Detaljhandelen slurver med sikkerheten

Sikkerhetsselskapet WhiteHat Security har offentliggjort tall for 2010 for sårbarhet i nettsider, og hovedkonklusjonen er at en gjennomsnittlig nettside var «alltid» eller «ofte» sårbar, og var sårbar i mer enn 270 dager i løpet av ett år.

Selskapet undersøkte over 3000 nettsider fra 400 organisasjoner i løpet av 2010. Undersøkelsen gikk blant annet ut på å finne ut hvor sårbar en spesifikk nettside var, og hvor lang tid det tok å reparere skaden, og i hvor stor grad en skade ble rettet (sikkerhetshull tettet).

– Det er vanskelig å unngå at nettsider inneholder noen feil i koden, feil som kan utnyttes, spesielt i nettsider som oppdateres kontinuerlig, sier Jeremiah Grossman fra WhiteHat Security.

Mesteparten av nettsidene som ble tatt med i undersøkelsen hadde minst én alvorlig sårbarhet i 9 til 12 måneder i året. Kun 16 prosent av nettsidene var sårbare i færre enn 30 dager i løpet av året. Gjennomsnittsnettsiden hadde 230 alvorllige sårbarheter i løpet av 2010.

Cross-Site Scripting var tidligere den vanligste sårbarheten i nettsider, men denne undersøkelsen viste at 64 prosent av nettsidene hadde feil som kan føre lekkasje av sensitiv informasjon, eksempelvis informasjon om en bruker eller av en teknisk karakter.

Nettsider for bank og helse viste seg ikke overraskende å være de sikreste nettsidene, men overraskende mange utdanningsnettsider viste seg å være sårbare. Nettsider med detaljhandel («retail») viste seg å ha det største antallet sårbarheter.

(Kilde: The Inquirer, WhiteHat Security)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen