Kommentar

– Forlang like god ringepris som nye kunder

Hadde det gått automatisk ville operatørene fått mer fornøyde brukere, skriver Bente Øverli.

Hvem har egentlig det billigste fastprisabonnementet med fri bruk? Det er det ikke lett å svare på. Spørsmålet reiser mange problemstillinger og det er umulig å gi  et enkelt  svar.

Kort fortalt er ingen billigst i mobilbransjen, fastpris er egentlig ikke fast pris, og fri bruk er absolutt  ikke fri bruk i vanlig språklig forstand.

Grunnen til dette er at så å si alle forbrukere har et unikt forbruksmønster, og det er ingen mobiloperatører som har abonnement som er billigst uansett forbruk.

Les også: Stopper OneCall-reklamen

Men selv om ingen er billigst, er det helt klart  noen som er billige.  Andre er ikke like billige, og noen abonnement er rett og slett dyre å bruke. Forbrukerombudet får for eksempel henvendelser fra mobilkunder som er oppgitt over at deres operatør ikke har fortalt dem at abonnementet deres er utgått og at de sannsynligvis kan spare masse penger på å bytte til et annet abonnement. Det er også stadig nye kampanjer fra operatørene og om du ikke selv passer på er sannsynligheten stor for at du ikke nyter godt av endringer i abonnementsstrukturen. Nye kunder lokkes med større pakker med inkluderte minutter og datatrafikk enn det du som gammel kunde har for samme pris. Du må som oftest selv ta kontakt med kundeservice for å få endret ditt abonnement til å omfatte endringene. Dette er dårlig kundeservice! En automatisk oppgradering hadde vært naturlig, i alle fall hadde operatøren fått en mer fornøyd kunde. Og kanskje en mer lojal en også.

Poenget er at du som forbruker bør sjekke hvilket abonnement som passer best for deg. Veldig mange forbrukere kan spare mye penger på å gjøre det. Sjekk de siste fakturaene dine og sjekk forbruket ditt på Telepriser.no. Følg også med på nye kampanjer og be om at utvidelse av fastprispakker også skal gjelde deg. Det kan vise seg å være et smart grep.

Hva er egentlig fastpris?

Er fastpris et abonnement som er forutsigbart? Ja, det kan det være. Du får en pakke med et visst antall ringeminutter, SMS, i noen tilfeller MMS og datatrafikk, som gjør at du kan bruke telefonen uten å tenke på at du ikke bør snakke så lenge eller at du bare bør bruke nettjenester når du er koblet til et trådløst nettverk.

Men hva med innholdstjenester, utenlandssamtaler og de endeløse og kjempedyre samtalene til 5-sifrede nummer for å få kontakt med bank, avis eller sykehus? De er nemlig ikke inkludert i fastprisen, og de er ofte grunnen til at mobilregningen gjerne kan bli en del høyere enn prisen på fastprisen – som vel da ikke egentlig er fast? Foreldre som tegner fastprisavtaler for sine barn tenker de er sikret mot store regninger. De kan få seg en overraskelse , og ikke av den positive sorten.

Fri bruk er ikke fri bruk

Når du blir lovet at abonnementet ditt har fri bruk på datatrafikk, må du huske på å lese den lille skriften om at det faktisk er en grense for den frie bruken. Du kan bruke abonnementet ditt så mye du vil, helt til du når grensen. Da blir enten hastigheten redusert, eller så må du begynne å betale for bruken.

Det kan argumenteres for at det er greit å si fri bruk hvis du kan bruke abonnementet kjempemye, i hvert fall hvis det er tydelig opplyst at det faktisk er en grense og hvor denne grensen går. Samtidig blir det kunstig å kalle noe fri bruk dersom det faktisk ikke er det. Og definisjonen av kjempemye varierer nok sterkt.  Alle vet at datatrafikkbruken øker kraftig og varierer sterkt mellom ulike kundegrupper. Gir du 17-åringen en mobil og sier at abonnementet  inneholder fri bruk av datatrafikk er det lite forståelse å få når du samtidig sier at de bør være moderate med streamingtjenester. Da er det ikke fritt – da er det plutselig restriksjoner. Og da kommer følelsen av å ha blitt lurt.

Spørsmålene ovenfor er noen eksempler på hva Forbrukerombudet kommer til å se nærmere på i 2013. Har du synspunkter på dette vil Forbrukerombudet gjerne ha din mening post@forbrukerombudet.no.

Prøv Amobils Ringepriser-tjeneste for å
se hvilket abonnement som er billigst for deg.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen