«LIKER-IKKE»: Facebook var redde for hvordan brukere ville takle å få mange «liker ikke»-tilbakemeldinger. Derfor innførte de aldri en funksjon med tommelen ned. (Bilde: (C) Ted SOQUI/Corbis (All Over Press))

Derfor lagde aldri Facebook en «Liker ikke»-knapp

Den kommer neppe til å dukke opp med det første.

Du bruker den sikkert oftere om dagen enn du er klar over og ikonet har blitt et tegn for en hel generasjon.

«Liker»-knappen på Facebook har gitt mer glede til folket enn volleyballscenen i «Top Gun».

Men der du kan trykke «liker» for Jens nye jobb eller Karis nyfødte datter, har det aldri eksistert en «liker-ikke»-knapp for alle statusoppdateringene du misliker. Nå har tidligere CTO (Chief Technology Officer) i Facebook, Bret Taylor, avslørt i et intervju med Tech Radar hvorfor det sosial mediet aldri innførte «liker ikke»-knappen.

OPPFINNER: Bret Taylor jobbet tidligere i Facebook som CTO og var med på å utvikle den kjente «tommel opp»-funksjonen.
OPPFINNER: Bret Taylor jobbet tidligere i Facebook som CTO og var med på å utvikle den kjente «tommel opp»-funksjonen.Foto: Wikimedia Commons

Grunnen skal være at Facebook ikke ville skape «dårlige vibes», samt de var redde for hvordan folk ville taklet enn knapp av den typen.

- Jeg har inntrykket av at dersom det hadde eksistert en «liker ikke»-knapp ville man endt opp med masse negative, sosiale opplevelser. Dersom du virkelig misliker noe er det mest sannsynlig bedre å skrive en kommentar, ettersom sjansen er stor for at det finnes ord for hva du vil uttrykke, enn å bare trykke «liker ikke». Jeg mener ikke at «liker»-knappen ikke har sine mangler, men jeg tror en «liker ikke»-knapp hadde vært enda verre, gjengir Independent.

Folket vil ha 

Det er som kjent noen hakk lettere å bare trykke på «liker», enn å lire av seg hva du faktisk føler i kommentarfeltet.

Men selv om Facebook er redd for hvordan mange ville taklet en misliker-knapp, har det vært flere forsøk fra brukerne for å få innført knappen. Senest i 2013 mente Huffington Post at verden nærmet seg tommelen ned, og det eksisterer (selvfølgelig) en rekke Facebook-grupper som ønsker å få knappen. Det har også vært en rekke underskriftskampanjer, men så langt har Facebook ikke gitt etter.

SUKSESS: «Liker»-knappen har blitt en stor suksess for Facebook. Her i mange forskjellige varianter.
SUKSESS: «Liker»-knappen har blitt en stor suksess for Facebook. Her i mange forskjellige varianter.Foto: Rex/Jeff Blackler (All over press)

Slik ble «liker»-knappen til

Derimot har det sosiale mediet hatt større suksess med «liker»-knappen og i intervjuet forteller Taylor litt mer om hvordan og hvorfor den populære funksjonen oppstod.

- Grunnen til at vi innførte «liker»-knappen var fordi det var mange ganger folk ønsket å erkjenne hva andre gjorde, men de hadde ingenting si. Mange av kommentarene var bare ord som «kult» eller «wow». Tanken var derfor å gi folk muligheten til å uttrykke det samme med et enkelt klikk, forteller Taylor.

Les mer fra Side3

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen