Derfor havarerte Netshops gigantkjøp

Netshops oppkjøp av Hattelco gikk ikke i havn.

Derfor havarerte Netshops gigantkjøp

Ville kjøpe kjempen Hattelco. Det ble det ikke noe av.

For en drøy måned siden ble det kunngjort at nettbutikken Netshop.no ønsket å kjøpe Hattelco. Hattelco driver blant annet nettbutikken PS.no.

Denne avtalen blir det nå ikke noe av. Det bekreftet daglig leder i Netshop.no, Sven Aage Lysebo, til Hardware.no tidligere i dag:

– Det er lagt på is foreløpig, det kan jeg bekrefte, sa Lysebo på telefon.

Ble ikke enige

Daglig leder i Netshop.no, Sven Aage Lysebo.Foto: Netshop.
Daglig leder i Netshop.no, Sven Aage Lysebo.Foto: Netshop.Foto: Netshop.no

Partene har jobbet i lang tid med en fusjon av selskapene. Dette ble offentlig kjent i midten av oktober. Nøyaktig hvorfor avtalen ikke ble til, er en kombinasjon av flere ting, sier Lysebo:

– Det er vanskelig å diskutere detaljer, det hele er ganske omfattende. Det er en kombinasjon av flere ting. Vi fikk blant annet ikke til en tilfredsstillende løsning med banken, hvilket har medført problemer.

Er det Hattelco som har ønsket å komme ut av dette?

– Netshop ønsket å gjennomføre transaksjonen, da vi mener det er den beste løsningen for begge selskaper. De siste ukene var vår oppfatning at Hattelcos vilje til å gjennomføre transaksjonen ikke var like stor som vår, og det må vi ta til etterretning, forteller Lysebo.

Styrelederen i Hattelco, Karl Johan Lier, forteller at kapitalen var sakens kjerne:

– Vi var positive til å få dette på plass, men vi måtte ha mer kapital og flere investorer. Det har foreløpig ikke kommet på plass, sier Lier.

– Vi kom ikke til enighet, så vi forlot hverandre sånn sett, sier Henning Hatteland, daglig leder i Hattelco.

Startet i oktober

Karl Johan Lier, styreleder i Hattelco.
Karl Johan Lier, styreleder i Hattelco.Foto: Hattelco

Nyheten om et mulig oppkjøp kom først i oktober, da Konkurransetilsynet la ut en melding om at Netshop AS ønsket å overta samtlige aksjer i Hattelco AS.

Forhandlingene ble først startet etter at Konkurransetilsynet hadde sett på saken:

– Det ble søkt til Konkurransetilsynet om vi i det hele tatt fikk lov, for å eventuelt holde det hinderet borte. Forhandlingene begynte ikke før i oktober, sier Hatteland.

– Fra vår side har det aldri vært offentliggjort noe som helst. Vi var i en intensjon om å få dette til, det er den andre siden som har offentliggjort dette, noe vi mente var alt for tidlig, sier Hatteland.

Økonomisk fordel

Hattelco har opplevd et dramatisk fall i omsetning de siste årene, fra en drøy milliard kroner i 2009 til under 600 millioner i 2011. Resultatet før skatt har falt fra et overskudd på flere millioner til 14 millioner i minus.

– Oppkjøpet hadde vært en veldig god løsning for begge partene, også vi har tapt penger i mange år, sier Lysebo.

Netshops omsetning har svingt mellom 130 og 230 millioner kroner de siste årene, mens resultatet før skatt har ligget på mellom 10 og 21 millioner kroner i tap.

– Det er fremdeles et veldig tøft marked innenfor e-handel, og det er ingen synlige tegn til bedring. For vår del var det uhyre viktig å komme opp i volum, og avtalen med Hattelco var en mulighet for å få til det, forteller Lysebo.

Ville ikke en allianse her hjulpet begge?, spør vi Hatteland:

– Det kan godt hende, det kan vi ikke uttale oss om før det eventuelt finner sted. Eieren vår har gått inn med friske midler, 27 millioner kroner. Vi står på egne bein, svarer han.

Jacob Hatteland Trading eier 94 prosent av aksjene i Hattelco.

– Den egenkapitalen som er sprøytet inn hadde kommet hvis forhandlingene ledet frem. Vi måtte inn med penger uansett, sier Hatteland.

– Kundene har ingenting å frykte

Daglig leder i PS.no, Petter Aaland.
Daglig leder i PS.no, Petter Aaland.Foto: PS.no

Overfor forbrukerne, er nettbutikken PS.no Hattelcos store e-handelsselskap og en viktig merkevare.

– Kundene skal ikke ha noe å frykte her, de har stor trygghet i å handle hos PS.no fremover. Vi var først på nett i 1994, og det kaster vi ikke bort, forteller daglig leder i PS.no, Petter Aaland.

Aaland deler Lysebos mening om at omsetningen til aktørene i e-handel-markedet må opp:

– Det hadde vært bra med en partner som er bærekraftig, som kan tilføre et større hopp i omsetningen. Vi selger mer varer, vi sender ut flere kolli, men omsetningen går ned og marginene blir mindre, forteller Aaland, som allikevel ser på fremtiden som lys.

Fra PC til bildeler

PS.no skal videreutvikles til å bli et komplett varehus på nett:

– Vi selger ikke bare data og elektronikk lenger, som er mest utsatt for konjunkturer og som har lavest marginer. Vi jobber hardt i bakhånd for å videreutvikle PS som merkevare fremover, sier Aaland, og forteller at de snart skal begynne å selge blant annet bildeler.

På spørsmål om hva et eventuelt oppkjøp ville gjort med nettbutikken PS.no, og om den ville bestått som det er, er Aaland klar:

– PS vil bestå, noe annet ville vært galskap. En eventuell kjøper bør benytte kundebasen og merket videre, det ville blitt et samarbeid a la Komplett og MPX. Vi skal være der, og ha et profesjonelt forhold til alle våre partnere og leverandører.

– Du som kunde vil uansett være ståltrygg, forsikrer Aaland.

Holder muligheten åpen

Selv om oppkjøpet nå er lagt på is, holder både Netshop og Hattelco fortsatt dørene åpne for en løsning senere.

– Avtalen er bare ikke gjennomført innenfor den tidsrammen den skulle være, sier Lysebo.

Hattelco forteller at de på sin side fortsatt er på jakt etter en kjøper, som inkluderer Netshop:

– Vi satser på å klare oss på egenhånd, til vi finner noe. Det kan like så godt være Netshop. Dørene er fortsatt åpne, men vi har ingenting konkret akkurat nå, forteller Hatteland.

Styrelederen forteller videre:

– Vi går videre og prøver å kjøre driften på en måte som bedrer selskapet. Akkurat nå er det ikke noe konkret, men om det dukker opp noe senere, så tar vi det da, forteller Lier.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen