(Bilde: Istockphoto / Brandon Laufenberg)

Derfor mistet One Call-kundene summetonen

Network Norway lover bot og bedring.

Tirsdag 2. oktober gikk mobilnettet til One Call, My Call (tidligere Lebara) og Network Norway ned.

Nå har Network Norway, som også eier de to andre merkevarene, identifisert årsaken til problemene.

– Vi beklager de problemer som kunder av Network Norway, One Call og MyCall opplevde. Vi har nå identifisert årsakene til feilene, og de grepene vi har tatt gjør at våre kunder kan være trygge på kvaliteten i vårt mobilnett, sier teknisk direktør Geir Løvnes i Network Norway i en pressemelding.

Strømbrudd

Tirsdag 2. oktober inntraff et større strømutfall i Oslo som rammet et av Network Norways datasentre. Men selv om strømbruddet var en utløsende faktor, var det bare en indirekte årsak til at mobilnettet falt ut.

"Network Norway har sendt en rapport til Post- og teletilsynet hvor det er redegjort for hendelsene og årsakene til feilsituasjonen i mobilnettet. Analyser som selskapet har gjort sammen med underleverandører viser at backupløsningene fungerte da strømmen falt ut, men på grunn av en produksjonsfeil fikk en komponent i kjernen av IP-nettet problemer. Dette resulterte i så høy belastning i det sentrale IP-nettet, at mobiltjenesteproduksjonen ble berørt. Denne feilen er nå rettet, og det er igangsatt en rekke tiltak for å hindre at dette skal skje igjen", heter det i presemeldingen.

Mobilnettet kom opp igjen i løpet av et par timer. Men utover dagen viste det seg at noen kunder fortsatt hadde problemer med å motta samtaler og med å sende og motta SMS. Denne typen problemer er ifølge pressemeldingen normalt i forbindelse med større nettutfall.

For å sikre at alle kunder kunne benytte seg av alle tjenester ble det besluttet å starte en oppdatering mot alle kunder. Dette gikk greit for kunder som befant seg i Network Norways eget nett, men oppdateringen mot kunder i Telenors radionett skapte såkalte signaleringsproblemer. Dette førte igjen til at Network Norways systemer fikk problemer, og et større antall kunder som benyttet dekning via Telenor var derfor delvis uten mobiltjenester i 1-2 timer på kvelden.

Har gjort tiltak

Network Norway sier de nå har gjort tiltak for å unngå at lignende skal skje igjen i fremtiden.

De sier også at dette var den første alvorlige hendelsen de har opplevd i byggingen av det tredje nasjonale mobilnettet. Ifølge Network Norway har dette nettet nå en befolkningsdekning på rundt 55 prosent, men ambisjonen er å dekke hele landet.

– Vi er tilfreds med at vi nå kan se framover, at tiltakene vi allerede har iverksatt har hatt ønsket effekt og at vi kan fortsette byggingen av vårt eget nett, avslutter Løvnes.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen