(Bilde: Warner Bros)

Derfor mener Nvidia at 4K er fremtiden for spilling

Skyhøy oppløsning kan gjøre mye for spilling.

Kvaliteten på spill har utviklet seg enormt siden Wolfenstein 3D bergtok oss i 1992. I dag er det Full HD som er standarden, og det står enda en ny oppløsning på trappene – i form av hele 3480 x 2160 piksler – som vi på folkemunne kaller 4K.

Nå forteller skjermkortkjempen Nvidia hvorfor de mener at 4K er fremtiden for spilling, og at selv denne oppløsningen ikke er grensen for hvor mange piksler et øye kan klare.  

Selskapet har tidligere satset stort og godt på spilling i 3D, uten at det har tatt helt av ennå. De tror nå at 4K-oppløsingen vil bli «det neste store» i industrien.

84 prosent bedre på en 27 tommer  

Slik ser forklaringen til Nvidia rundt pikseltetthet på papiret.
Slik forklarer Nvidia pikseltettheten per grad i synsfeltet ditt.

Ifølge skjermkortgiganten er 4K-oppløsningen med på å åpne opp for en helt ny verden innen spilling, der spesielt detaljene i bildet er mye bedre og gjenspeiler mer av det spillprodusentene ønsker at du skal se.

For spillene blir ofte laget i en langt høyere oppløsning enn Full HD. Detaljrikheten 4K gir deg i sin natur, ved at oppløsningen er skyhøy, er bare én ting. Et annet viktig element er antallet piksler du har per tomme i synsfeltet ditt. Det siste mener Nvidia er et viktig forholdstall for spilling.

Forklaringen tar utgangspunkt i at du sitter rundt 50 centimeter fra skjermen når du spiller, og at du da på en 27 tommer stor monitor vil du få en pikseltetthet på 19,3 piksler per grad di synsfeltet – gitt at du har en oppløsning på 1920 x 1080 punkter.

Ved å gjøre om oppløsningen til 4K og vise dette på en skjerm som er 31,5 tommer, vil pikseltettheten økes til 35,6 piksler per grad. Dette er en forskjell på 84 prosent i antall punkter, sammenlignet med en 27-tommers Full HD-skjerm.

Øyet takler enda mer 

Man ser forskjell på HD og 4K.
Man ser forskjell på HD og 4K.

Så kommer spørsmålet; hvor høy kan egentlig pikseltettheten være før øyet ikke lengre henger med? Svaret er ifølge Nvidia 50 piksler per grad. Hvilket betyr at 4K fortsatt er et stykke unna å nå denne grensen.

Du trenger kraftig maskinvare

For å kunne spille med 4K-oppløsning vil du per i dag trenge kraftig maskinvare for å ha nok krutt til å takle hele 3840 x 2160 punkter. For det er tross alt snakk om hele fire ganger så mye informasjon som skal behandles kontra dagens Full HD-oppløsning. 

Skal vi tro Nvidia bør du ha GeForce GTX 770780 eller Titan satt opp i SLI, dersom du skal spille titler som Assassin´s Creed IV: Black Flag, Batman: Arkham Origins eller Call of Duty: Ghosts. AMDs tilsvarende løsninger blir da Radeon HD 7950 eller HD 7970 – og da begge i CrossfireX.

Skal du spille i 4K trenger du også en skjerm som klarer denne oppløsningen:
Les hele vår test av Asus sin nye 31,5 tommer »

(Kilde: Nvidia)


Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen