(Bilde: montasje)

Derfor tviholder de på løsningen du hater

App-utviklerne tjener grovt på at du blir hekta på Jelly Splash eller Angry Birds GO.

Kjøp i app, eller "In App Purchases" (IAPs) har blitt en særdeles lukrativ måte å tjene penger på for mange app-utviklere. For et par år siden måtte mobilbrukerne enten kjøpe fullversjonen av en app, eller laste ned en gratisversjon som ofte var proppfull av reklame.

Nå som både Apple og Google har åpnet for IAP-er, har imidlertid denne forretningsmodellen tatt fullstendig over, skriver AndroidAuthority. Nettstedet drøftet fordeler og ulemper med en slik modell.

Første skuddet gratis

Det klassiske skrekkeksempelet med svindyre "smurfebær" i spillet Smurf's Village virker ikke lenger så avskrekkende. I dag finner du nemlig haugevis av apper som legger opp til at du skal bruke hundrevis av kroner for å kjøpe deg noen fordeler i et mobilspill.

Mange av dem kan du spille deg helt hekta på før du i det hele tatt får tilbud om å kjøpe deg noen fordeler i spillet. Candy Crush, Jelly Splash, Clash of Clans, Turbo, Minion Rush, Hay Day, Plants vs Zombies 2 og The Simpsons er eksempler på populære spill som du kan laste ned og spille helt gratis. Men det er noen som får det til bedre enn andre.

AndroidAuthority nevner det nye Angry Birds GO, et bilspill i Mario Kart-sjangeren, som et eksempel på hvorfor kjøp i app fortsatt har et dårlig rykte. Her får du nemlig hele tiden beskjed om at du må betale for å komme deg videre i spillet. Og prisene? Mellom 14 og 349 kroner per transaksjon.

Alle de mest innbringende spillene er gratis å laste ned, takket være "kjøp i app".
Alle de mest innbringende spillene er gratis å laste ned, takket være "kjøp i app".Foto: Google Play

Teppebombing og utpressing

Nettsiden nevner to vanlige metoder som gjør at mange brukere er skeptiske til kjøp i app-modellen. Den ene er "teppebombing", hvor du hele tiden får beskjed om at du må kjøpe noe, som i nevnte Angry Birds GO. Uansett hvor du går i spillet, så er det noe som bør, skal eller må kjøpes.

Det andre tilfellet er når du spiller spillet et godt stykke, men så må du helt plutselig betale for å ha mulighet til å avslutte spillet. Eksempelet de nevner er nesten komisk. I et spill for barn som kalles Super Monsters Bros, får spilleren omtrent hvert tiende sekund spørsmål om å kjøpe ekstra liv eller ekstra ammunisjon. Dette spillet er ikke å finne i de norske applikasjonsbutikkene, for øvrig.

Videre er det flere som ikke opplyser om at det er kjøp i app. Dette bør foreldre være særdeles oppmerksomme på hvis de låner bort mobilen eller nettbrettet sitt til barna.

– Se til Japan

I mange tilfeller fungerer kjøp i app helt utmerket også. AndroidAuthority viser til at vi for eksempel har fått toppspill som CSR Racing, Fifa 14 og Badland (Android) helt gratis. Med slike forretningsmodeller kan brukerne lett avgjøre hvor mye penger de synes utviklerne fortjener å tjene. Dessuten viser statistikken at flere av de som lykkes med IAP-er, tjener mye mer enn de ville tjent i forhold til å ta betalt for en fullversjon.

Ifølge Wall Street Journal har det japanske mobilspillmarkedet truffet blink når det gjelder kjøp i app. Der har flere mobilspillutvikliere ansatt matematikere og statistikere for å kalkulere hvordan, når, hvor or hvorfor folk kjøper IAP-er. Sånn sett kan de skreddersy innholdet i appen, og kanskje få både fornøyde kunder og kunder som er villige til å legge igjen noen kroner hos dem.

Hva synes du om kjøp i app-forretningsmodellen? Kommenter i forumet nederst!

Les også: Android-brukerne gidder ikke kjøpe apper

(Kilder: AndroidAuthority, Wall Street Journal, YouTube/IGN)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen