Apple har slitt med flere programvarefeil enn normalt de siste årene. (Bilde: Apple)

Dette er Apples plan

Slik skal de unngå flere oppdateringsflauser.

Tidligere var Apple kjent for å sende ut feilfikser til sine enheter forholdsvis sjelden. Den siste tiden har Apples iPhone- og iPad-brukere imidlertid sett helt nye takter fra selskapet. iOS-programvareoppdateringer har slettes ikke gått som planlagt og feilrettelser har tikket inn. Spesielt etter de mange trøblete iOS 8-oppdateringene har Apple nå bestemt seg for å ta grep.

Ser til storebror

Det er likevel ingen revolusjonerende ny teknikk selskapet nå går for. De adopterer nemlig strategien OSX-divisjonen har benyttet i en årrekke. Denne går ut på at testprogrammet for både nye hovedutgivelser, samt tilleggsoppdateringer og feilrettinger, fra og med nå skal testes av langt flere personer internt hos Apple før de sendes ut til de mange millionene Apple-enheter.

Det er i første rekke Apples såkalte «Genier», altså de du møter bak kassen i offisielle Apple-butikker når du er på ferie, som skal få bug-teste og gi tilbakemeldinger på splitter nye utgaver av selskapets mobile operativsystem. Dette har de kunnet gjøre for selskapets Mac-operativsystem, OSX, i lang tid allerede.

Fra tidligere har kun utviklere og personer svært nær Apple-ledelsen, og de som har hatt sitt tilholdssted i Apple-hovedkvarteret i Cupertino, hatt denne muligheten for iOS.

Vil ha flere testere

Apples håp er at flere personer skal finne og rapportere flere feil før kundene deres gjør det og blir frustrerte og får en dårligere opplevelse av produktene. Det er en kjennsgjerning at det er svært populært å beta-teste Apples programvare, men langt på vei de fleste rapporterer aldri inn feil eller mangler – som er hele meningen med beta-testingen.

Det nye programmet er ventet iverksatt fra og med neste mellomoppdatering, iOS 8.2, som etter planen skal rulles ut i forbindelse med Apple Watch-lanseringen i mars.

De siste årene har Apple gjentatte ganger vært i fokus for forhastede programvarelanseringer. Sist i forbindelse med den katastrofale utrullingen av iOS 8.0.1, hvor mange mistet muligheten til å ringe og logge på telefonen eller nettbrettet sitt ved hjelp av fingeravtrykkleseren TouchID.

Den lange rekken feil kan ha fått konsekvenser:
Kundene er ikke like raske til å oppdatere iPhone lenger »

(Kilde: 9to5Mac)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen