(Bilde: Shutterstock)

Derfor liker du «dårlig» musikk

Forskere påstår at vi liker radiohits best.

Du har kanskje allerede har fått litt sansen for den rykferske plata til Future Islands? Skal vi tro en ny amerikansk studie ville du derimot heller valgt for eksempel Katy Perrys siste hit, hvis du ble bedt om å plukke låt du ville høre på.

Ifølge Videnskab.dk konkluderer studien med at vi foretrekker gamle slagere fremfor ny musikk, og at vi liker best de låtene vi hører oftest.

«What is love? Baby, don't hurt me! Don't hurt me, no more!» 

– Haddway

– Folk sier de vil ha ny musikk, og at radiostasjonene spiller de samme sangene altfor ofte. Men når vi faktisk tester hvilke sanger folk velger, så foretrekker de sangene de kjenner best, sier professor Morgan Ward fra Cox School of Business i Texas i forbindelse med studien.

Valgte kjente låter

De som deltok i studien fikk høre 24 forskjellige sanger, og måtte vurdere hvor godt de kjente låtene fra før, og selvfølgelig hvor godt de like dem eller om de var lei dem. Sangene ble deretter presentert i par, og så måtte forsøkspersonene velge hvilken låt de ville høre på.

Kylie Minogue.
Kylie Minogue.Foto: Shutterstock

Hvor godt testpersonene kjente til låten viste seg å gi utslag for hvilken låt de valgte å høre på. Dette hadde like mye å si, om ikke mer, enn at personen sa at han eller hun likte låten.

«La la la lalalala la. La la la lalalala la. La la la lalalala la. La la la lalalala I just can't get you out of my head...»

– Kylie Minogue

Forsker Petter Vuust ved Jyske Musikkonservatorium, som Videnskab.dk har snakket med, bekrefter at det ligger naturlig for mennesker å like bedre det de kjenner til, enten det gjelder musikk eller andre ting. Han hevder at vi bruker hukommelsen mye mer enn følelsene når vi vurderer musikk.

Kan bli lei av en låt

Men hvordan har det seg at landeplager som Aviciis «Wake Me Up» kan gå fra å være en catchy og kul låt, til en låt du griper febrilsk etter volumnkappen for å dempe bare noen uker senere? Ifølge den nevnte danske forskeren henger det sammen med å bli bevisst på en låt, og at det først er da vi blir «mett» av den.

– Når vi er ubevisste, liker vi det vi kjenner. Men når vi blir bevisste på musikken, så er det mer kognitive mekanismer som trer i kraft. De fleste kan oppleve å nynne et stykke musikk og plutselig oppdage at man egentlig synes det er nokså tvilsomt, sier Vuust.

Det forklarer kanskje også at legendariske band og artister, som lytterne liker også etter at de har blitt blitt bevisst på musikken, tåler tidens tann. Vuust påpeker ellers at menneskehjernen både belønner kroppen med dopamin ved å forutsi musikk, og ved gjenkjenne komplekse rytmer.

Fire millioner sanger har aldri blitt spilt på Spotify:
Forgotify lar deg høre de glemte "skattene"»

(Kilder: Videnskab.dk via Forskning.no, studie)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen