En del av Teslas biler vil få tilgang til 25 prosent mer effekt fra Supercharger-nettverket gjennom en ny oppdatering.
En del av Teslas biler vil få tilgang til 25 prosent mer effekt fra Supercharger-nettverket gjennom en ny oppdatering. (Lucy Nicholson/Reuters/NTB scanpix)

Denne uken får Tesla-bilene en helt ny funksjon

Da Tesla annonserte versjon tre av sin Supercharger tidligere i år, varslet de samtidig at dagens Supercharger-nettverk også ville bli raskere. 

Dagens Superchargere (V2) har frem til nå hatt en makseffekt på 120 kilowatt per bil. Det blir i disse dager økt til 150 kilowatt gjennom en programvareoppdatering i bilene, melder Electrek.

Det er litt mer enn Tesla opprinnelig varslet, som var 145 kilowatt.

Kun for den største batteripakken 

Toppfarten fordrer imidlertid at det ikke står en annen bil og lader på samme stolpepar, og 150 kilowatt er også kun tilgjengelig for biler med 100 kWh batteripakke. 

Tesla sier i en uttalelse til Electrek at de videre kommer til å fortsette jobben med å validere andre versjoner av bilene sine for nye ladehastigheter. 

Tesla Model 3 har en annen batteriarkitektur enn Model S og X, og kan lade enda raskere. Foto: David Zalubowski/AP Photo/NTB scanpix

150 kilowatt er det samme som de nye lynladerne andre hurtigladeoperatører sakte plasserer ut i disse dager.

Selskapet Ionity bygger også ladere med solide 350 kW effekt, men disse er det foreløpig ingen biler som fullt kan utnytte. Den første blir sannsynligvis Porsche Taycan, som kommer på markedet i år. 

Ny batterivarming kommer også  

Tesla-oppdateringen, som startet global utrulling i helgen, åpner også for den såkalte «On-Route Battery Warmup»-funksjonen.

Hvis du plotter inn en Supercharger som destinasjon i bilens navigasjon, vil denne funksjonen gjøre at bilen automatisk forbereder batteriets temperatur til den optimale for lading.

Ifølge Tesla skal denne funksjonen i seg selv kunne redusere ladetiden med 25 prosent, selv uten at ladeeffekten øker. 

Batterivarmingen senker ladetiden betraktelig i seg selv, ettersom bilen vil kunne utnytte maks ladeeffekt over lenger tid. Foto: Tesla

Foreløpig bare V3 i USA 

Supercharger V3 krever for øvrig nye ladestolper, og vil ikke erstatte dagens V2-stolper, har Tesla sagt.

V3-stolpene vil ha en effekt på opptil 250 kilowatt for Model 3 og 200 kilowatt for Model S og X, og de vil heller ikke måtte dele effekt med nabostolpen.

Foreløpig er utbyggingen kun startet i USA, med oppstart i Europa og Asia i fjerde kvartal 2019. 

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen