Dette er noen av elbilene vi venter på i 2018 og tidlig 2019. Fra øverst til venstre og med klokka rundt: Hyundai Kona Electric, Kia Niro Electric, Audi e-tron quattro og Jaguar i-Pace.
Dette er noen av elbilene vi venter på i 2018 og tidlig 2019. Fra øverst til venstre og med klokka rundt: Hyundai Kona Electric, Kia Niro Electric, Audi e-tron quattro og Jaguar i-Pace. (Foto: Hanne Hattrem, VG/Stein Jarle Olsen, Tek.no/Kan Pfaffenbach, Reuters/montasje)

Dette er elbilene vi venter på i 2018

Høsten og vinteren byr på et skred av nye, spennende modeller.

2018 er godt i gang, og vi vet en god del mer om mange av elbilene som kommer i år enn vi gjorde ved inngangen til året. Nye Nissan Leaf har begynt å vise seg på veiene, men stadig er det mange nye elbiler som skal komme i salg i år. 

En stor del av spørsmålet når man kjøper elbil i dag er fortsatt «Når får jeg bilen min?», og lang leveringstid har sannsynligvis ført til en viss fluktuasjon mellom ventelister for elbilkjøpere. Det er heller ikke usannsynlig at mange kjøpere står på lister på flere biler samtidig, så når bilprodusentene skryter av hvor mange de har på venteliste, kan man sannsynligvis ta disse tallene med noen små klyper salt. 

Dermed handler det fortsatt for produsentene om å faktisk levere biler, ikke bare komme opp med drømmeaktige konsepter og tøffe designsketsjer, slik Volkswagen for eksempel stadig gjør seg skyldig i

Her skal vi se på en del av modellene som potensielle elbilkjøpere kan velge blant i tiden som kommer, selv om noen av dem nok ikke er i handelen før i slutten av 2018-2019. 

Mest brennende: Hyundai Kona

Med Nissan Leaf på veien, er det nok stilt størst forventninger til Hyundai Kona. Denne skal i produksjon i disse dager og i mars opplyste Hyundai til de 20 000 som står på venteliste at de kom til å droppe å tilby den minste batterivarianten i Norge, slik at Kona kun kommer med et batteri på 64 kWh. Det skal gi en rekkevidde på solide 482 kilometer etter den nye WLTP-standarden (og 546 km NEDC). 

El-Kona i kamuflasje i Norge i fjor høst.  Bilde: Roger Neumann, VG

Å droppe den lille batteripakken på 39,2 kWh ble forklart med forventet etterspørsel i det norske markedet, at de ønsker å strømlinjeforme produksjons- og kjøpsprosessen, i tillegg til at lillebror Ioniq allerede er et «svært godt alternativ i segmentet for elbiler med middels rekkevidde». 

Konas oppgitte rekkevidde høres unektelig en smule optimistisk ut om vi ser på batteristørrelsen og sammenliknbare konkurrenter, men nevnte Ioniq er som kjent den mest effektive elbilen på markedet, så om Hyundai har klart å overføre den samme effektiviteten til Kona, skal vi ikke se bort fra at nærmere 480 kilometer kan være oppnåelig. 

Kona får ellers en relativt sprek elmotor som yter 204 hestekrefter og akselerer 0-100 på 7,2 sekunder. Den har en oppgitt toppfart på 167 kilometer i timen og et bagasjerom på 373 liter, noe mindre enn nevnte Leaf, som kan skilte med 435 liter. Bilen får ellers hurtiglading på opptil 100 kW og vanlig lading med opptil 7,2 kW.  

Hyundai har også valgt kun å tilby bilen i ett utstyrsnivå, kalt Hyundai Kona Teknikk. Denne byr blant annet på heads up-display i frontruta, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera, varmepumpe, batterivarmer og varme både i ratt og forseter. 

  Foto: Hyundai

I tillegg er det meste av nymotens sikkerhetsteknologi på plass, blant annet automatisk nødbrems, frontkollisjonsvarsler, aktiv filholder, adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsler. Det eneste valget kundene får er muligheten til å legge til skinninteriør og soltak. 

Som nevnt står over 20 000 nordmenn på interesseliste for bilen, og Hyundai har nå stengt muligheten for å registrere seg i køen. Muligheten for å bestille bilen vil åpnes igjen etter at alle de nåværende interessentene har fått anledning til å bestille bil, melder Hyundai på egne nettsider. 

Prisen på Kona er foreløpig i det blå, selv om Hyundai først meldte at de hadde som mål å slippe prisene i løpet av første kvartal. Bilen skal uansett være på norske veier i løpet av juli, og Hyundai forventer at de skal klare å levere biler til alle som står på liste nå i løpet av 2019. 

(saken fortsetter under bildet) 

Hyundai Kona Electric på bilmessen i Geneve tidligere i år Foto: Hanne Hattrem, VG

Helelektrisk fra Jaguar

Jaguar i-Pace skal være å se på norske veier i juli. Foto:  Stein Jarle Olsen, Tek.no

Jaguar viste endelig frem produksjonsutgaven av sin i-Pace med et arrangement i Oslo samtidig som bilen ble lansert offisielt ved fabrikken i Graz i Østerrike i starten av mars.

Da hadde 1300 nordmenn lagt ned depositum og dermed sikret seg en plass i køen for bilen. Én av dem var Sjur Stampe, som i praksis hadde betalt 700 000 kroner for en bil han ikke hadde sett. Siden har Jaguar meldt at de har solgt over 1000 stykker og dermed satt ny rekord for Jaguar i Norge

Spesifikasjonene gjør definitivt at Jaguar plasserer seg i direkte konkurranse med Tesla, selv om de kommer litt senere til markedet med en elektrisk luksusbil. 

Hør bare på dette: 

  • 90 kWh batteri som skal gi en rekkevidde på 480 kilometer etter WLTP-standarden. I egen pressemelding oppgir Jaguar imidlertid 386 kilometer som rekkevidde, så det er mulig realistisk rekkevidde blir nærmere det.  
  • 400 hestekrefter fordelt på to elektriske motorer og et umiddelbart dreiemoment på 696 Nm
  • 0-60 mph (96,5 km/t) på 4,5 sekunder.
  • Firhjulstrekk på alle modeller.
Futuristisk inventar i Jaguar i-Pace. Foto: Jaguar

Bilen får fem seter og bagasjekapasitet på 656 liter bak og 27 liter foran. Den vil støtte hurtiglading med opptil 100 kW effekt, og vanlig lading på 7,2 kW. 100 kW vil kunne lade batteriet fra 0-80 prosent på 45 minutter, og en litt artig detalj er dessuten at Jaguar mener bilen er så aerodynamisk at den ikke trenger vindusviskere bak. Det vil bli spennende om det også gjelder på slapsete norske vinterveier. 

Prismessig landet i-Pace muligens noe lavere enn det på forhånd var forventet. Den billigste modellen, i-Pace S, starter nemlig på 599 900 kroner inkludert levering, men uten vinterdekk.

Derfra går vi opp til 699 000 kroner for utstyrsnivå SE, mens toppmodellen HSE tikker inn på 747 000 kroner inkludert leveringsomkostninger. Du kan lese mer om hva de ulike nivåene innebærer i vår sak fra lanseringen

Tilhengerfeste er mulig, bekrefter Jaguar nå, men bilen skal ikke kunne dra mer enn 750 kilo. De første bilene vil være på norske veier i løpet av august, og Jaguar anslår fortsatt at de skal få inn 1500 biler til Norge i år. Bestiller man nå er anslått levering november-desember. 

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Sent, men godt: Audi

Audi har valgt en litt småirriterende måte å skape blest om sin kommende elbil e-tron quattro på, med stadig nye smådetaljer som slippes, og en bil som tilsynelatende aldri slipper helt ut av konseptstadiet. Verdenspremieren blir 30. august i Brussel, er beskjeden vi nå får av Audi-importør Harald A. Møller. 

Dette er likevel en bil mange venter på, med 4500 nordmenn som har lagt ned depositum på 20 000 kroner for en plass i køen. 6000 står i tillegg på en interessert-liste og får løpende informasjon om bilen. 

Audi e-tron Quattro-konseptet ble først presentert i Frankfurt i 2015. Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters/NTB scanpix

Norge har ellers lenge vært det eneste landet hvor Audi har åpnet for forhåndsbestilling. Bilen har en batterikapasitet på 95 kWh, som skal gi en rekkevidde på cirka 400 kilometer etter WLTP-standarden.

Bilen får også støtte for lading med opptil 150 kW, og Volkswagen er som kjent med i partnerskapet som bygger det nye ladenettverket Ionity i Europa - med opptil 350 kW effekt på laderne.  400 slike skal bygges langs motorveier og hovedtransportruter i Europa, med intervaller på 120 kilometer, og i Norge har Audi inngått partnerskap med Circle K. Ionity vil bruke den europeiske standarden CCS. Bilen vil også støtte hjemmelading med inntil 11 kW (altså 7,4 kW i strømnettet folk flest har hjemme), mens 22 kW er tilvalg. 

Tre motorer driver bilen - en på forakselen og to på bakakselen, og det gir naturligvis firehjulsdrift. Motorene leverer 436 hestekrefter, men en boostfunksjon skal kunne øke dette til 504 hestekrefter i korte perioder. 0-100 skjer på 4,6 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 210 kilometer i timen. Audi har også varslet at et særdeles godt kjølesystem skal gjøre at Audi unngår «Tesla-problemet» med at ytelsen svekkes etter at du har brukt Ludicrous-modusen, for eksempel. 

E-tron quattro i spesialkamuflasje på bilmessen i Geneve tidligere i år. Foto: Hanne Hattrem, VG

Konseptet har ellers stort fokus på aerodynamikk. For eksempel har det ikke sidespeil, men i stedet kameraer, og ellers elementer på panseret som aktiveres ved 80 kilometer i timen og bidrar til å styre luftstrømmen rundt bilen. 

E-tron-konseptet er med sine 4,88 meter i lengde et sted mellom Audi Q5 og Q7 i størrelse, og konseptet har også trådløs lading via induksjon og et bagasjerom på solide 615 liter. Audi har også bekreftet at bilen vil få tilhengerfeste, men ikke hvor mye den vil kunne trekke. 

Kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller sier til Tek.no at de planlegger å levere ut de første bilene til kunder i januar 2019, og at de ser for seg å få nok biler til alle som står på liste og flere til. Prismessig har de imidlertid ikke noe mer å melde enn det Audi sentralt meldte for litt siden, nemlig at bilen ville koste fra 80 000 euro i Tyskland.

Skovli presiserer imidlertid at Tyskland har 19 prosent moms på elbiler, og sier de regnestykkene som er gjort for norsk pris i media fremstår som en «nyttig øvelse». Minus moms kom vi nemlig til en startpris på ganske nøyaktig 650 000 kroner med dagens kurs. 

Audi har også varslet flere elbiler i årene fremover. Ett av dem er e-tron Sportback-konseptet. Drivlinjen her er tilsynelatende den samme som i Quattro-konseptet, med batteri på 95 kWh, 435 hestekrefter og 0-100 på 4,5 sekunder.

Sportback-modellen har imidlertid bare fire seter, men vil komme med ny teknologi som blant annet kan bruke frontlyktene til å projisere informasjon rett på veibanen. Bilen skal være på markedet i 2019. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Audi e-Tron Sportback. Foto: Audi

Kia Niro i helelektrisk versjon

Kia viste frem sin elektriske Niro i konseptversjon på CES-messen i Las Vegas i januar. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Kia Niro er en populær modell i en kategori som mange nordmenn liker. Mot slutten av året kommer den i helelektrisk versjon, og da konseptbilen ble vist frem for første gang på CES-messen i januar var det mange som ble overrasket, da Kia annonserte et batteri som var betraktelig større enn spekulasjonene på forhånd skulle ha det til.

Elektriske Niro kommer nemlig i to utgaver: En på 40 kWh og en på 64 kWh, med rekkevidder på 300-500 kilometer etter den snille NEDC-standarden. Etter den amerikanske EPA-standarden ble rekkevidden oppgitt til 383 kilometer for den største batteripakken, det samme som Opel Ampera-e, med 60 kWh batteri, har. 

Konseptbilen kommer med en motor på 201 hestekrefter, og er utstyrt med alle Kias nyeste teknologier.  Bilen kan automatisk varsle fotgjengere foran seg om at den kommer, ved hjelp av kameraer og objektgjenkjenning og høyttalere i front.

Slik ser dagens hybrid-Niro ut. Bilde: Hanne Hattrem, VG

Styring av infotainment-systemet og klimaanlegget kan gjøres på rattet, ved hjelp av sveiping opp og ned på et berøringsfølsomt område av selve rattet. En spesiell funksjon er dessuten at passasjerer i forsetet og baksetet kan høre på hver sin musikk gjennom bilens høyttalere. Bilen har åtte høyttalere fordelt i hodestøttene, mens støykanselleringsteknologi gjør at hver seterad kun hører «sin» musikk. 

Informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia Norge sier til Tek.no at de ellers ikke vet så mye om bilen, annet enn at den vil vises frem i produksjonsversjon for første gang på bilmessen i Paris i oktober og lanseres endelig i desember. 

Hun sier at produksjonsmodellen nok vil likne betraktelig mer på dagens Niro enn konseptbilen gjør, men med litt typisk elbilstyling, annen grill og liknende. 

Sauge sier de har ca 1800 forhåndsreservasjoner i skrivende stund, som hver har betalt et depositum på 7777 kroner. Hun sier også at det vil komme en ny versjon av Kias eneste elbil i dag, Soul, neste år, men at de ikke vet noe om hva den nye modellen innebærer.  

Nissan Leaf får en versjon med større batteri i modellåret 2019. Her er 40 kWh-utgaven. Foto: Hattrem, Hanne

Nissan Leaf med enda større batteri

Nye Nissan Leaf er å se på norske veier i disse dager, og det kan virke som om Nissan har fått god sving på leveringen. Bilen har imidlertid fått litt kritikk for høyt energiforbruk, blant annet i Teknisk Ukeblad og Elbilforeningens vintertest av elbiler nylig. Der hadde Hyundai Ioniq med 28 kWh batteri like stor rekkevidde som Leaf med 40 kWh. 

Til modellåret 2019, som starter i høst, har imidlertid Nissan varslet en Leaf-versjon med større batterikapasitet, hvor 60 kWh har vært spekulert ved en rekke anledninger. Push EVs publiserte før nyttår en sak med anslåtte spesifikasjoner for den såkalte e-Plus-versjonen av Leaf, men var tilbakeholdne med å fortelle hvor de hadde fått fatt i informasjonen. Nissan har heller ikke kommentert nettstedets påstand. 

Slik er den nye versjonen sammenliknet med dagens versjon, ifølge Push EVs. 

  2018-versjonen E-plus
Motorkraft 110 kW 160 kW
Akselerasjon 0-100 km/t ca. 8,5 sekunder ca. 6,5 sekunder
Batterikapasitet 40 kWh ca 64 kWh
Batteriprodusent AESC LG Chem
Rekkevidde (EPA) 241 km Over 362 km
Internlader 6,6 kW 11-22 kW
Hurtiglader 50 kW ca 100 kW
Batterivarming/-kjøling (Thermal management system, TMS) Nei Ja
Pris Ca 30 000 euro Ca 35 000 euro

Lansering for modellåret 2019 vil sannsynligvis bety levering omtrent samtidig på året som Nissan begynte å levere 2018-modellene i år, altså rundt påsketider 2019.  Dagens 40 kWh-Leaf starter for øvrig på 255 900 kroner med laveste utstyrsnivå Visia. 

– Nissan har ikke kunngjort annen info enn at det vil komme en større batteripakke på Leaf. Hvor stor den blir vet jeg ikke. Pris er også helt i det blå, da det er lenge til bilen kommer, skriver kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Norge i en e-post. 

Han sier det ser ut til at bilen er på plass omtrent et år fra nå. Sannsynligvis vil Nissan passe nøye på når den nye bilen lanseres for ikke å spise opp salget av dagens 40 kWh-Leaf. 

– Så langt har vi levert ut snaut 4000 av nye Leaf. Det gjør den til Norges mest solgte bil så langt i år, og interessen for nykommeren er fortsatt ekstremt bra, sier Marcussen. 

Tesla Model 3. Bilde: Tesla

Tesla Model 3 

Vi kommer naturligvis heller ikke unna Tesla Model 3, selv om du sannsynligvis ikke vil se snurten av noen bil før godt ut i 2019 om du signerer kontrakt nå. 

Model 3 vil komme i en standardutgave og en utgave med lang rekkevidde. Foreløpig produserer Tesla kun sistnevnte, mens standardmodellen skal inn i produksjon en gang i løpet av året. Slik er spesifikasjonene: 

  Standard Long Range
Startpris 35.000 dollar 44.000 dollar
Batteri 50 kWh 75 kWh
Rekkevidde (EPA) 354 kilometer 498 kilometer
Supercharger 210 kilometer/30 min 273 km/30 min
0-60 mph 5,6 sekunder 5,1 sekunder
Toppfart 209 km/t 225 km/t
Dashbordet i Model 3 er sannsynligvis det mest minimalistiske vi har sett i noen bil.  Bilde: Tesla

Noe av det mest spesielle med Model 3 er unektelig at all betjening på dashbordet foregår gjennom den store skjermen midt på. Dashbordet ellers inneholder ingen knapper eller knotter, og selv hastighetsanvisning foregår på skjermen i midten. 

Og selv om Model 3 i utgangspunktet er relativt attraktivt priset, skal det ikke mer til enn å velge modellen med ekstra rekkevidde og legge til autopilot før du er oppe i 50 000 dollar, et sted mellom 400 000 og 500 000 konvertert til norske priser.

Tesla har selvfølgelig et trumfkort i Supercharger-nettverket sitt, men i motsetning til de øvrige bilene fra selskapet får ikke Model 3 dette inkludert i prisen, men må betale 1,40 kr/kWh. Dette er imidlertid en god del billigere enn vanlig hurtiglading andre biler må ta til takke med, hvor prisen per kWh gjerne kan komme opp mot 4 kroner. Supercharger-nettverket har også den fordel at hver stasjon har betraktelig flere ladepunkter enn de fleste vanlige hurtigladere for elbiler.

Leveringssituasjonen er selvfølgelig også et tema for Model 3. Tesla jobber knallhardt med å få kontroll på «produksjonshelvetet» Elon Musk har omtalt mange ganger, og de siste rapportene tyder på at de virkelig begynner å få fart på produksjonen, med over 2000 biler i uka.

Samtidig er det flere hundre tusen som har forhåndsbestilt bilen, så det vil ta tid før Tesla får levert alle. Om du reserverer nå oppgir Tesla 12-18 måneders leveringstid, og det siste vi hørte fra Tesla var at leveransene i Norge skulle starte i starten av 2019 en gang. 

Futuristisk fra Mercedes - om enn ikke før i 2019

Mercedes EQ-merke skal bli til fire helelektriske modeller etter hvert. Konseptbilen skal likne en ny C-modell. Foto: Michaela Rehle/Reuters/NTB scanpix

Mercedes lanserte sin EQ-plattform på Paris Motor Show i 2016, og har varslet at den første serieproduserte modellen vil se dagens lys i 2019. Foreløpig kan vi derfor gjøre lite annet enn å sikle på konseptbilen de har utviklet. 

Concept EQ tilsvarer grovt sett det som skal bli C-modellen i en serie av fire nye elektriske EQ-modeller fra Mercedes: A, C, E og flaggskipet S. Konseptet har to elektriske motorer som sørger for firhjulsdrift og opptil 400 hestekrefter. Rekkevidden skal være opptil 500 kilometer, til tross for at batteriet «bare» er på 70 kWh, noe som kanskje kan tyde på at Mercedes oppgir tall basert på den snille europeiske NEDC-standarden. 0-100 skal for øvrig kunne skje på under fem sekunder

Konseptinteriøret til Mercedes er ytterst glossy. Fire seter blir sannsynligvis til fem i produksjonsutgaven. Foto: Mercedes

Konseptmodellen har riktignok bare fire seter, men det er sannsynlig at den endelige modellen vil få plass til fem. Foran føreren er informasjon og kontrollere plassert på en ultrabred 24 tommer stor skjerm, og det finnes i tillegg en mindre touchskjerm mellom dashbordet og setene foran, i tillegg til touchkontrollere på rattet.

Konseptbilen er futuristisk både innvendig og utvendig, med stramme linjer, neonblå detaljer, skjermer overalt og svært glossy overflater. Skal vi tro konseptbildene blir kupéen ekstremt luftig, med glassflater over det hele. 

Concept EQ får selvfølgelig funksjoner for selvkjøring, og har i likhet med et par av de andre vi har nevnt stort fokus på aerodynamikk, med skjulte vindusviskere og kameraer i stedet for sidespeil. 

I fjor høst åpnet Mercedes Norge for forhåndsbestilling av bilen, som eneste land i verden. Potensielle kunder kan legge rundt 20000 kroner på bordet for en plass i køen, men beløpet er fullt refunderbart frem til kjøpskontrakten er signert. Selve bilen skal altså ikke leveres før i 2019.

Om du nå ble forvirret av alle spesifikasjonene og tidshorisontene, oppsummerer vi dem her: 

 Modeller Levering Norge Batteri Anslått rekkevidde Motor
Tesla Model 3 2019 50 og 75 kWh 354 og 498 km EPA 258 hestekrefter
Nissan Leaf 2019 2019 60-64 kWh 362 km+ EPA 214 hestekrefter
Kia Niro Slutten av 2018 40 og 64 kWh 300 og 500 km NEDC Ukjent
Hyundai Kona Midten av 2018 64 kWh 482 km WLTP 204 hestekrefter
Audi E-tron Quattro Concept Starten av 2019 95 kWh 500 km+ NEDC 435 hestekrefter
Jaguar I-Pace Concept August 2018 90 kWh 480 km WLTP 400 hestekrefter
Mercedes EQ Concept 2019 70 kWh 500 km NEDC 400 hestekrefter

Hvilken bil venter du på? 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen