Slik ser det aluminiumsbaserte batteriet ut. (Bilde: Stanford University)

Dette batteriet kan lades opp på ett minutt

Det aluminium-baserte batteriet har også mange andre store fordeler.

I likhet med alle andre komponenter i moderne, elektroniske dupeditter gjennomgår også batteriteknologien en rivende utvikling når det gjelder for eksempel kapasitet og ladetid. Nå har en gruppe forskere fra det prestisjetunge Stanford-universitet i California utviklet et nytt batteri med en del oppsiktsvekkende egenskaper.

Det forskerne har gjort er å utvikle et batteri som skal være i stand til superrask lading, i tillegg til at batteriet både er potensielt billig å produsere, brannsikkert og har ekstra lang levetid. 

Lades på ett minutt

For å oppnå dette gikk forskerne bort fra den tradisjonelle litium-ionbaserte tilnærmingen, og benyttet i stedet aluminium til å lage den ene av de to elektrodene på batteriet, nærmere bestemt anoden. Den andre elektroden, katoden, ble også laget av et uvanlig materiale, nemlig det karbonbaserte stoffet grafitt.

Ved å kombinere disse elektrodene med en saltbasert, flytende elektrolytt klarte forskerne å konstruere et batteri med lovende ferdigheter. Prototypen som Stanford-forskerne laget var visstnok i stand til å bli ladet opp på så lite som ett minutt. I tillegg skal batteriet ha hatt en spenning på to volt, noe som skal være langt høyere enn tidligere forsøk med aluminiumsbatterier.

Riktignok er dette likevel et stykke unna det vanlige litium-ionbatterier ligger på, så det gjenstår ennå en del arbeid før aluminiumbatteriet kan bli en reell konkurrent. Aluminiumsbatteriet til Stanford-forskerne hadde imidlertid også den egenskapen at holdbarheten var svært høy. Batteriet skal ha taklet så mye som 7500 ladesykluser uten noe tap av kapasitet.

Fleksibelt og rimelig

Til sammenligning klarer et gjennomsnittlig litium-ion-batteri rundt 1000 sykluser, og tidligere eksperimenter med aluminiumsløsningen skal ha avstedkommet batterier med kun 100 sykluser. I tillegg til dette skal de spesielle, saltbaserte elektrolytten gjøre batteriet svært trygt. Ifølge forskerne er det mulig å bore tvers gjennom batteriet uten fare for brann eller andre skadelige konsekvenser.

Aluminiumsbatteriene er også fleksible og bøyelige, noe som gir dem anvendelser utover vanlige elektroniske enheter. Ikke minst peker forskerne på at aluminium er et rimeligere materiale enn litium, noe som betyr at den nye løsningen også kan føre til lavere priser på batterier.

Batteriet eksisterer altså fremdeles kun som en prototype, og det gjenstår selvsagt mye forskning og arbeid før løsningen eventuelt lar seg kommersialisere. Mer informasjon finner du hos Stanford University, og se også video under for en introduksjon. 

Det skjer også fremskritt innen litium-ionbatterier: Dette batteriet lades superraskt og har en levetid på 20 år »

(Via Engadget)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen