(Bilde: tmcphotos/Shutterstock.com)

Derfor ignorerer du sikkerhetsadvarslene på PC-en

Forskere har nå studert hva som skjer i hjernen – og hvordan man lager bedre meldinger.

Et av de mange sikkerhetstiltakene som iverksettes i kampen for tryggere og sikrere data- og Internettbruk er bruken av sikkerhetsadvarsler som for eksempel skal hindre folk i besøke potensielt skadelige nettsteder. Slike tiltake hjelper imidlertid lite om man velger å ikke ta dem på alvor, noe mange ikke gjør, og dette har forskere nå tenkt å gjøre noe med.

Som nettstedet Extremetech melder har en gruppe forskere fra søkegiganten Google og et par universiteter påtatt seg å finne ut hva det er som skjer i hjernen når en bruker ser en sikkerhetsmelding, for deretter å bruke denne informasjonen til å lage mer effektive meldinger.

Brukte avansert hjerneskanning

Det forskerne gjorde var å bruke såkalt «magnetresonanstomografi» (MRI), som er en avansert metode for skanning av innsiden av kroppen hos mennesker, og som vanligvis brukes i medisinsk sammenheng. Under ekperimentet ble 25 testpersoner plassert i MRI-maskiner mens de ble vist en serie på 560 bilder med ulike feil- og sikkerhetsmeldinger.

Noen av de alternativene variantene av sikkerhetsmeldingene som forskerne eksperimenterte med.
Noen av de alternativene variantene av sikkerhetsmeldingene som forskerne eksperimenterte med. Foto: www.neurosecurity.byu.edu/

Det forskerne fant ut var at aktiviteten i den delen av hjernen som prosesserer visuelle inntrykk sank drastisk etter kun én repetisjon av meldingene, og etter rundt 10 repetisjoner ble meldingene ignorert fullstendig, samme hvor alvorlige meldingene måtte være.

Forskerne tilskriver dette fenomenet til det som heter «habituering», som er en prosess der reaksjonen til en stimulus (sansepåvirkning) avtar ved gjentatte stimuluspresentasjoner. Dette er et fenomen man også finner på mange andre områder og er kanskje så oppsiktsvekkende i seg selv, men det forskerne konkluderte med er muligens noe som kan få konsekvenser for hvordan slike meldinger utformes i fremtiden.

Forslår variasjoner i utseendet

MRI-skanningen avslørte nemlig at det endring av selve innholdet i meldingene er av lav betydning for hvordan man oppfatter dem. Snarere er det det visuelle, fysiske utseendet til meldingboksene som teller. Ved å endre på dette vil man derfor lettere kunne øke den visuelle prosesseringen i hjernen og dermed bedre effektiviteten som disse meldingene har.

Forskerne foreslår blant annet å gjøre dette ved å bruke såkalte «polymorfiske» meldinger, det vil meldinger som varierer de visuelle elementene hver gang man ser meldingen på nytt. For eksempel kan man variere ting som skriftstørrelsen, symbolbruken og fargene, eller benytte animasjoner. Forskerne fant at slike tiltak reduserte habitueringen betraktelig hos forsøkspersonene.

For flere detaljer om det nye eksperimentet kan du sjekke ut selve forskningsdokumentet.

IT-selskaper jobber stadig med å gjøre tjenestene sine sikrere: Nå har norske Opera kjøpt opp et VPN-selskap »

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen