Det kommer til å florere av elbiler på bilmessen i Frankfurt om snaue to uker.
Det kommer til å florere av elbiler på bilmessen i Frankfurt om snaue to uker. (Foto: Produsentene/montasje)

Dette blir elbil-høydepunktene på bilmessen i Frankfurt

Den store bilmessen Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) i Frankfurt er like rundt hjørnet, med pressedager som går av stabelen tirsdag 10. og onsdag 11. september. 

Ikke overraskende står elbilmodellene i kø på messen – mange av dem har vi sett før, enten i prototyp-versjon eller tungt kamuflert, mens noen produsenter også har varslet helt nye konseptbiler. 

Her er noen av elbilene vi vet at vi vil få se under IAA-messen i Frankfurt: 

Volkswagen: ID. 3 og mulig nytt ID-konsept 

Volkswagens offentliggjorde de fleste av detaljene rundt den første elbilen på deres såkalte MEB-plattform da de åpnet for forhåndsbestilling i mai, og nylig varslet de også at startprisen for ID. 3 1st vil bli under 330.000 kroner

Volkswagens ID. 3 kommer ut av kamuflasjen i Frankfurt 10. september. Foto: Volkswagen AG

Det vi imidlertid har til gode å se, er den endelige produksjonsversjonen av bilen uten den blå og rosa kamuflasjen bilen har opptrådt i så langt.

Det vi vet er at bilen størrelsesmessig er rimelig identisk med en Golf utvendig, men at den innvendige plassen skal være betydelig bedre, takket være at plattformen er skreddersydd for elbiler. Vi fikk også et ørlite glimt av dashbordet i sommer. 

Volkswagen ID. 3 skal komme i tre versjoner, med henholdsvis 45, 58 og 77 kilowattimer batteri. Det er 58 kWh-modellen – med 420 kilometer WLTP-rekkevidde – som kommer på markedet først, rundt midten av 2020. 

Autocar meldte også tidligere i år at Volkswagen skal vise frem ytterligere én ID-modell i Frankfurt. Ifølge dem skal det dreie seg om det som blir en rimeligere modell i serien, høyst sannsynlig kalt ID. 2 Prisen skal kunne ligge så lavt som 20.000 euro, som sannsynligvis betyr godt under 200.000 kroner i Norge. 

Bilen blir sannsynligvis en kompakt crossover med fem seter, men vil ikke komme i produksjon før ID-modellene som er basert på de allerede eksisterende Crozz-, Buzz-, Vizzion- og Roomzz-konseptene. 

Volkswagen har også varslet at de skal lansere en ny logo og et nytt merkevaredesign i Frankfurt, som en del av det de kaller «Nye Volkswagen» – langt fra dieselskandaler og oppstyr. 

Byton: Produksjonsmodellen av M-Byte

Byton M-Byte, her fra Las Vegas i januar 2017, da konseptbilen først ble vist frem. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Bytons M-Byte er i hovedsak kjent for den enorme 48-tommers skjermen som utgjør hele dashbordet, og i Frankfurt har de varslet at de vil vise den endelige produksjonsversjonen av bilen.

Den vil neppe skille seg veldig fra prototypene vi har sett ved flere anledninger tidligere, og interiøret viste de frem allerede i Las Vegas i januar. 

Bilen skal leveres med to batterivarianter på henholdsvis 71 og 95 kWh, som vil gi opptil 520 kilometer rekkevidde (riktignok etter den utgående NEDC-standarden, så kanskje er ikke rundt 450–470 kilometer WLTP helt usannsynlig), og to motorvarianter med henholdsvis bakhjulstrekk og firhjulstrekk.

De to motorene og de to batterivariantene vil man kunne kombinere fritt, sa da engineering-sjef, nå teknologisjef i Byton, David Twohig, til Tek.no i Las Vegas i januar

Byton prioriterer naturligvis det enorme hjemmemarkedet i Kina først, og skal starte leveransene der allerede mot slutten av inneværende år. Deretter følger USA rundt midten av 2020 og Europa mot slutten av året. 

Honda: Ferdig versjon av Honda e

Honda e mister prototyp-statusen sin i Frankfurt. Foto: Honda

Hondas retroaktige kompaktbil, som rett og slett har fått navnet Honda e, skuffet kanskje noen da det ble offentliggjort at den ikke får et batteri større enn 35,5 kWh – det samme som sitter i dagens e-Golf, for eksempel. Det skal gi en WLTP-rekkevidde på inntil 201 kilometer – ganske begrenset sammenlignet med de fleste andre elbiler som lanseres i disse dager. 

Likevel er det åpenbart mange som tiltrekkes av designet, og prototyp-versjonen som foreløpig er vist frem skal være omtrent 95 prosent lik den endelige produksjonsversjonen. Det skal imidlertid kun dreie seg om justeringer på programvare og i drivlinjen, så vi venter at både det utvendige og innvendige vil være likt. 

Bilen vil sannsynligvis være klar for levering på våren neste år. 

BMW: Verdenspremiere på Mini Cooper SE

Mini Cooper SE skal vises frem i endelig versjon. Foto: Mini

De aller fleste detaljene om den nye elektriske Mini-varianten er i praksis kjent allerede, men det stopper ikke Mini fra å ha verdenspremiere på produksjonsversjonen av bilen i Frankfurt.

Som for Hondas del var det nok noen potensielle kunder som ble skuffet over batterikapasiteten på bilen, som bare blir på 32,6 kWh brutto. Det skal gi en rekkevidde på 235 kilometer etter WLTP-standarden, og batteriet pares med en motor på 135 kW (184 hestekrefter) og 270 Nm dreiemoment. Bakhjulsdrift skal gi den typiske «gokart»-følelsen Mini er kjent for. 

Selv de norske prisene ble gjort kjent i juli, og starter på 259.900 kroner for utstyrsnivå «Essential». Toppmodellen «Maximise» koster på sin side fra 299.900 kroner. Serieproduksjonen skal starte like etter Frankfurt-messen, og de norske forhandlerne vil også ta imot endelige ordre til høsten. 

Opel: Viser frem Corsa-e

Opel Corsa-e. Foto: Opel

Historien for Opels elektriske Corsa er rimelig lik som for Mini Cooper SE, hvor de aller fleste av spesifikasjonene allerede er kjent.

Den får et batteri på 50 kilowattimer og en WLTP-rekkevidde på 330 kilometer, en motor som yter 100 kilowatt (136 hestekrefter) og maksimalt dreiemoment på 260 Nm.

I motsetning til Mini har imidlertid ikke Opel offentliggjort de norske prisene for Corsa-e, men i Tyskland kommer den til å starte på 29.900 euro. Det bør bety ned i rundt 250.000 kroner i Norge, hvor vi ikke har moms på elbiler. Søstermodellen Peugeot e-208 starter for eksempel på 249.580 kroner pluss leveringskostnader.

Corsa-e skal være på norske veier i 2020. Opel har for øvrig også varslet at de vil vise frem en rallyversjon av bilen på IAA. 

Nye konsepter 

Audis AI:Trail-konsept gjør sin debut i Frankfurt. Foto: AUDI AG

Ellers kommer det nok til å komme en rekke nye elektriske konseptbiler i Frankfurt. Audi slapp for eksempel nylig et bilde som gir en smakebit på deres nye offroad-konsept AI: Trail quattro som skal vises frem i Frankfurt.

Dette blir en helektrisk buggy-lignende fireseter med et ganske spesielt vindusdesign, skal vi tro «teaser»-bildet. Etter det vi kjenner til kommer det også flere elektriske konsepter fra tyskerne. 

Hyundai har også varslet at de skal vise frem en helt ny elektrisk konseptmodell som «gir et unikt innblikk i selskapets kommende elbildesign» i Frankfurt. 

– Inspirasjonen til den nye konseptbilen er hentet fra Hyundais første modell på 1970-tallet. 『45』 er en helelektrisk konseptbil, og vil være en symbolsk milepæl for Hyundais kommende elbildesign, heter det i en pressemelding de sendte ut nylig. Lite annet er foreløpig kjent om bilen enn det litt underlige navnet. 

Seat-underbruket Cupra skal på sin side vise frem deres første elbilkonsept, som vi fikk se tegninger av tidligere denne uken. Tavascan blir en lekker blanding av en SUV og en sportskupé med et batteri på 77 kWh og 450 kilometer WLTP-rekkevidde. 

Cupra-konseptet til venstre, Hyundais «45» til høyre. Foto: Cupra/Hyundai

Andre biler vi garantert også får se i Frankfurt er Mercedes' nye helelektriske folkefrakter EQV, samt selvfølgelig også Porsche Taycan, som ble vist frem for første gang onsdag

Aiways vil også være til stede med sin U5, som vi så i Oslo nylig, og kanskje vil også Mazda komme med flere detaljer om sin kommende elbil? Tek.no kommer i alle fall til å være til stede i Frankfurt. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen