For hundre kroner får du ikke skjerm. (Foto: Gizmodo)

Denne mobilen koster hundre kroner

Hop-On

Hop-On er en såkalt engangsmobil med innebygde ringeminutter. Telefonen koster ikke særlig mer enn tellerskrittene du får på kjøpet.
Funksjoner har den fint lite av. Det eneste telefonen kan brukes til, er å ringe i GSM 900/1800-nettet. Den har ikke engang skjerm.
Målgruppen for telefonen er barn som er for unge til å få en "vanlig" telefon, samt de som bare vil ha en reservetelefon liggende i hanskerom eller andre lett tilgjengelige steder.

Det er nesten fem år siden det første gang var snakk om telefonen Hop-On, som skulle selges sammen med kontantkort i vanlige kiosker, uten at prisen skulle være stort mer enn tellerskrittene.

Produsenten av telefonen greide imidlertid ikke få mobilen klar til den skulle demonstreres for pressen, og havnet i en noe flau situasjon: Da en journalist demonterte mobilen, viste det seg at det var en forkledd Nokia.

Til Europa

Siden den gang ser det ut til at ting har gått fremover, og Hop-On fikk god mottakelse da den ble presentert på nytt i Las Vegas denne måneden. Nå skal en ikke navngitt europeisk aktør ha bestillt inn 10 000 eksemplarer av telefonen for å teste hvordan den slår an i vår del av verden. Prisen for en telefon vil ligge på mellom 100 og 150 kroner.

Vi har ikke funnet ut hvilken forretningsmodell selskapet skal basere seg på, og det gjenstår å se om det er gjennomførbart å selge telefoner med forhåndsladet ringetid i Norge. Om det er Seven Eleven eller en mobiloperatør som står bak bestillingen, vet vi heller ikke. Vi kommer tilbake med en oppfølgersak straks det dukker opp mer informasjon.

(Kilder: Gizmodo, Tech Digest)

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen