Audis e-tron 50 blir priset lavere enn det vi kanskje hadde forventet, med en startpris på 499.000 kroner.
Audis e-tron 50 blir priset lavere enn det vi kanskje hadde forventet, med en startpris på 499.000 kroner. (Foto: Audi)

Dette blir prisene på Audis nye og billigere e-tron


Annonsør­innhold
Les hele saken »

Audis nedstrippede e-tron-versjon vil starte på 499.000 kroner i Norge, melder Audi i dag. Det er inkludert frakt og levering i Oslo.

Med det legger de seg under samtlige av konkurrentene i premiumsegmentet, og faktisk nærmere en Tesla Model 3 enn en Model S i pris. 

Det var i starten av august at det ble varslet at Audi ville lansere en ny og rimeligere versjon av e-tron, kalt e-tron 50.

Hovedforskjellen på denne og dagens e-tron 55 er at batterikapasiteten er redusert fra 95 til 71 kilowattimer brutto. 

Mer effektiv drivlinje 

Audi melder imidlertid også om en ny drivlinje og lavere vekt, som sammen skal gi økt effektivitet. Firhjulstrekk er bevart, og e-tron 50 har totalt 230 kilowatt (313 hestekrefter) og 540 Nm dreiemoment å by på,  noe som skal gi 0-100 km/t på syv sekunder.

Tilsvarende tall for e-tron 55 er 265 kW, 561 Nm og 5,7 sekunder. 

Rekkevidden er foreløpig ikke helt klar, men Audi mener den skal bli godt over 300 kilometer etter WLTP-standarden. 

Kan trekke 1.800 kilo 

Den nye e-tron-modellen vil få hurtiglading opptil 120 kW med CCS-standarden, som er litt mindre enn de 150 kW dagens modell kan håndtere.

Det skal gi 80 prosent kapasitet på rundt 30 minutter, og med vekselstrøm kan bilen lade med inntil 11 kW. Dobbel ombordlader skal også bli tilgjengelig på et senere tidspunkt, som vil øke kapasiteten til inntil 22 kW. 

E-tron 50 vil også kunne trekke henger med like høy vekt som e-tron 55, altså 1.800 kilo, får vi bekreftet fra Audis PR-sjef Morten Moum. 

E-tron 50. Foto: Audi

Tre versjoner 

Innstegsversjonen, kalt Launch Edition, inkluderer blant annet adaptiv luftfjæring, varmeseter foran, elektrisk bakluke, parkeringssensorer foran og bak, varmepumpe og ekstra oppvarming for kupé og batteri.

I tillegg kommer Audi med ytterligere to versjoner: Advanced Business til 559.900 kroner og Advanced Sport til 599.900 kroner. Sistnevnte skal inkludere «det meste» av tilgjengelig ekstrautstyr, deriblant top view-kamera, sportsseter i skinn og alcantara og Audis assistentpakke tur. 

Audi åpner salget 2. september, med levering før nyttår.  Slik er for øvrig e-tron 50 mot de øvrige premium-elbilene på markedet: 

  Audi e-tron 50 Mercedes-Benz EQC Audi e-tron 55 Jaguar i-Pace Tesla Model S Long Range Tesla Model X Standard Range
Batteri 71 kWh (brutto) 80 kWh (netto) 95 kWh (brutto) 90 kWh (brutto) ≈ 100 kWh (brutto) ≈ 100 kWh (brutto)
Rekkevidde (WLTP) «Godt over 300 km» 374 - 417 km 382 - 408 km 343 - 406 km 610 km 505 km
Motor 230 kW 300 kW 265 kW (300 boost) 294 kW Ikke oppgitt Ikke oppgitt
Dreiemoment 540 Nm 760 Nm 561 Nm (664 boost) 696 Nm Ikke oppgitt Ikke oppgitt
0-100 km/t 7,0 sek 5,1 sek 5,7 sek 4,8 sek 3,8 sek 4,6 sek
Hurtiglading 120 kW 110 kW 150 kW 100 kW 150 kW 150 kW
Ombordlader 11 kW 7,2 kW 11/22 kW 7,2 kW 16,5 kW 16,5 kW
Tilhenger Inntil 1800 kg Inntil 1800 kg Inntil 1800 kg Inntil 750 kg - Inntil 2250 kg
Dimensjoner (L x B x H) 4901 x 1935 x 1629 mm 4761 x 1884 x 1623 mm 4901 x 1935 x 1629 mm 4682 x 2011 x 1565 mm 4980 x 1964 x 1440 mm 5036 x 1999 x 1684 mm
Vekt Ukjent 2495 kg 2560 kg 2133 kg 2200 kg 2459 kg
Bagasjerom (oppgitt)  660 + 60 liter Ca. 500 liter 660 + 60 liter 638 + 27 liter 750 + 60 liter 1090 + 187 liter (med fem seter)
Pris fra 499 000,- 616 900,- 652 060,- 649 900,- 791 220,- 846 220,-

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen