(Bilde: DNB/Evry)

Derfor var Telenor og DNB nede i går og i natt

Et teknisk problem som endelig skal være over.

Forsøkte du deg å komme inn i nettbanken hos DNB i går kveld, eller i natt, ble du møtt av en melding om en teknisk feil. Tjenester hos Telenor Norge var også rammet, og ute av drift.

Trøbbelet startet ved 20-tiden i går kveld, og først i dag tidlig kom tjenestene tilbake på nett. DNB publiserte nå nylig en oppdatering på sin Facebook-side om at alt skulle være oppe igjen, og vi merket ingen problemer da vi tok en tur innom nettbanken.

Problemer med strømmen

Det som skjedde var at en planlagt kritisk vedlikeholdsjobb ikke gikk helt som planlagt, noe som førte til et strømbrudd. Ifølge leverandøren, Evry, startet nødaggregatet som planlagt, men da strømmen skulle på igjen ble de rammet av en spenningsfeil. Dette førte igjen til at deler av infrastrukturen ble påvirket, og brukere som Telenor og DNB ble sittende uten fungerende tjenester.

Tjenestene som ble rammet var først og fremst DNBs nettbank og mobilbank. Enkelte kunder som har hatt kredittgrense i bankkortene sine har i tillegg opplevd problemer både i butikker og minibanker.

For Telenor Norge var det ulike Internettbaserte servicetjenester og bakenforliggende støttesystemer som var nede.

Legger seg langflate

Ikke uventet legger Evry seg langflate etter feilen:

– På vegne av Evry vil jeg på det sterkeste beklage de ulempene som denne hendelsen har hatt for DNB, Telenor og deres kunder. Evrys ledelse har helt siden hendelsen oppstod jobbet sammen med et stort team for å sikre at systemene kunne komme opp igjen så fort som overhodet mulig. Det har også vært en rekke leverandører som har bistått Evrys gjennom natten med å løse feilen, sier konsernsjef Terje Mjøs i Evry i en pressemelding.  

– De feilene som har vært siste uken er uakseptable. EVRY vil gjennomføre en grundig gransking av strømbruddet og de alvorlige følgene dette har fått for våre kunder, sier konsernsjef Terje Mjøs.

DNB sier på sin side at de er lei seg på vegne av kundene:

– Vi er ordentlig lei oss for at mange har opplevd problemer på grunn av dette, men håper vi nå kan være med på å gi deg en flott onsdag, skriver banken på sine Facebook-sider.

Les også: I august kommer BankID uten Java »

(Kilde: Pressemelding)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen