(Bilde: Microsoft)

– Det er én ting vi ikke gjør...

Microsoft sverger på at de ikke selger kundedata som Windows-brukere legger igjen.

Personvern har ikke overraskende blitt et hett tema i mobilverdenen, med utallige brukerkontoer, skytjenester, apper som krever ulike tilganger, taletjenester, søketjenester, lokasjonstjenester og ikke minst den informasjonen mobiloperatøren din sitter på.

Microsoft gjorde nylig noen endringer i sin "Service Agreement," eller brukeravtale, som gjorde kongressmedlem Edward Markey fra Massachutes bekymret. I den nye avtalen kunne det nemlig virke som om Microsoft krevde retten til å bruke kundenes e-post, meldinger og søkehistorikk for å bruke informasjonen i målrettet markedsføring, til tross for at selskapet tidligere har avkreftet at de ville finne på noe slikt. Ifølge Phonearena sendte Market et brev til Microsoft-sjef Steve Ballmer, hvor han søkte en nærmere forklaring.

Og det fikk han. Microsoft publiserte nemlig følgende uttalelse kort tid etterpå:

"Det er én ting vi ikke gjør, og det er å bruke innhold fra vår kunders private kommunikasjon og dokumenter i målrettet markedsføring. Vi kunne vært klarere på dette når vi rullet ut vår nye og oppdaterte brukeravtale. Vi setter pris på alle tilbakemeldinger vi har fått, og som et resultat av dette vil vi oppdatere avtalen så fort som mulig for å gjøre dette poenget klinkende klart." - Microsoft.

Nettleseren Internet Explorer er naturligvis i stand til å sanke inn mye informasjon om en bruker. Nå blir standardvalget at nettleseren ikke henter inn slik info, og at brukerne som ønsker det heller må aktivere det selv.

Les også: Derfor er Microsoft nødt til å gamble med Windows 8

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen