Guide

Det mobilgale landet

Japan blir av mange sett på som verdens mest fremtidsrettede land når det gjelder mobilteknologi. Og det er det grunn til. Siden landet fikk sin i-mode-tjeneste sent på 90-tallet, har japanerne vist en entusiasme og nysgjerrighet for mobilteknologi ulik noe annet land i verden. Dette har fått store konsekvenser for landet, både teknologisk og sosialt.

I 1999 lanserte Japans største mobiloperatør, NTT DoCoMo, tjenesten som skulle markere startskuddet for japanernes mobildille.

Tjenesten heter i-mode, og brukes i dag av 45 millioner av DoCoMos 50 millioner abonnenter. I-mode er inspirert av WAP-teknologien vi kjenner til her i Norge, men er mer fleksibel og har flere fellestrekk med vanlige nettsider. I stedet for WML (Wireless Markup Language) som brukes i WAP, er I-mode-tjenestene basert på en variant av formateringsspråket for nettsider, HTML, nemlig C-HTML eller Compact HTML.

Alle DoCoMos mobiltelefoner som er tilpasset i-mode har en egen startknapp for å åpne en av i-modes offisielle startsider. Det finnes også et utall uoffisielle nettsider for i-mode, og mange av disse er reklamefinansierte.

I-mode-brukere betaler hver måned et fast beløp til DoCoMo for å få bruke tjenesten, nærmere bestemt ¥300, eller omtrent 20 kroner. Ønsker man å abonnere på nyhetsbrev og andre faste tjenester koster dette ekstra. DoCoMo samarbeider også med operatører verden rundt om å tilby i-mode i andre land. Hittil har tjenesten fått fotfeste i flere andre land, som
Storbritannia, Tyskland, Spania, Australia og Taiwan.

Først ute med 3G
Mens 3G fortsatt var et fremmedord for nordmenn flest for ett år siden, har japanerne hatt tilgang til 3G-tjenester helt siden 2001. Tjenesten har fått navnet FOMA (Freedom Of Mobile Multimedia Access), og er basert på DoCoMos WCDMA-standard, som også ligger til grunn for vår egen UMTS-standard.

De første to årene fungerte FOMA mest som et prøveprosjekt, hovedsaklig for kommunikasjonsindustrien. I begynnelsen av mars 2004 kom imidlertid det store gjennombruddet sammen med DoCoMos lansering av sin 900i-serie mobiltelefoner, og japanerne trykket FOMA til sitt hjerte. I dag har FOMA rundt 15 millioner abonnenter.

Japan er som regel først med det meste, og de fleste andre mobilkunder i verden ser med misunnelse på nye trender og teknologier fra det asiatiske landet. De japanske trendene har nemlig for vane å spre seg til resten av verden, men da først ett eller flere år senere.

Nå for tiden er en av de mest populære trendene blant japanske mobilkunder såkalte QR-koder. Dette er små interaktive strekkoder som er festet til reklameplakater og som sender informasjon til mobiltelefoner som passerer. Informasjonen kan for eksempel være en link til en nettside eller til reklame for et produkt som brukeren kan kjøpe via mobilen.

DoCoMo samarbeider for tiden med Sony om å bli verdens fremste tilbyder av såkalte mobile lommeboktjenester, eller FeliCa. Tjenesten innebærer at mobiltelefoner er utstyrt med RFID-brikker som kan kommunisere med spesielle sendere. Teknologien åpner blant annet for at du kan betale for et plagg i en klesbutikk via mobiltelefonen. Du kan lese med om RFID-teknologien i vår artikkel "Livet på en brikke".

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen