
Jaguar I-Pace Concept 2018 (Andre halvår) 90 kWh 352 km EPA 400 hestekrefter
Mercedes EQ Concept 2019 70 kWh 500 km NEDC 400 hestekrefter

Hvilken bil venter du på? 

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen