Refleksjon

– Det har blitt for enkelt å knipse

Og for vanskelig å fotografere.

Da jeg begynte med fotografering var det film som rådet. Digitalkameraer eksisterte knapt, og de få som kom kostet omtrent like mye som en middels leilighet i sentrum.

Are Thunes SamsonsenKonstituert fagredaktør
Are Thunes Samsonsen
Konstituert fagredaktør

Men det var ikke billig å fotografere med film heller. Alt kostet penger, og jo flere bilder man tok, jo mer kostet det. Film kostet gjerne en krone eller to per bilde, og det var før den i det hele tatt var fremkalt. Fremkalling kostet noe rundt det samme, pluss kopiering, og batterier var jo ikke gratis det heller, om man hadde så nymotens greier at det krevde strøm. Pengene rant ut for en stakkar som var bitt av fotobasillen.

Dette var med småbildeformat. Hadde man mellomformat eller bladfilm ble det gjerne enda dyrere, kanskje opp til en femtilapp per bilde, eller mer. Med andre ord gjorde man seg mest mulig flid med hver enkelt eksponering, om ikke annet så av rent økonomiske grunner.

I tillegg var det å fotografere en mer omstendelig prosess dengang. Fokus måtte i mange tilfeller stilles manuelt, og eksponeringsautomatikken var ofte også så-som-så. Skulle man ha godt resultat måtte man dermed måle lyset flere steder, stille inn blender og lukker, fokusere, og så eksponere. Hvis solen tittet frem fra en sky i mellomtiden, måtte det meste gjøres på nytt.

Resultatet var at man ble tvunget til å bruke mer tid og krefter på hvert enkelt bilde man tok. Ikke bare ble terskelen høyere for hvilke bilder man faktisk gadd å ta, men den ekstra tiden man brukte var også mere tid som underbevisstheten kunne jobbe med motivet.

Gammeldags kamerasensor av engangstypen.
Gammeldags kamerasensor av engangstypen.

Digitalalderen har selvsagt sine egne fordeler. Man kan nå ta ørti-fjaksten bilder av samme motiv uten at det koster noe mer enn lukkerslitasje. Det kan ikke beskrives som noe annet enn en fordel. Det samme gjelder blitsbruk. Nå får man se resultatet av blitsen umiddelbart, og kan justere deretter - og dermed lærer man også til neste gang, og det bedre enn om man måtte vente en uke på å se resultatet.

Men likevel. Digitalkameraer har uten tvil ført til at flere bilder tas nå enn før, men er en større andel av dem GODE bilder? Jeg tviler. Automatisk fokus, eksponering, skyggejustering og ISO-innstilling fører kanskje til at en mindre andel bilder enn før blir regelrett teknisk dårlige, men jeg mener det har gått på bekostning av antallet virkelig GODE bilder - i alle fall når man ser på bildenes innholdsmessige kvalitet, og ikke bare den tekniske kvaliteten. Hverdagsknipseren tenker seg rett og slett ikke nok om før knappen trykkes ned.

Derfor savner jeg et digitalkamera som minner mest mulig om salige Nikon FM2, som var helt og holdent mekanisk. Den eneste komponenten som ikke lot seg drive av håndkraft var lysmåleren, og med litt erfaring eller en separat lysmåler klarte man seg greit uten den. FM2 var bygget som en stridsvogn og lot seg ikke affisere av et par bulker, enten de nå kom av at man hadde mistet kameraet i bakken eller hamret ned teltplugger med det. Og automatikk? Det kunne du se langt etter.

Nikon FM2
Nikon FM2

Det nærmeste man kommer i dag er vel Leica M9-P, men det er langt fra noe mannen i gata har budsjett til.

Les vår test av Leica M9-P

Selvsagt er det i seg selv ingen ting i veien med et kamera som har et hav av funksjoner som sikrer at feriebildene dine ikke blir en serie av katastrofer, men slike kameraer er ikke akkurat mangelvare i dagens marked. Det er derimot et kamera som i seg selv er et kravstort verktøy.

Å oppfordre alle til å kjøpe Leica er selvsagt å skyte spurv med kanoner, men jeg savner likevel et solid og enkelt kamera som er et godt verktøy, og ikke så veldig mye mer. Et kamera som er godt men enkelt, og som stoler på at fotografen kan sine ting, og derfor ikke forsøker å gjøre jobben for ham.

Noe slikt vil selvsagt ikke passe for alle, i alle fall ikke som første eller eneste kamera, men det er nok mange som ville hatt godt av dette. Et kamera som tvinger deg til å ta deg god tid, tenke deg om, vurdere motiv og lys på en helt annen måte, og som rett og slett gjør deg mer bevisst og kresen.

Den enkle måten å gjøre det på er selvsagt å bruke det kameraet du har, og ta deg bedre tid med det. Knips mindre og fotografer mer. Bruk lengre tid på å faktisk SE på motivet før du trykker på knappen. Ikke la kameraet ta styringen, men se selv og vurdér lys og skygge og motiv og bakgrunn. Tenk deg om og vurdér om du ville sett på bildet om du ikke hadde vært der selv. Du vil snart oppleve at bildene dine blir bedre av det.

Are Thunes Samsonsen, Konstituert fagredaktør
Are Thunes Samsonsen
Konstituert fagredaktør

Vil du ha flere fototips, finner du mere lesestoff her:

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen