Refleksjon

Derfor blir vi fanboys

Hvorfor får vi så sterke følelser for en produsent?

I seks og et halvt år har jeg hatt som jobb å omtale og teste kameraer, og jeg jobber tett sammen med kolleger som tester datautstyr, mobiltelefoner og andre duppedingser. Felles for oss alle sammen er at hver gang vi skriver noe kritisk får vi sterke reaksjoner på det, enten som e-post eller i forumet.

Kritikken vi kommer med trenger ikke være i form av slakt. Det kan være konstruktive forslag til hvordan produsenten kan forbedre produktet. Likevel er det en del lesere som tar det personlig, og gjør det tydelig at de skal ha seg frabedt at jeg kommer med kritikk av “deres produkt”, eller i de fleste tilfeller – “deres produsent”.

Det gjelder selvfølgelig Nikon mot Canon, Microsoft mot Apple, det gjelder for så vidt nesten alle mot Apple, det gjelder Google, Facebook, Sony, Kindle og mange flere.

Vi blir kalt “fanboys” av det ene merket og hatere av det andre hele tiden. Men hvorfor det?

De fleste som leser testene våre fast, ser at vi liker ett produkt en gang og konkurrentens produkt en annen gang. Vi er opptatt av den faktiske kvaliteten på produktene, uavhengig av produsent og uavhengig av om vi likte forrige versjon eller ikke.

Reklamen påvirker oss
Et viktig element i denne “krigen” er faktisk reklamen. Reklame vi ser og hører prøver sjelden å fortelle oss om hva et produkt kan gjøre, det nevner ikke spesifikasjoner. Det fokuseres nesten utelukkende på hvor utrolig kul du er hvis du kjøper produktet, og hvis du er så dum at du ikke gjør det, er du heller ikke verdig til å eie det.

Når så jeg eller andre kommer og kritiserer et produkt, kritiserer vi samtidig deg, livsstilen din og valgene du har gjort. Kanskje ikke så rart du blir litt sint. Da blir vi fort xxxx-hatere. Det hjelper lite at vi for kort tid siden skrev veldig positivt om et annet produkt fra samme produsent. Det er glemt.

Teknologiskribent i New York Times, David Pogues, skrev en gang en test av iPad, der han rett og slett delte testen i to, en spalte med alt det positive og en spalte med alt det negative. På den måten håpet han å tilfredsstille alle. Hva tror du skjedde?

De som likte Apple hang seg bare opp i det som sto i den negative spalten, mens Apple-haterne hang seg utelukkende opp i det som sto i den positive spalten. Pogues fikk mer pepper enn noen sinne. Dette er et ganske kjent fenomen fra politikken. Dersom du har sterke følelser for noe, vil du normalt oppfatte omtaler av det som farget av det motsatte synet av det du har. Nå har altså dette flyttet seg fra politikk til forbrukerelektronikk.

David mot Goliat
Tradisjonelt har et element i dette vært den lille mot den store. Apple var små og tok opp kampen mot Microsoft og IBM. Hvis du ville vise at du var litt annerledes, så kjøpte du Apple. Nå er Apple de store, og kjøper du Apple, er du en del av saueflokken, ikke en individualist. Det har naturligvis gjort at noen tidligere Apple-fanboys har hoppet av. Det var ikke Apple som var poenget, det var Apples posisjon i markedet.

Jeg skal runde av når, for dette har blitt langt nok, og du skjønner nok poenget. Men jeg tror jeg må poengtere til slutt at det framstår for meg som ganske irrasjonelt å ha et nesten tilbedende forhold til et stort multinasjonalt selskap hvis eneste mål i verden er å tjene penger. En del mennesker forguder et produkter lenge før det har kommet på markedet, bare fordi det kommer fra “deres” produsent.

Forstå det den som kan.

Kommentarer (138)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen