TEST: Det beste julekameraet
Test

Det beste julekameraet

Vi følger opp vår jule-miniguide med å se på kameraer vi mener egner seg spesielt godt til festbruk nå i vinterhalvåret. Kanskje ikke kameraet du gir bort i gave, men som du unner deg selv, og som du kan ruste deg med på juletrefest, julebord eller nyttårsaften og langt inn på nyåret.

Julestemning fanget med Canon 870 IS

Ved siden av bildekvalitet har vi lagt vekt på er ferdigheter i mørket, lagringskapasitet, batteri, hastighet, smidig utforming og fingre-faktor. Det ideelle festkameraet bør skåre på flest mulig av disse feltene.

La oss introdusere deltakerne:

Fujifilm Finepix F100fd

Fujifilm F100fd
Pris: Kr 2190,- til ca 2999,-
Oppløsning: 12 megapiksler
Skjerm: 6,8 cm (2,7 tommer)
Zoom: 5x optisk, 28-140 mm
Bildestabilisator: optisk
ISO: 64-12800
Dimensjoner: 98 x 59 x 23 mm
Vekt: 192g med minnekort, stropp og batteri.

Fujifilm F100fd har vært på markedet en stund, men har kanskje ikke fått den responsen den har fortjent. Vi skal i alle fall titte på hovedtrekkene ved dette kameraet, og se om det er det ultimate kompaktkameraet det ble lansert som i vår. Det som har skilt Fujifilms kompaktkameraer fra konkurrentene har blant annet vært en litt større sensor. Eksempelvis måler sensoren i F100fd 7,78x5,83 mm mot 6,16x4,62 mm i Canon 870IS. Dette har vist seg gunstig i forhold til støy ved høy ISO. F100fd tilbyr i tillegg hele 12800 i maks ISO (dog i redusert oppløsning) og bør gjøre modellen interessant som vinterkamera. Zoomområdet er godt egnet til fest og menneskemengder med 28-140 mm brennvidde.

Panasonic Lumix Fx37

Panasonic Lumix Fx37
Pris: Kr 2230,- til ca 3284,-
Oppløsning: 10,1 megapiksler
Skjerm: 6,3 cm (2,5 tommer)
Zoom: 5x optisk, 25-125 mm
Bildestabilisator: optisk
ISO: 100-1600
Dimensjoner: 94,7 x 51,9 x 22 mm
Vekt: 149g med minnekort, stropp og batteri

Panasonic Lumix Fx37 har den beste vidvinkelen i dette panelet med et Leica-objektiv på 25-125 mm, altså bra for gruppeportretter. Det er også blant de netteste. Kombinasjonen burde gjøre dette til en god kompanjong for julesammenkomstene fremover. Vi synes designen er diskret lekker. Noe for jentene?

Casio Ex-S10

Casio Ex-S10
Pris: Kr 1684,- til ca 2289,-
Oppløsning: 10,1 megapiksler
Skjerm: 6,8 cm (2,7 tommer)
Zoom: 3x optisk, 36-108 mm
Bildestabilisator: nei
ISO: 50-1600
Dimensjoner: 94,2 x 54,6 x 15 mm
Vekt: 156g uten minnekort og batteri

Casio Ex-S10 er testens smaleste kamera med kun 15 mm over midjen. Kameraet er elegant utført. I sort, gummiert metallfinish appellerer det nok til James Bond-fansen der ute og vil passe fint til smokingen. Diskret, men iøynefallende. Da vi testet kameraet tidligere i år ble vi til og med imponert over bildekvaliteten fra en produsent som historisk har tenkt mest på image. Kameraet har såpass med festegenskaper at vi tar det med videre her.

Olympus Mju 1060

Olympus Mju 1060
Pris: Kr 1293,- til 2128,-
Oppløsning: 10 megapiksler
Skjerm: 7,6 cm (3 tommer)
Zoom: 7x optisk, 37-260 mm
Bildestabilisator: optisk og ISO-kompensasjon
ISO: 80-1600
Dimensjoner: 93,7 x 56,4 x 25,1 mm
Vekt: 145g med minnekort, stropp og batteri

Da Olympus lanserte Mju 1060 i høst holdt vi med dem i måteholdene 10 megapiksler. Siste Mju vi testet kom temmelig labert ut av det på bildefronten. Bortsett fra dette hadde Mju 1020 ungdommelig design, pluss et par brukermessige "gems" som fikk oss til å ta med det som kan sees som oppfølgeren her.

Canon 870IS

Canon 870IS
Pris: Kr 2169,- til 2860,-
Oppløsning: 10 megapiksler
Skjerm: 7,6 cm (3 tommer)
Zoom: 4x optisk, 28-112 mm
Bildestabilisator: optisk
ISO: 80-1600
Dimensjoner: 94 x 57 x 24 mm
Vekt: 180g med minnekort, stropp og batteri

Vi var stort sett meget fornøyd med forgjengeren 860 IS. Canon presenterte endelig et kompaktkamera med skikkelig vidvinkel som tok like gode bilder som konkurrerende modeller. Nå er brennvidden optimalisert ytterligere i tele, med 112 fremfor 105 mm. Dette bør jo bli enda bedre. Bortsett fra et klønete berøringssensitivt hjul, så var 860IS lett å bruke. Når Canon med 870 IS forenkler med et godt gammeldags menyhjul som minner om det gromhjulet de bruker på sine mer avanserte speilrefleksmodeller, håper vi dette kan være et kamera selv den mest sjanglete natteravn vil finne frem i.

Sony T700

Sony T700
Pris: Kr 2640,- til 3700,-
Oppløsning: 10,1 megapiksler
Skjerm: 8,9 cm (3,5 tommer)
Zoom: 4x optisk, 35-140 mm
Bildestabilisator: optisk
ISO: 80-3200
Dimensjoner: 95 x 59,4 x 16,4 mm
Vekt: 160g med minnekort, stropp og batteri

Testens mest særpregede kamera. Sony går som vanlig sin egen vei, med foldeobjektiv, skyvedeksel og mer eller mindre enerverende sci-fi lyder. Vi syntes det ble litt mye effektmakeri da vi dyptestet dette kameraet. Men med klassens største skjerm og 4 GB internminne og programvare for fotoalbum, får vi samtidig den mer fruktbare siden av Sonys nytenkning. I kombinasjon med et slående ytre blir dette kameraet man vil sirkulere blant vennene både som leketøy og for å dele minner. En absolutt kandidat til sosialt kamera no 1.

Bildegallerier

Se bilder tatt med testkameraene her:

Fujifilm F100fd

Panasonic FX37

Casio EX-S10

Olympus Mju 1060

Canon 870 IS

Sony T700

Fysisk

Når vi vurderer kamerahusene legger vi denne gangen vekt på design og størrelse, ikke bare på byggekvalitet. Det dreier seg tross alt om kameraer som skal se bra ut på fest og ikke bare ta bra bilder.


Kamerahus

Fujifilm F100fd: karakter
Fujifilm F100fd: traust men solid, minus en lite tillitsvekkende batteriluke

Fujifilm F100fd er testens største og tyngste kamera med dimensjonene 98 x 59 x 23 mm og 192 gram vekt. Det gir både fordeler og ulemper. Du kan føle at det vil ta for mye plass i jakkelomma og dermed la det ligge hjemme. Det vil kanskje friste mer å i stedet investere i et enda litt større, men også mer avansert beist, som en Panasonic LX3, eller en Canon Powershot G9 / G10. Eller til og med et lite speilrefleks. Men da må du også plusse på en drøy tusenlapp eller mer. Og får du F100fd ned i lomma, har du et solid kamera i metall som vil tåle en smell i gulvet på dansegulvet eller i isdekket ute klokka tolv nyttårsaften. Likevel må vi trekke for en særs lite tillitsvekkende batteriluke - det eneste av plast her - med feste rundt kanten av kamerahuset, slik at den lett kan rives opp. Stativfeste er dessverre også av plast, og litt lettvint i forhold til det seriøse inntrykket dette huset prøver å gi. Uansett: Med nesten 200 gram vekt gir F100fd i alle fall god stabilitet under fotografering.

Det som ikke kan sies om dette kameraet er at det ser særlig eksotisk ut. F100fd har mindre x-faktor enn en årgangs-PC i offentlig tjeneste, i alle fall den sølvgrå versjonen vi har hatt til rådighet (kameraet leveres også i sort). Og hvem vil vel minnes kontoret i romjula? Som tilbehør til finstasen blir det rett og slett litt trist. Kjedelig, for Fujifilm har tidvis gjort interessant design, i samarbeid med Porsche, eller som med den her noen vintre tilbake. Batteriluka, stativfestet og i denne sammenhengen kjedelig design, trekker F100fd ned fra fire til tre stjerner i dette selskapet.


Canon 870IS: karakter

Panasonic Fx37: karakter
Panasonic Lumix Fx37
Canon Ixus 870 IS

Det skal ikke nødvendigvis så mye til for å gi et kamera litt stil. Canon 870IS er sølvgrått det og (vel, det kommer i Champagne-farge også), men linjene er elegante og kontrastene mellom matt og blankt, metall og sort plast, gir det som skal til for å inspirere rent designmessig. Det samme gjelder Panasonic Lumix Fx37 der det er gjort enda enklere, men kanskje enda stiligere med kun Leica-logoen som bryter det grå i gull. Muligens et feminint kamera, men det vil funke bra til dress også. Rent størrelsesmessig vil nok de fleste foretrekke Lumix Fx37 fremfor 870IS ute på byen, da det er akkurat så lite at det går i en bukselomme. Her i Akam velger vi i alle fall å plusse litt ekstra til Panasonic-modellen som partykamera.

Begge kameraene virker solid konstruert, selv om Canon fremdeles insisterer på USB-luke i flimsete gummi. Canon har i alle fall oppgradert med metallhengsler i batteriluka. Dette savnet vi hos forgjengeren 860IS. Panasonic fortsetter heldigvis med sine velkjente, solid hengslede batteri- og USB-luker.

Casio EX-S10, klassens slankeste
Olympus Mju 1060


Casio Ex-S10: karakter

Olympus Mju 1060: karakter

Casio EX-S10 gjorde vi en utdypende test av tidligere i høst. Allerede da tenkte vi at dette kameraet ville passe til dress. Dress og sneakers, for det er også noe ungdommelig ved dette kamerahuset. Det er så vidt vi vet fremdeles det tynneste kamera på 10-megapiksler, med bare 15 mm over midjen. For de av oss som ikke liker å drasse på veske eller som gjerne kaster jakka litt utpå, vil dette være førstevalget, ene og alene på grunn av størrelsen. EX-S10 får faktisk plass i en skjortelomme (undertegnede har møtt dette salgsargumentet helt siden innkjøpet av Ricoh RDC-7 i 2001, et kamera som måler 13x7x3 cm og veier over 300 gram). Kameraet tar brukbare bilder også, men det tar vi for oss under bildekvalitet . Den lille kroppen gir dette kameraet en kuriøs kvalitet som nok også vil lede til en god del fikling blant festmakkere. Og det er akkurat den kameraleken som kan resultere i minneverdige øyeblikksfoto. En sterk firer til Ex-S10 som, spør du oss, er det beste festkameraet med tanke på størrelse og utforming.

Der Casio Ex-S10 er testens slankeste, er Olympus Mju 1060 det letteste, i metall og plast. Med et teleobjektiv på 260 mm kunne vi faktisk tenkt oss litt mer vekt, men som festkamera som skal slenge rundt i veska er færre gram en fordel. Kameraet har et sportslig preg som for noen vil bikke over i det harry, mens andre vil ønske seg dette litt uformelle blant all stivpynten. Ellers bør kanskje de største festløvene velge et av Olympus' vanntette modeller. For øvrig har Mju 1060 mye til felles med Mju 1020, blant annet en godt innfelt skjerm som gir litt ekstra ripebeskyttelse. Mju 1020 kan du lese mer om her.

Tørre data - kameraenes vekt:

Sony T700: karakter
Sony T700

Sony gikk rett til digitalt da de entret kamerascenen. Der var de riktig nok tidlig ute, med sin analoge Mavica still-video forbrukermodell i 1988 . Men at de ikke har noen sentimentalitet for filmkameraet, har nok bidratt til en mer leken utforming av dages digitale modeller. T700 viderefører den vertikale skyvedekseldesignen introdusert med DCS-T1 i 2003. Med 16,4 mm over midjen tar Sony opp slankekrigen med Casio og EX-10. Uavhengig av fotografiske kvaliteter vil dette kameraet i kraft av sitt utseende fungere som en conversation piece og fikle-objekt som kan hjelpe deg i gang med mang en samtale ut i de små timer. Her kan du lese Akams detaljert test av Sony T700.

Batteri

Batterikapasitet er alltid relevant i valget av kamera. Her har vi en oversikt over de ulike modellene satt opp mot hverandre. På julaften, nyttårsaften, julebord og i andre sosiale omstendigheter der du gjerne knipser i vei, og dessuten bruker ekstra med blits, vil batteriet være enda viktigere. Og her varierer det.

Det kameraet som er mest avhengig av skjermen som orienterings- og innstillingspanel er touch screen-modellen Sony T700. Det kameraet som krever mest bruk av skjerm kommer dårligst ut her. Skal du bla gjennom 4 GB med bilder ryker batteriet enda raskere. Ikke helt bra.

Canon 870 IS og Panasonic ligger best an med over tre hundre bilder per oppladning. Canon har med 870 IS forbedret kapasiteten siden 860 IS. Ellers ligger resten jevnt middels bra an. Casio kommer på en tredjeplass, men som eneste modell uten optisk bildestabilisator bør du huske at du muligens også må bruke mer blits, og dermed mer batteri.

Sony T700: karakter
Fujifilm F100fd: karakter
Canon 870IS: karakter
Olympus Mju 1060: karakter
Casio XS-10: karakter
Panasonic FX37: karakter

Optikk

Skal du fotografere blant folk innendørs, bør du vurdere optikken. Stort sett vil du trenge god vidvinkel, noe flere av testkameraene besitter. Lysstyrke er også viktig, hvis du vil unngå blits som ofte kan skjemme stemningen i et bilde eller forstyrre "tilfeldige" situasjoner. Kompakte digitalkameraer bruker så små sensorer at høy ISO ofte ikke lønner seg på grunn av bildestøy, selv om noen modeller takler høyere ISO bedre.

Her har vi to eksempler tatt ved høy ISO og med blits med Olympus Mju 1060. I det første får vi en god del støy, mens blitsen i bildet til høyre bryter atmosfæren i rommet. Maks lysstyrke for objektivet i dette kameraet er f3,5. Med en bedre lysstyrke ville vi kunne redusere ISO og få et renere bilde og slippe blits. Vi skal forøvrig se nærmere på ISO-nivåer under bildekvalitet.

Olympus Mju 1060, 1600 ISO
Olympus Mju 1060 med blits

Olympus Mju 1060: karakter

Fortsetter vi med Olympus Mju 1060 har dette gode spesifikasjoner ved tele, hele 260 mm i småbildetermer med maks blender på 5,3, som igjen er helt ok i denne klassen. Ned syv zoomtrinn er vidvinkel satt til 37 mm, som på sin side ikke er spesielt bra for nærfotografering, store menneskemengder eller arkitektur, altså ikke det beste festobjektivet. Til utendørsfotografering og avstandsfotografering får du derimot muligheter her som er ganske unike for et såpas lite kompaktkamera. Likt spesifisert som Mju 1020 og vi gir Mju 1060 samme karakter.

Panasonic FX37: karakter
Panasonic Lumix Fx37 Leicaobjektiv

I motsatt ende av Olympus Mju 1060 finner vi Panasonic FX37. Panasonic har lenge samarbeidet med Leica, og også her sitter et skikkelig vidvinkelobjektiv fra den tyske klassikeren. 25 mm brennvidde på vidvinkel med maks blender 2,8, det vil si ypperlig til fotografering innendørs og gruppeportretter av storfamilien. Med fem zoomtrinn tar objektivet oss til tele ved 125 mm, som i alle fall gir litt mulighet for nærkontakt over bordet. Maks blender er da 5,9.

Canon 870IS: karakter

Med Ixus 860 IS kom endelig Canon med et ultrakompakt kamera med vidvinkel som ga resultater på linje med mer erfarene konkurrenter. Det skal bli interessant å se bildekvaliteten fra dette kameraet, da megapikslene har blitt flere, sensoren litt større og zoomområdet noe annerledes. Vidvinkel er fremdeles 28 mm, altså godkjent, dog ikke like imponerende som hos Panasonic FX37. Med fire ganger zoom (860 IS har 3,8 x zoom)får vi med arvtaker 870 IS en telebrennvidde på 112, altså litt bedre enn forgjengeren på 105 mm. Lysstyrken er den samme, dvs 2,8-5,8.

Fujifilm F100fd: karakter

I Fujifilm F100fd sitter et dugelig spesifisert objektiv på 28-140 mm og maks blender på 3,3-5,1. En gledelig oppgradering fra F50fd som var siste ultrakompakte Fujifilm i F-serien vi testet, og som hadde et objektiv med 35 mm vidvinkel. Lysstyrken var den gang derimot bedre, men den ekstra vekten i F100fd vil forhåpentligvis gi stødig fotografering.

Casio XS-10: karakter

Som vi kommenterte i vår store test av Casio Exilim EX-S10, har kameraet en brennvidde tilsvarende 36-140 mm på et gammeldags småbildekamera. Dette er ikke optimalt med tanke på den sosiale bruken (fest, middag, cafe) kameraet ellers egner seg til. Blender reduseres fra 2,8 til 5,3 over seks zoomtrinn. 2,8 er akseptabelt for vidvinkel. 5,3 på tele med et såpass lite og lett kamera vil derimot gjøre det vrient å spikre skarpe motiver på lang avstand. Som eneste kamera i testen uten bildestabilisator blir dette ekstra svakt. Entusiasmen kjølner et par hakk.

Sony T700: karakter
Panasonic Lumix Fx37 Leicaobjektiv

Enda en slankeprins som skorter når det gjelder brennvidde. Det er imponerende med et 4x zoom som ikke stikker så mye som en millimeter ut av kameraprofilen, men ser vi på spesifikasjonene til Carl Zeiss-objektivet som er montert i Sony T700, så har det ikke spesielt god vidvinkel med 35 mm. Der skiltes det med en største blender på kun 3,5. Noe har altså måttet unngjelde for den ultra, ultrakompakte konstruksjonen. Brukbar tele på 140 mm, med ikke så dumme 4,6 i største blender, og vi gir Sony og Zeizz pluss for i det hele tatt å ha klart bragden å ikke kompromittere egenskapene enda mer. Men igjen - denne cybershoten er ikke like high tech som en skulle tro. Les mer om Sony T700 her.

Skjerm og søker

Ingen av testkameraene har søker. Uten søker er skjerm desto viktigere. Også her varierer kvaliteten, fra bokstavlig talt strålende til middels bra.


Fujifilm F100fd: karakter
Kvaliteten på skjerm varier fra kamera til kamera. Casio EX-S10 er Fujifilm F100fd overleggen i krappe vinkler

Fujifilm F100fd er det største kameraet i denne gruppen, men har en ganske moderat skjermstørrelse på 6,8 cm (2,7 tommer) og 230 000 punkters oppløsning. Den er helt ok på lysstyrke, mens gjengivelse av detaljer er grei under opptak og tilbakespilling. Ved siden av størrelsen er det vinkelgjengivelsen som skuffer mest. I vinkler ovenfra og nedenifra kameraet kommer den faktisk dårligst ut. Og skal du ta et oversiktsbilde av nyttårsfesten, vil du få problemer når du skal komponere motivet over hodet.

For å illustrere egenskapene viser vi et bilde av skjermen tatt fra lav vinkel ved siden av Casio EX-S10 . Casio har maksimert skjermstørrelsen i et minimalt kamerahus, og skjermen, den er både god på lysstyrke og mestrer vinkler ypperlig. Skal du for eksempel fotografere over hodehøyde er disse egenskapene uvurderlige.

Panasonic FX37: karakter
Panasonic kunne gjerne installert en litt større skjerm i FX37

I Panasonic FX37 sitter det en 6,3 cm (2,5 tommer) skjerm og 230 000 punkters oppløsning. Panasonic kunne gjerne spandert en på 6,8 cm (2,7 tommer), noe Casio har klart i et omtrent like lite kamerahus. Men det som trekker Panasonic-skjermen opp er igjen vinkelgjengivelsen, der den er god. Stiller du skjermen til Auto Power LCD justeres lysstyrken til omgivelsene, for eksempel blir den lysere i mørket. Ved Power LCD settes skjermen til maksimal styrke. Innstillingen vil hjelpe både i mørke og lyse omgivelser, men tærer også mer på batteriet.

Casio EX-S10: karakter
Gromskjerm i lite kamera

Så var det Casio EX-S10, som vi allerede har en omfattende test av. Som sagt: Wide Screen TFT skjerm på 6,8 cm (2,7 tommer) og 230 000 punkter oppløsning, og omtrent så stort det går å få det i dette lille kameraet. Skjermen er lyssterk, og slik Casio påstår, så gjengir den faktisk bilder svært godt fra krappe vinkler - kanskje best blant alle kameraene i denne testen.

Kameraet tilbyr fem skjerminnstillinger: To som automatisk justerer lysstyrken i forhold til omgivelsene og tre styrkegrader du kan bestemme selv og eventuelt spare litt på batteriet. Det vide formatet på skjermen gir plass til hurtigmeny ved siden av, og ikke over bildet, enkelt og greit.

Olympus Mju 1060: karakter

Med Olympus Mju 1060 får du en 7,6 cm stor (3 tommer) som er litt større en den 2,7-tommeren som satt i omfattende test Mju 1020, som dette kameraet forøvrig har mye til felles med. Altså en liten forbedring. Lysstyrken virker omtrent som på forgjengeren, men etter som vi ikke lenger har det tilgjengelig kan vi ikke gjøre en direkte sammenligning. Denne såkalte Hyper Crystal skjermen vil nok som de fleste andre kameraskjermer slite i sterkt sollys, selv om Olympus påstår det motsatte. Lysstyrken ligger under for Canon og Casio, omtrent som Fujifilm F100fd selv om også Olympus er bedre på vertikale vinkler enn Fujifilm.

Olympus Mju 1020
Olympus Mju 1060
Canon 870 IS: karakter
Canon 870 IS

Selv om skjermen i Casio EX-S10 nok er testens beste tatt i betraktning størrelse, synes vi den 7,6 cm store (3 tommer) skjermen som sitter i Canon 870 IS er hakket kvassere, alene på grunn av størrelsen - lysstyrken er bare marginalt bedre.

Og i vinkler virker faktisk Casio-skjermen fremdeles litt bedre. Forøvrig kan 870 IS-skjermen minne om den som sitter i Canon G9, selv om den ikke er helt der. Uansett er dette en ideell skjerm med tanke på størrelse i forhold til kamerahuset og lysstyrke. 870 IS har dessuten en gyro som roterer bildet fra horisontalt til vertikalt når du dreier på kameraet, slik at du får maksimal størrelse på bildet uansett om det er tatt i stående eller liggende format.

Sony T700: karakter
størst av alle skjermer

Det mest fremtredende ved Sony T700 er en 8,9 cm (3,5 tommer), 921 000-punkters skjerm i widescreen format, og det er unikt. Men det er jo verdt å huske på at dette opplegget også gjør kameraet spesielt sårbart for skade ved riper og støt mot skjerm. Det er ingen optisk søker her.

Rent lysmessig er skjermen meget god, med bra vinkelgjengivelse, og stilt til 16:9-opptak kommer den virkelig til i sitt element. Apropos opptak: Til tross for de høye spesifikasjonene, synes vi detaljgjengivelsen er litt kornete, sammenlignet med kvaliteten ved tilbakespilling som er mer jevn.

I bruk

Funksjonalitet er den viktigste egenskapen ved et kamera ved siden av bildekvalitet. Dette gjelder ikke minst når det dreier seg om knipsing i sosiale sammenhenger som det gjerne blir en del av rundt jul og nyttår. Du skal ikke måtte bruke alt for mye tid på innstillinger, og kameraet må være klart til å fange motivet når det oppstår. Ved siden av brukergrensesnitt, skal vi ta for oss noen spesialinnstillinger som er unike for hvert enkelt kamera. På neste side skal vi se på hurtighet.



Funksjonalitet

Fujifilm F100fd: karakter

I tillegg til videoopptak og vanlig automatikk, får du 16 ferdiginnstillinger som portrett, landskap og nattopptak. En nyttig innstilling er Naturlig & blits. Kameraet stilles til å ta to bilder fortløpende - et uten og et med blits. Dette kan være en grei måte å forsikre seg om å få i alle fall ett, skarpt bilde, og vil gi flere fotografiske uttrykk å velge mellom når du redigere og sortere bildene dagen derpå. ISO stilles dessverre automatisk, men kan man leve med varierende bildestøy er dette en nyttig innstilling.

F100fd har et imponerende ISO-spekter helt opp til 12800 ISO som selvsagt er et pluss nå i mørketida. Men pass på. Fra 6400 og opp reduseres filene til tre megapiksler og støyen blir svært påtagelig, så disse nivåene bør spares til absolutte nødstilfeller. Til forbedring fra F50fd så gir F100fd 12 megapiksler oppløsning til og med 3200 ISO, der den tidligere modellen skalerte til 6 megapiksler. F100fd har dobbelt bildestabilisator, altså justering av linseelementer og økning av ISO ved bevegelser.

Fujifilm har utelatt manuell lukker- og blenderprioritet, funksjoner mange nok hadde håpet på fra et kamera som ble lansert som flaggskipet blant Fujifilms kompakte F-serie.

For motiver med store kontraster tilbyr F100fd en såkalt Dynamic Range innstilling. Denne skal ivareta detaljer i mørke og lyse partier. Som vi ser i de følgende eksemplene fungerer dette ganske bra, i alle fall bevares noe mer detaljer i de lyse områdene og vil for eksempel gi mer nyanser i snø. Men da innstillingen krever ISO på minimum 200 og 400, forringes detaljer i mørke områder.

Disse to motivene er tatt med og uten Dynamic Range 400%. Motivene er konvertert til sort/hvitt for å artikulere valørforskjellene bedre.

Vanlig program-opptak
Programopptak med Dynamic Range 400%

Stryk musepila over den grønne teksten for å se med og uten Dynamic Range 400%. Startbildet er tatt ved vanlig innstilling. Vi har lyst opp skyggeområdene for å gi et bedre innblikk i hvordan funksjonen påvirker hele bildeflaten. I høylyset ser vi litt flere detaljer ved Dynamic Range 400%, der høylysdetaljer blekes mer ut ved vanlig innstilling. I skyggeområdet grumses derimot detaljer til på grunn av økningen til 400 ISO. Det blir derfor snakk om et valg mellom å redde høylysdetaljer og å miste skyggedetaljer.

F100fd er lagt opp med en hovedmeny og en hurtigmeny som justeres fra den såkalte F-knappen. Et standard menysystem, men likevel synes vi Fujifilm gjør det forvirrende. Under F-knappen har Fujifilm lagt inn kontroll over ISO, mens for eksempel hvitballanse, og eksponeringskompensasjon og lys- og fokusinnstillinger kun kan stilles i hovedmenyen, og det er tungvint. Hovedmenyen er heller ikke spesielt intuitiv. Mellom hver innstilling tas du automatisk ut av menyen og tilbake til opptak. Irriterende hvis du vil gjøre mer enn én menyendring.


Panasonic FX37: karakter
Panasonic FX37 knapper og brytere

Der Fujifilm kan virke unødvendig komplisert, er Panasonic stort sett logisk og enkelt lagt opp. Modushjulet er tydelig merket med halvmanuell, auto, video og såkalte scene ferdiginnstillinger. Hurtigmenyen inkluderer ISO, hvitballanse og fokusinnstillinger, slik at hovedmenyen reserveres for mer grunnleggende innstillinger. Egen knapp for eksponeringskompensasjon er et pluss.

I hovedmenyen kan du som med andre Lumix-modeller velge mellom 4:3, 3:2 og 16:9 format. Breddeformatene fungerer fint med kameraets vidvinkelobjektiv, men husk på at dette beskjærer utsnittet oppe og nede og gir redusert oppløsning. Mange vil foretrekke å skyte ved 4:3-formatet som utnytter hele sensoren, og beskjære i ettertid for eksempel i photoshop.

Panasonic FX37 lar deg spille inn video i 1280x720 HD oppløsning og 30 bilder i sekundet, men lengden på filmen begrenses til størrelsen på minnekortet. En svakhet ved FX37 er mangelen på hurtigløsning som tar deg fra tilbakespilling til opptak. Med mange kameraer gjøres det ved et lett trykk på utløser. Oppstår et motiv mens du blar gjennom bilder, må du skyve på opptak/playback-velgeren, og det tar for lang tid.


Casio EX-S10: karakter

Casio har tenkt foto i litt utvidet forstand med Ex-S10, med et eget iTunes og You Tube-skalert videomodus, og forhåndsinnstillinger som "Samling" og "Auksjon" som også knytter bruken opp mot internett.

Casio Ex-S10 er så lite at det blir med overalt. Men når du først er i gang og tar bilder gjør mangel på vekt det vanskelig å spikre skarpe bilder. Ex-S10 er eneste kamera i testen som ikke har opptisk bildestabilisator, og det viste seg å gjøre fotografering under ISO 200 og ikke optimale lysforhold til et lite sjansespill om resultatene.

Med mindre du befinner deg i dagslys eller har en vegg å lene deg mot, så blir det til at du safer med å kjøre 2-400 ISO. Helst 200, etter som støyen melder seg for alvor over dette. Det kan stilles til å registrere slør. Da venter Ex-S10 med å ta bildet til kamera og motiv er relativt rolige. Vel, dette er jo også noe du kan kontrollere selv, og oppmuntrer ikke akkurat til øyeblikksfotografering.

I likhet med Panasonic FX37 er det heler ingen hurtigløsning mellom tilbakespilling og opptak, til gjengjeld får du en knapp til øyeblikkelig start av videoopptak. Ellers er betjeningen av Ex-S10 rett frem etter nesa. Hurtigmenyen gir deg adgang til ISO, filstørrelse og eksponeringskompensasjon, mens blits og selvutløser disponerer hver sin side av et funksjonshjul. Hvitballanse, lysmåling og fokuseringsmetode må du inn i hovedmeny for stille, men der inne får du i alle fall følelsen av oversikt, slik at disse innstillingene ikke tar alt for lang tid. Og i motsetning til Fujifilm F100fd og Panasonic FX37 skrus ikke selvutløser av etter hvert bilde du tar - dvs et pluss. Vi vil si at Casio Ex-S10 er like enkelt i bruk som Panasonic FX37, men mangelen av bildestabilisator trekker det ned til tre stjerner.


Olympus Mju 1060: karakter
Smågenialt med bakopplyste knapper

Også i bruk deler Olympus Mju 1060 mye av egenskapene til Mju 1020. Noen av dem er nyttige, slik som optisk bildestabilisator og skyggesjustering. Sistnevnte har litt den samme funksjonen som Fujifilms Dynamic Range, det vil si en kompensering for høykontrastmotiver med bedre gjengivelse av både skygge og høylysdetaljer. På underholdningssiden finner vi eksempelvis Panoramafunksjonen der du kan sy sammen tre eksponeringer enten i kamera eller på PC i etterkant.

I hurtigmenyen ligger både hvitballanse, ISO og eksponeringskompensasjon. Hovedmenyen er greit lagt opp, men preges av en litt treig skjermanimering av valgene du gjør. Det samme gjelder forkasting av bilder i tilbakespilling, der du må gjennom en irriterende to-stegs krølling og kasting i en animert papirkurv mens motivene farer forbi nesa på deg. For treigt. Heldigvis har dette kameraet mulighet for hurtigvalg tilbake til opptak ved et lett trykk på utløseren.

Når det gjelder makro, så danker Olympus Mju 1060 ut alle i denne testen. Den slår til og med Mju 1020 marginalt, og det var et imponerende kamera på dette feltet. Under sammenligner vi de to. Der Mju 1020 får et utsnitt på 23x18 mm og en nærgrense på to cm, kom vi 1,6 cm innpå med Mju 1060 og utsnitt på 22x17 mm.

Sist men ikke minst - Olympus viderefører bakopplyste funksjonsknapper, og det vil du sette pris på i vintermørket. Kameraet kunne godt holdt lyset på litt lenger, men det blir flisespikkeri på en funksjon med såpass mye goodwill.

Mju 1020 makro
Mju 1060


Canon 870 IS: karakter

Canon gjør det som er blant testens mest avanserte kompaktkameraer relativt enkelt i bruk. Men det er klart, med såpass mange valg blir ikke dette det aller raskeste å stille inn.

På toppen av kameraet sitter en bryter som du skyver mellom video, scenes og det som er et havlmanuelt Program-modus (lukker og blender-prioritet er ennå ikke implementert i dette kameraet i likhet med forgjengeren 860 IS ).

For oss er den viktigste forbedringen fra 860 IS rent brukermessig, installeringen av et gammeldags, håndfast "blahjul" som sitter rundt menyhjulet for ISO, makro, blits og selvutløserknapp. I 860 IS var hjulet berøringssensitivt og ikke spesielt enkelt å bruke. Rett og slett for følsomt. Med det nye hjulet blar du deg gjennom hovedmeny, scenes, videoinnstillinger, og i Program dreier du rett til automatikk og tilbake med en kjapp rotasjon.

Ikke nok med det: Ved tilbakespilling kan du zoome helt inn på ett bilde og deretter bla deg gjennom resten av bildene ved samme zoomnivå, akkurat som med Canons speilreflekskameraer. For å manøvrere deg runt på bildeflaten trykker du på menyhjulet.

860 IS med berøringssensitivt hjul
Nytt og bedre hjul

Når det gjelder ferdiginnstillinger og spesialinnstillinger viderefører 870 IS mye bra fra forgjengeren. Blant scene-innstillingene får du en høy ISO-modus med 3200 ISO, altså det dobbelte av standard ved dette kameraet, og vil kanskje komme til nytte i vinter. Men oppløsningen reduseres til tre megapiksler. Under Program kan du velge eleve fargeparametere inkludert en du kan definere selv.

Print/dele knappen kan du stille inn til for eksempel øyeblikkelig start av videoopptak. I video har Canon fjernet time-lapse muligheten fra 860 IS, og det er synd. Men alt i alt, spør du oss er dette et meget gjennomtenkt kamera, og "tilbakeskrittet" til et tradisjonelt hjul er et modningstegn. Vi gir 870 IS en svak fire pluss (svak på grunn av reduserte videomuligheter).



Sony T700: karakter

4GB internminne er virkelig det store plusset ved Sony Cyber-shot T700. Det vil si at du i stor grad er uavhengig av minnekort, selv om minnekort gir et ekstra nivå med sikkerhet, da du ikke legger alle eggene - bildene - i en kurv, skulle internminnet krasje. Uansett, i kombinasjon med klassens største skjerm på 3,5 tommer får du et kamera med egenskaper som mer proffe bildetanker, og kapasitet for lagring av nesten 1000 bilder i største oppløsning. Det er begrensninger for hvilke formater Sony T700 klarer å lese av fremmede filer du kunne ønske å mate inn i kameraet, så alt er ikke perfekt. Men med såpass mye plass får du både en nyttig lagrings- og avspillingsenhet for yndlingsbildene, men også en liten ekstern harddisk så lenge du holder deg til Sony.

Bildene kan kategoriesres i kalenderen
Lysbildevisning med muzak og full skjermvisning

Kameraet har installert Sonys PMB-program for effektiv organisering og opplasting til video- og bildedelingssider som You Tube og Flickr. Med kameraet koblet i en PC (systemet fungerer ikke for Mac OS) kan du skalere og laste opp filer rett fra kameraet, så fremt du har konto med disse sidene.

Sony skal ha trekk for ikke utvikle software som fungerer med Apple OS, de ønsker vel å konkurrere med Apple - og slapp i høst helt egne fotodedikerte VAIO-maskiner . Som kamera er Sony T700 er stort sett enkelt å bruke, men er ikke av de mest intuitive, og det er ikke et kamera for seriøse fotografer. Til det er det lagt for mye vekt på multimedia-aspektet, og for lite vekt på optiske egenskaper og ergonomi. Det er dessuten litt for lett å trykke feil på skjermen. Som fotoalbum, bildedelingsenhet mot nettet er Sony T700 ideelt, men for å fange flyktige øyeblikk, blir ikke dette det brukermessige førstevalget for oss.

Hurtighet

Fart er essensielt når det gjelder mye fotografering, ikke minst på mørketidsfester der øyeblikkene gjerne oppstår uforberedt. I oppstart er Fujifilm F100fd treeeeigt - over tre sekunder - mens Canon 870 IS er klart til bruk på under halvparten av denne tiden.

Utløserforsinkelse er tiden det tar for et allerede fokusert kamera fra utløseren trykkes helt ned, til bildet er tatt. Uten blits er det så og si ingen utløserforsinkelse blant testkameraene. Med blits blir saken en annen, og igjen okkuperer Fujifilm og Canon hver sin ende av skalaen.

Her tester vi hvor mange bilder av høyeste jpg-kvalitet kameraet klarer i løpet av 10 sekunder, stilt på enkeltbilde slik at vi må trykke utløseren ned på nytt for hvert bilde. Her tar Panasonic seg opp, mens Canon og Sony deler førsteplassen. Med blits blir alle tregere og forskjellene mindre.

Canon 870 IS er lynraskt på autofokusering. Fujifilm F100fd får endelig en god plassering som nummer to ved autofokus ved lengste brennvidde.

Sony T700: karakter
Fujifilm F100fd: karakter
Canon 870IS: karakter
Olympus Mju 1060: karakter
Casio XS-10: karakter
Panasonic FX37: karakter

Bildekvalitet

Så langt har vi konsentrert oss om brukermessige aspekter ved våre testkandidater. Selv om vi kanskje begynner å danne oss et bilde av kameraene, kan nok resultatene i sammenligning av bildekvalitet snu ting på hodet enda en gang.

Hovedkortet

Vi starter med hovedkortet som er et bra sted å få en realistisk oversikt over både oppløsning, farger og detaljgjengivelse. Vi ser hovedkortet i sin helhet i kolonnen til venstre. Trykk på bildet for å se det i 100% størrelse. I midten og til høyre ser vi 100% utsnitt av hovedkortets senter og nedre, venstre hjørne, som illustrerer både skarphet og detaljgjengivelse. Bildene er tatt ved ISO 100 og ca midt i zoomfeltet.

F100fd har med 12 megapiksler høyest oppløsning av testkameraene. Nå er ikke mange megapiksler synonymt med god detaljgjengivelse, men F100fd leverer skarpe og detaljerte resultater både midt i og i hjørnet av bildet. Panasonic FX37 havner sånn midt på treet med bildene tatt ca midt i zoomområdet. Da vi så over bildene tatt ved full vidvinkel viser det seg at disse faktisk er skarpere helt ytterst i hjørnet. Så vi tar med eksempler av begge. Også ved tele ble resultatene litt skarpere.

Da vi testet Casio Ex-S10 IS i høst lot vi oss imponere av bildeprestasjonene til det som på mange måter markedsføres som et motekamera. Vi synes Casio fremdeles har en plass blant de tre beste her. Lenger ned på skalaen kommer Olympus Mju 1060, med grums midt i bildet og ikke spesielt god hjørnegjengivelse. Vi var heller ikke imponert over bildekvaliteten da vi testet Olympus Mju 1020 i sommer. Vi skal sammenligne Mju 1060 med dette kameraet litt senere.

Canon 870 IS leverer solide resultater på hovedkortet. Med lavere oppløsning er det litt vanskelig med en direkte sammenligning, men Canon ligger omtrent likt med Fujifilm. Vi skal sammenligne resultatene med forgjengeren 860 ISnedenfor.

I dette selskapet havner Sony T700 så vidt under gjennomsnittet. Detaljene kommer ganske godt frem, men plages litt av grums. Vår mer omfattende test av bildeegenskapene til dette kameraet kan forøvrig leses her.

Fujifilm F100fd

Panasonic Fx37 25 mm

Panasonic Fx37 80 mm

Casio Ex-S10

Olympus Mju 1060

Canon 870 IS

Sony Cyber-shot T700

Før og nå

Fujifilm F100fd er etterkommeren til F50fd som vi testet for et år siden. Antall megapiksler har ikke gått opp siden den gang, noe vi synes var fornuftig, etter som F50fd taklet høye ISO-verdier dårligere enn sin forløper F31fd. Nå har brennvidden på objektivet i F100fd endret seg ganske drastisk, fra 35-105 mm til 28-140 mm så det blir et ulikt sammenligningsgrunnlag.

I midten ser ting nokså like ut. Hjørnegjengivelsen ser derimot ut til å ha blitt bedre, og det med et mer krevende objektiv.

Fujifilm F100fd
Fujifilm F50fd
Fujifilm F100fd hjørne
Fujifilm F50fd hjørne

Da vi testet Ixus 860 IS synes vi Canon virkelig hadde tatt et steg i riktig retning fra det som hadde vært en litt laber førstetapning av deres ultrakompakte vidvinkelkamera. Med 870 IS har Canon lagt til to megapiksler og litt lengre tele (28-112 mm mot 28-105mm). I midten av bildet produserer 870 IS et i alle fall like skarpt resultat som forgjengeren. Den mer kritiske hjørneprestasjonen ser faktisk ut til å ha blitt bedre, og det er selvsagt positivt.

Canon 870 IS
Canon 860 IS
Canon 870 IS hjørne
Canon 860 IS hjørne

For moro skyld sammenligner vi midt-og hjørneprestasjonene til Olympus Mju 1060 med Mju 1020 som vi testet i sommer. Nykommeren Mju 1060 gir faktisk et litt mer grøtete inntrykk, og det er ikke spesielt bra etter som Mju 1020 heller ikke imponerte stort på bildefronten. Vi skal se hvordan Mju 1060 takler høyere ISO-verdier.

Olympus Mju 1060
Olympus Mju 1020
Olympus Mju 1060 hjørne
Olympus Mju 1020 hjørne

Skarphet

Akams sinekart

Skarphet handler om kameraets evne til å gjengi detaljer, og overgangene mellom dem. Mindre og tettere detaljer vil kreve mer av kameraet. Resultatene påvirkes blant annet av objektivkvalitet, sensortype og prosessering internt i kamera. Derfor måles kameraene under identiske lysforhold og med 100-ISO testbilder ca midt i zoomområdet, av et såkalt sinekart.

Ser vi resultatgrafen MTF50 (corr) fra sinefotoene i forhold til kvalitetsskalaen, ligger Canon og Fujifilm meget godt an, mens resultatet fra Panasonic nok reflekterer problemene i hjørneskarphet vi så i hovedkortbildene.

<i>Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 120 linjer per tomme.</i>
Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 100 linjer per tomme.

Til det såkalte ”10-90% rise distance” diagrammet analyserer Imatest kantgjengivelse, det vil si lengden på overgangen mellom det som på sinekartet er skarpt adskilte hvite og sorte flater, gjengitt med det aktuelle kameraet. Jo kortere stigningsavstand fra sort til hvitt, desto skarpere gjengivelse. Rangeringen blir omtrent det same her, med Canon 870 IS i tet.

Spesielt interesserte kan lese mer om detaljemåling på Imatests egne sider.

Bildekvalitet

Rådhuset

I utsnittene fra rådhuset gir kameraene et litt annet inntrykk enn i studio. Skal vi rangere hjørneskarpheten ligger Canon 870 IS så vidt over Fujifilm F100fd og Panasonic. Sistnevnte fremviser bedre egenskap her ute enn i studio, men så ligger brennvidden i dette bildet på 44 mm, altså et godt stykke unna "problemområdet” rundt 80 mm vi brukte på hovedkortet. Olympus Mju 1060 kommer i likhet med forgjenger Mju 1020 dårlig ut av det i hjørnegjengivelsen. Bildene fra Casio og Sony ble tatt tidligere og i et slappere lys enn de øvrige, så sammenligningen er ikke helt rettferdig. Det lilla fargestikket rundt profilen av taket i bildet fra Sony finner vi forøvrig igjen i andre bilder fra dette kameraet. Se flere bilder fra dette kameraet i galleriet.

Fujifilm F100fd Panasonic Fx37 Casio Ex-S10
 
Olympus Mju 1060 Canon 870 IS Sony T700  
Fujifilm F100fd Panasonic Fx37 Casio Ex-S10
 
Olympus Mju 1060 Canon 870 IS Sony T700  

400-1600 ISO

Jo høyere ISO, desto mer bildestøy vil vi se fra samtlige testkameraer. Ved ISO 400 er ikke forskjellene så store, selv om Fujifilm, Casio og Canon ser ut til å bevare flest detaljer. Ved 800 ISO synes vi Fujifilm og Panasonic gir penest filer, og kan fremdeles se litt detaljer i støyen. Ved 1600 ISO faller Olympus og Casio helt ut, mens vi fremdeles kan skimte litt tekst i bildene fra Fujifilm, Canon og Panasonic.

Fujifilm F100fd ISO 400
Fujifilm F100fd ISO 800
Fujifilm F100fd ISO 1600
Panasonic Lumix Fx37 ISO 400
Panasonic Lumix Fx37 ISO 800
Panasonic Lumix Fx37 ISO 1600
Casio Ex-S10 ISO 400
Casio Ex-S10 ISO 800
Casio Ex-S10 ISO 1600
Olympus Mju 1060 ISO 400
Olympus Mju 1060 ISO 800
Olympus Mju 1060ISO 1600
Canon Ixus 870 IS ISO 400
Canon Ixus 870 IS ISO 800
Canon Ixus 870 IS ISO 1600
Sony T700 ISO 400
Sony T700 ISO 800
Sony T700 ISO 1600

Kromatisk feilbrytning

Kromatisk feilbrytning skyldes en ujevn brytning av lysets bølgelengder i linsen, der lilla ofte er vanskeligst å kontrollere. Dette oppstår gjerne ved vidvinkel, der lysets brytningsvinkel er på sitt mest ekstreme. Vi har skal trekke frem et par eksempler. Slik vi så hos Mju 1020 lider også Olympus Mju 1060 (til venstre) av et tydelig lilla stikk på venstre side av lykten, med en antydning av grønnstikk på høyre side. Objektivet er moderat på vidvinkel på 37 mm, men har en relativt ekstrem zoom med tele på 260 mm. Det er trolig dette zoomspennet som i kombinasjon med sensor, er med på å øke feilbrytningen.

Fujifilm F100fd takler denne utfordringen betydelig bedre, selv om også dette kameraet har en relativt krevende brennvidde på 28-140 mm. I tillegg til objektivet er det nok både kvaliteten, og ikke minst størrelsen på Fujifilms sensor med en pikseltetthet på 25 MP/cm² mot Olympus' 36 MP/cm² som gir fortrinn.

Bildekvalitet samlet

Rangeringen blir dermed følgende:

Fujifilm F100fd: karakter
Panasonic FX37: karakter
Casio XS-10: karakter
Olympus Mju 1060: karakter
Canon 870IS: karakter
Sony T700: karakter

Se bilder tatt med testkameraene her:

Fujifilm F100fd

Panasonic FX37

Casio EX-S10

Olympus Mju 1060

Canon 870 IS

Sony T700

Konklusjon

Fujifilm Finepix F100fd

Fujifilm F100fd
Pris: Kr 2190,- til ca 2999,-
Oppløsning: 12 megapiksler
Skjerm: 6,8 cm (2,7 tommer)
Zoom: 5x optisk, 28-140 mm
Bildestabilisator: optisk
ISO: 64-12800
Dimensjoner: 98 x 59 x 23 mm
Vekt: 192g med minnekort, stropp og batteri.

karakter

Fujifilm F100fd gjør det lunkent på utforming av kamerahus. Solid, men kjedelig. Kameraet blir en tanke stort å trekke rundt med, og som vi har sett får vi like gode bilder med i alle fall én om ikke to av de andre modellene i testen. Skjermen kommer dårligst ut. I bruk er heller ikke F100fd spesielt inspirerende, og menyen er forvirrende. Dette er i tillegg testens treigeste kamera med over tre sekunder i oppstartstid. Optikken er godt spesifisert, bedre enn forgjengeren F50 fd, med gunstig vidvinkel. På bildesiden tar det seg opp - i denne testen helt opp faktisk. På lav ISO er bildene detaljerte og hjørneskarpheten god - et snev bedre enn forgjenger F50fd. Likevel er Fujifilm såpass klumpete både i størrelse og bruk, at vi tror du heller sette pris på et kamera som Panasonic Lx3. LITT større, men med mye flere muligheter, hvis du har råd til å investere drøye 3000. Fujifilm F100fd får du nå til litt over 2000.

Panasonic Lumix Fx37

Panasonic Lumix Fx37
Pris: Kr 2230,- til ca 3284,-
Oppløsning: 10,1 megapiksler
Skjerm: 6,3 cm (2,5 tommer)
Zoom: 5x optisk, 25-125 mm
Bildestabilisator: optisk
ISO: 100-1600
Dimensjoner: 94,7 x 51,9 x 22 mm
Vekt: 149g med minnekort, stropp og batteri

karakter

Panasonic Lumix Fx37 er blant testens lekreste kameraer. Enkelt, og lite nok til lett å bli med på juletrefest. Kameraet er enkelt å bruke og, og det er viktig når du er ute og både prater, danser og knipser bilder. Kunne gjerne vært litt raskere i responsen. Bildekvaliteten er god, mens hjørnekvaliteten faktisk er skarpere ved full vidvinkel enn ca midt i zoomområdet. Vidvinkel på gunstige 25 mm, og en ikke verst telebrennvidde heller.

Casio Ex-S10

Casio Ex-S10
Pris: Kr 1684,- til ca 2289,-
Oppløsning: 10,1 megapiksler
Skjerm: 6,8 cm (2,7 tommer)
Zoom: 3x optisk, 36-108 mm
Bildestabilisator: nei
ISO: 50-1600
Dimensjoner: 94,2 x 54,6 x 15 mm
Vekt: 156g uten minnekort og batteri

karakter

Casio Ex-S10 er på en måte det maskuline svaret til Lumix Fx37. En av markedets smaleste kameraer med kun 15 mm over midjen gjør at det blir med over alt. Optikken er dessverre ikke helt ideell til den sosiale bruken kameraet ellers legger opp til. Knall skjerm, ikke den største men konkurrerer med Canon her om best plassering. Best på gjengiving i krappe vinkler. Eneste virkelige trekket for dette kameraet er mangel på optisk bildestabilisator. Klassens minste kamerahus er nemlig følsom for skjelving.

Olympus Mju 1060

Olympus Mju 1060
Pris: Kr 1293,- til 2128,-
Oppløsning: 10 megapiksler
Skjerm: 7,6 cm (3 tommer)
Zoom: 7x optisk, 37-260 mm
Bildestabilisator: optisk og ISO-kompensasjon
ISO: 80-1600
Dimensjoner: 93,7 x 56,4 x 25,1 mm
Vekt: 145g med minnekort, stropp og batteri

karakter

Der Casio Ex-S10 er testens slankeste er Olympus Mju 1060 det letteste. Sportslig preg, som for noen vil bikke over i det harry, mens andre vil ønske seg dette litt uformelle blant all stivpynten. 7x zoom og tele på 260 mm gjør dette kameraet bedre egnet til fotografering av fugler enn festløver. Tre-tommer skjerm av godkjent kvalitet. Enkelt og greit i bruk, med unødvendig skjermanimering av menyvalg. Bakopplyste knapper og testens beste makroferdigheter er høydepunktene ved dette kameraet. Bildekvaliteten trekker dessverre ned.

Canon 870IS

Canon 870IS
Pris: Kr 2169,- til 2860,-
Oppløsning: 10 megapiksler
Skjerm: 7,6 cm (3 tommer)
Zoom: 4x optisk, 28-112 mm
Bildestabilisator: optisk
ISO: 80-1600
Dimensjoner: 94 x 57 x 24 mm
Vekt: 180g med minnekort, stropp og batteri

karakter

Vi var stort sett meget fornøyd med forgjengeren 860 IS. Utseendemessig er ikke dette noen revolusjon, men en utbedring av Canons allerede godt etablerte signaturdesign. Med Canon 870 IS er brennvidden optimalisert ytterligere i tele, med 112 fremfor 105 mm. Og bildekvaliteten er blitt et hakk bedre. Canon har byttet ut det irriterende berøringssensitive blahjulet med et godt gammeldags hjul som minner om det de bruker på sine mer avanserte kompakt- og speilrefleksmodeller. Til tross for nokså avanserte muligheter er kameraet intuitivt i bruk - og det er raskest i testen. Skjermen deler samlet sett andreplassen med Casio Ex-S10 (førsteplassen har Sony T700 helt for seg selv). Når bildekvaliteten også ligger blant de tre beste blir summen et best i test fra Akam. Dette kameraet duger såpass bra, at selv om det ikke er testens minste, så vil du ønske å ta det med overalt.

Panasonic Lumix DMC-FX10

Sony T700
Pris: Kr 2640,- til 3700,-
Oppløsning: 10,1 megapiksler
Skjerm: 8,9 cm (3,5 tommer)
Zoom: 4x optisk, 35-140 mm
Bildestabilisator: optisk
ISO: 80-3200
Dimensjoner: 95 x 59,4 x 16,4 mm
Vekt: 160g med minnekort, stropp og batteri

karakter

Skyvedeksel og mer eller mindre enerverende sci-fi lyder ble litt mye effektmakeri da vi dyptestet dette kameraet i høst. Men du vil utvilsomt tiltrekke deg oppmerksomhet med denne her. T700 har klassens største skjerm på 8,9 cm. Med 4 GB internminne og programvare for fotoalbum og nettdeling, blir dette også ideelt både som familiekamera og som bildetank for hundrevis av dine nærmeste venner omkring på internett. Bildekvaliteten er ok. Synd at ikke batteriet matcher den strømkrevende skjermen.

Canon Digital Ixus 870 IS

Olympus µ 1060

Sony Cyber-shot DSC-T700

Panasonic Lumix DMC-FX37

Fujifilm FinePix F100fd

Casio Exilim Card EX-S10

Canon Digital Ixus 870 IS

Olympus µ 1060

Sony Cyber-shot DSC-T700

Panasonic Lumix DMC-FX37

Fujifilm FinePix F100fd

Casio Exilim Card EX-S10

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen