Der trynefaktoren teller

Mange har de siste månedene mottatt mailer med emnet ”I’ve added you as a friend on Facebook”. For de fleste er ikke dette første gang man mottar en invitasjon til et nytt nettsamfunn. Facebook skiller seg ut fra andre simpelt nok ved at folk aksepterer invitasjonen de mottar.

Hittil har over 60000 nordmenn takket ja til å legge inn en personlig profil her. Hva er det ved Facebook som er så appellerende?

Jakt på gamle kjente
- Facebook følger opp en nettverksdynamikk som vi har sett utviklet gjennom den siste tiden på Internett, forklarer Marika Lüders, stipendiat ved Institutt for Medier og Kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

Hun syns det er spesielt interessant å se hvilke nettsamfunn som består og hvilke som dør hen og hvorfor.

- Facebook har en litt annen tilnærming enn andre nettsamfunn. Mens man på Myspace har en slags profilshopping hvor man bygger opp et nettverk av ukjente mennesker, så er Facebook i mye større grad basert på at man kjenner de menneskene man knytter til seg fra før, forklarer Lüders.

Ved at brukerne leter opp gamle kjente og inviterer nye har Facebook kunnet spre seg såpass raskt i Norge.

Vanskelig å være anonym
Mens man på andre nettverk som norske Blink, Nettby, Underskog eller Myspace kan opptre anonymt, så vil Facebook fungere dårlig hvis man opptretter en profil under pseudonym. Det er da liten sjanse for at noen bekjente finner deg blant de 19 millioner brukerne.

400 virtuelle venner
Arild Nøstet Odland, student ved Universitetet i Oslo, er en ivrig bruker av Facebook og har i dag over 400 venner i nettverket. – Jeg fikk invitasjon til Facebook via en venninne som hadde vært i Australia, sier Arild.

Selv sjekker han sin profil daglig for å se ut om det er noen nye hendelser i vennekretsen, om noen har lagt ut nye bilder eller legge ut sine egne.

Både Lüders og Odland fremhever at Facebook sin popularitet i stor grad er basert på nettverkets enkle brukerkriterier. - Mens Myspace krever litt teknisk kompetanse, så er Facebook enklere å forstå og ta i bruk, påstår Lüders.

Denne påstanden blir støttet opp av Odland - Facebook er enklere og mer folkelig enn andre nettsamfunn, sier han. Kanskje litt for folkelig til tider.

Nettversjonen av Se og Hør
- Man blir fort hekta av Facebook, men egentlig er det litt tragisk, sier Odland. - På mange måter kan det ses på som en nettversjon av Se og Hør hvor man i stede for å spionere på kjendiser spionerer på venner og bekjente, legger han til.

Mens kjendisene må passe seg for paparazzier som ligger klar i buskene, må nå hvermansen være forsiktig med hva de gjør på fest. Et bilde tatt her kan fort havne på en av Facebook sine mange brukere sin profil.

 - Om det er Facebook som er årsaken skal jeg ikke påstå, men det kan virke som om det er flere kameraer på byen nå enn tidligere, sier Odland. Selv forsøker han å beholde en viss etikk når han legger ut bilder.

Nye grenser for nettinnhold
Marika Lüders understreker også at man alltid må tenke gjennom hva man legger ut på nett, men hun mener at samfunnet har forandret sin holdning til dette. – Grensene for hva man legger ut på nett har flyttet seg de siste årene, påstår hun.

Her har utviklingen av nettsamfunn og bruken av disse spilt en rolle. Det er allikevel ikke alle bilder du vil at en fremtidig arbeidsgiver skal se.

Studenter ved Institutt for Medier og Kommunikasjon ved UIO kan allikevel ta det helt med ro. - Jeg vil ikke gi dårligere karakter på grunnlag av festbilder på nett, påstår Marika Lüders.

Vil Facebook bestå?
Om Facebook er kommet for å bli er ikke sikkert. Det er i dag flere som besøker denne siden enn Myspace i Norge ifølge Alexa.com, men det gjenstår å se om populariteten vil holde seg.

Arild Nøstet Odland ser i det minste ingen grunn til å gi opp den interaktive vennekretsen ennå. – Når man en dag slutter å studere er det greit å fortsette å ha kontakt med gamle studievenner, sier han. I så måte fungerer Facebook som en god samlingsplass.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen