(Bilde: Bloomua / Shutterstock.com )

Derfor bør bankene frykte Apple

Et samlet analytikerkorps er enige om at bankenes inntektsgrunnlag er truet.

Når du betaler med kort, eller med PayPal, eller én dag med mobiltelefonen, bryr du deg egentlig om hvem som formidler selve betalingen? Ikke det, nei? Da er du ikke alene.

Tirsdag tror alle at Apple vil lansere en eller annen form for mobilbetalingsløsning. Dermed blir det enda en stor og tung aktør som kaster seg inn i det markedet bankene tradisjonelt har sett på som sitt.

Fra før har flere tunge aktører kastet seg inn kampen om betalingstransaksjonene. For å nevne noen få, kan vi ramse opp eBay-eide PayPal, Square, som gjør om mobilen til en kortterminal, netthandelsgiganten Amazon og Kinas internett-kjempe Alibaba. Disse er bare noen få av de mange som allerede er tungt inne i verdikjeden, og truer bankenes hegemoni på betalingsformidling.

De yngste bytter gjerne

En undersøkelse utført på oppdrag fra konsulentselskapet Accenture, viser at nesten halvparten av bankkundene i USA kunne tenke seg å kjøpe banktjenester hos et selskap de allerede var kunder av, men som ikke tilbyr banktjenester i dag. Blant den yngste aldersgruppen, de fra 18 til 34 år, svarte over 70 prosent det samme.

Square var det selskapet aller flest kunne tenke seg å kjøpe banktjenester av. PayPal kommer på 2. plass, mens tredjeplassen kapres av mobiloperatøren T-Mobile. På en delt fjerdeplass kommer Apple, Google og Costco.

Her kan du lese undersøkelsen (åpnes i PDF)

Enkelte analytikere ser for seg hvordan Apple langsomt kan ta skrittet inn i finansverdenen. Først ved å utvide forholdet til kunden gjennom småbetalinger via iTunes, for stadig flere varekategorier. Så ved å gi kundene kreditt fra selskapets store pengebinge så de kan kjøpe Apple-produkter. Hvilke kunder bryr seg egentlig om hvem som er långiveren bak kundekreditten i butikken?

Mens enkelte banker har vært i forkant i den digitale utviklingen, har mange sittet på gjerdet. Det kan bli dyrt i lengden. Apple er på ingen måte den eneste trusselen mot det som tradisjonelt har vært bankenes kjernevirksomhet.

Bankene trues fra flere hold

I tillegg til alle betalingsformidlerne der ute, vokser stadig nye konsepter for kreditt også opp, særlig rettet mot små og mellomstore bedrifter. Mikrofinansiering, folkefinansiering (crowdsourcing)og tjenester som setter bedrifter og investorer i direkte kontakt, finnes allerede. De har navn som M-pesa, The Prodigy Network og  Zopa, for å nevne noen få.

Nettstedet Reconomy trekker også frem ordninger som bilkollektiver som tiltak som på sikt truer bankenes lønnsomhet. En bilkollektiv-bil erstatter minst fire-fem privatbiler, som alle ville være lånefinansiert i en bank.

Vi skal heller ikke utelate internett-valutaen Bitcoin, som muliggjør anonyme og relativt sikre betalingstransaksjoner helt på siden av banksystemet, og utenfor offentlig kontroll.

Hvis bankene vil overleve, må de snarest tilpasse seg kundenes ønsker om en langt mer digital og allestedsnærværende bank, mener Accenture. Dette innebærer blant annet økt satsing på rådgivning og digitale tjenester. En stor andel av kundene oppga for eksempel at de var villige til å betale for å få bedre oversikt over privatøkonomien.

Les mer: Apple-fans står allerede i kø for iPhone 6

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen