Coca Colas Twitter-strøm ble raskt fylt opp av glade ASCII-figurer, fulle av Hitler-sitater. (Bilde: Montasje, Twitter, Teknofil.no)

Derfor postet Coca Cola Hitler-sitater på nettet

Brusgiganten måtte stanse kampanje etter spamkampanje.

Vi vet alle at internett og sosiale medier er fullt av svineri. Folk spyr ut hat og hets i lange baner, og selv Twitter-sjefen skammer seg over alt som foregår på tjenesten hans.

Gigantiske Coca Cola har tydeligvis fått med seg dette, og i forbindelse med Superbowl sparket de igang en kampanje som de kalte #Makeithappy.

Poenget var at brukere skulle tagge negative uttalelser på Twitter med #MakeItHappy-taggen, og så ble disse brukt til å lage søt ASCII-kunst.

Coca Colas litt merkelige Superbowl-reklame.

Det tok imidlertid ikke lang tid før noen fant ut at de ville misbruke tiltaket. Denne gangen var det imidlertid ikke en gjeng fra forumet 4Chan eller noe slikt, men det amerikanske medieselskapet Gawker Media.

Ikke så veldig søtt lenger

De laget en bot som publiserte sitater fra Adolf Hitlers selvbiografiske manifest Mein Kampf, og tagget dem med #MakeItHappy. Snart dukket Hitler-sitatene opp i Coca Colas ASCII-kunst, og til slutt valgte selskapet å stanse kampanjen.

Bildet som ifølge Gawker utløste det hele: Rasistisk propaganda formet som en søt hund.
Bildet som ifølge Gawker utløste det hele: Rasistisk propaganda formet som en søt hund. Foto: Coca Cola/Gawker

Til det amerikanske nettstedet Adweek har en talskvinne fra Coca Cola kommet med følgende uttalse om hendelsen:

– Beskjeden fra #MakeItHappy er enkel: Internett er hva vi gjør det til, og vi håpet å kunne inspirere folk til å gjøre det til et mer positivt sted. Det er beklagelig at Gawker prøver å gjøre denne kampanjen til noe den ikke er.

Videre sier hun at å lage en bot for å spre hat gjennom kampanjen er et perfekt eksempel på hvordan negativitet gjennomsyrer nettet, og sier det var nettopp det selskapet ville til livs med denne kampanjen.

I sin artikkel hevder Gawker selv at meningen bak «spøken» var å peke på at Coca Cola med #MakeItHappy videreformidlet hatske holdninger selv om de gjorde det på en søt måte.

Nå har de i alle fall fått satt en stopper for det.

Dette er ikke den første reklamekampanjen som har slått litt feil
Se Samsungs helt uforståelige reklame for ... ja, hva?

(Kilde: Adweek via The Verge)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen