Refleksjon
(Bilde: Mediehuset Tek)

Derfor starter vi et eget reklamebyrå

Nettreklamen er på ville veier – nå tar Mediehuset Tek saken i egne hender.

Internett flommer i dag over av godt lesestoff. Med et raskt søk kan du finne grundige og informative artikler om alt mellom himmel og jord. Noe av dette innholdet er skrevet av frivillighet eller dugnadsånd, men det aller meste er betalt for, av annonsører.

Bedrifter er fortsatt villige til å betale for en god reklameplass hos medier, så lenge de når det rette publikummet i stort nok antall. Og det er inntektene herfra som gjør det mulig å finansiere dyktige skribenter.

Denne symbiosen sørger for at du hver dag kan surfe gratis i verdenshistoriens største bibliotek. 

Flott, ikke sant?

Dessverre er det trøbbel i paradis. De siste årene har det blitt stadig mer tydelig at nettreklamen har kjørt seg fast i et blindspor.

Annonsørene melder at brukerne har begynt å overse reklamen, og de opplever at de må skrike stadig høyere for å få samme effekt. Leserne opplever på sin side at de forfølges av stadig mer innpåslitne reklamebudskap, hvor enn de ferdes på nettet. I frykt for reklame-tinnitus prøver de å dempe bråket, og bruken av blokkeringsverktøy og antisporing brer om seg for hver dag som går. 

Mediene står og ser inntektsgrunnlaget forsvinne under føttene sine, og leter febrilsk etter nye inntektskilder. Hvordan vi skal ha råd til bra journalistikk i årene som kommer, er det ingen som har et godt svar på.

Leserne vil ha frihet til å velge

Noe må skje. Og det var med dette som bakteppe, at vi i 2013 inviterte leserne til kontorene våre for en prat. Vi ville blant annet høre hva dere egentlig mente om reklamen på sidene våre, og hvordan vi kunne gjøre opplevelsen bedre.

Tilbakemeldingene var delte: Noen syntes reklamen på sidene våre var interessant. Andre syntes den var slitsom. Først og fremst ville alle ha mer frihet til å velge sin egen opplevelse når de besøkte Tek.no. 

Dette ble med videre i strategien vår, og det første steget tok vi våren 2013. Da gjorde vi det mulig å betale for å slippe å se annonsebannere. En slik tjeneste var aldri prøvd i Norge før, og flere spådde at det ville gå nedenom og hjem. Men to år senere ser vi at idéen kanskje ikke var så dum allikevel. 4000 mennesker har valgt å betale for en reklamefri opplevelse. Resten ser reklamen, vel vitende om at den sparer dem 49 kroner hver måned.

Er det reklamen det er noe galt med?

Selv om vi tok et steg i riktig retning, er vi fortsatt ikke i mål.

Når både lesere og annonsører er misfornøyde med nettreklamen, er det på tide at nettbransjen kikker seg selv i speilet. Er det kanskje ikke leserne, men reklamen det er noe galt med? Annonsørene vil snakke til til deg som leser oss, men hvorfor må det være i form av store, skrikende salgsplakater?

Hva om vi kunne gjort reklamen like interessant som alt det andre innholdet du finner på Tek.no? Så lærerik og spennende at leserne oppsøker den selv?

Vi har troen, og har satt oss et hårete mål: Vi skal gjøre nettreklame bra igjen.

Vi starter et reklamebyrå

For å vise at vi mener alvor, starter vi opp vårt eget reklamebyrå: Tek Story Labs.

Vi skal hjelpe annonsørene å fortelle om produktene og tjenestene sine gjennom gode artikler, som er forankret i lesernes behov. Det vil fortsatt være en reklame, men den skal gi deg noe tilbake. Og den skal ikke føles som en forstyrrelse av opplevelsen på Tek.no, men en forlengelse.

Vi oppretter en egen boltreplass på Tek, Gamer, Teknofil og Inside Telecom til dette formålet, der annonsører i fred og ro kan fremføre sitt budskap. De betalte artiklene vil ha tydelig merking av hvem som har betalt, og hva de vil formidle. Og det er opp til deg som bruker om du ønsker å lese dem eller ikke.

3 garantier til deg

Vi skal være de første til å innrømme at dette er et dristig prosjekt, som vil ta lang tid. Mediehuset Tek er en liten mygg i det store bildet, med liten innflytelse på annonsørenes ønsker. Kanskje blir det for dyrt og kostbart. Kanskje fungerer ikke reklamen som ventet. Men vi skylder i alle fall leserne våre å prøve.

Lykkes vi, kan vi kanskje en dag ha et internett uten blinkende Flash-annonser, popups og andre slitsomme annonseformater. Det er verdt å kjempe for, synes vi.

Hvordan en god betalt artikkel skal se ut vil tiden vise, men tre garantier vil vi gi deg:

1) En uavhengig redaksjon
Det har alltid vært en tett vegg mellom redaksjonen og det kommersielle arbeidet i Mediehuset Tek. Bare slik kan du stole på at råd og anbefalinger gitt av våre journalister er gjort på et uavhengig grunnlag. Slik skal det fortsatt være. Derfor er Tek Story Labs opprettet som en frittstående avdeling, med egne ansatte, som ikke har noen innflytelse på hva redaksjonen prioriterer og gjør.

2) Krystallklar merking
Det skal aldri være tvil om hva som er redaksjonelt innhold og hva som er innhold betalt av en annonsør. Har bare én leser blitt lurt til å tro at en reklame var en redaksjonell sak, har vi feilet. Samtidig kan ikke reklamen være forstyrrende, blinkende og plagsom, den må føles som en naturlig del av nettstedet du er på.

3) Genuin nytteverdi
Vi skal strebe etter å lage reklame som gir noe tilbake til deg som leser oss. Det kan være kunnskap, underholdning eller nye perspektiver.

Det starter på tirsdag

Målet vårt er enkelt: En bedre brukeropplevelse for deg som leser oss. En fortsatt gratis nettside. Og mer midler til å drive god journalistikk. Så oppfordrer vi leserne til å si fra om vi lykkes eller ikke.

Det hele starter tirsdag kl 18. Vi håper du blir med på reisen!

Hva tror du? Kan nettreklamen bli bra?

Kommentarer (57)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen