Ser du de tre røde lysene under skjermen? Jepp, det er skinnen som følger med på hvor du ser. (Bilde: Vegar Jansen, Tek.no)

Bærbar PC lar deg spille ved å flytte blikket

Prototypen fra MSI følger med på hvor du ser.

Taipei/Tek.no: En av de artige tingene med å være på datamesser er de gangene du får lov til å oppleve noe helt nytt. Joda, nye grafikkort og nye bærbare datamaskiner kan være interessant nok i seg selv, men etter en stund er det bare det virkelig originale som overrasker deg.

Så da vi fant en MSI-bærbar som etter sigende kunne styres med bare øynene, måtte vi jo sjekke det ut. På årets Computex-messe i Taiwan hadde vi allerede vært innom Intel og sett på deres RealSense-teknologi, men å veive med armene foran datamaskinen er hverken vakkert eller spesielt effektivt.

For ikke å glemme at det kan være direkte slitsomt.

Følger øynene

Slik virker Tobiis øyesporing.
Slik virker Tobiis øyesporing. Foto: Tobii

Selve datamaskinen som ble brukt var en MSI GT72 Q2E Dominator Pro, mens det virkelig interessante var Tobii EyeX – en «skinne» som var bygd inn under skjermen.

I denne skinnen sitter det teknologi som følger med på hvor øynene dine er, og ikke minst hvor på skjermen du ser.

Etter en kjapp kalibreringsprosess var vi visstnok klare til dyst, og MSIs representant fyrte opp et spill der vi skulle «skyte» blinker på skjermen – kun ved å se på dem. For å gjøre det vanskelig, var det også blinker som gav minuspoeng dersom vi fokuserte på disse.

Øyestyringen var ikke perfekt, men bedre enn forventet – spesielt med tanke på at vi tross alt var nybegynnere. Å bruke øynene til å sikte med får deg jo til å føle deg litt som Supermann. I hvert fall når du treffer.

Det andre spillet vi fikk prøve var Assassin's Creed Rogue, som visstnok skal være den første store tittelen med støtte for denne typen øyesporing. Her hjalp teknologien oss med å rotere kameraet etter veien øynene så.

Når vi da kikket rett på skjermen, skjedde det lite. Men når vi så mot høyre eller venstre kant av skjermen, begynte kameraet å snu seg den veien. Først sakte, så kjappere. Det samme gjaldt for opp og ned – kikket vi mot himmelen, tiltet kameraet bakover. Kikket vi mot bakken, vendte kameraet seg nedover.

Samtidig var det fullt mulig å bruke de vanlige kontrollene med mus og tastatur, så det ble ikke for slitsomt heller.

Har potensiale

Øyesporing kan være smart hvis det brukes smart.
Øyesporing kan være smart hvis det brukes smart. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Det er en grunn til at datamusa ikke har latt seg danke ut på femti år (Ekstra) – den er nemlig fryktelig effektiv.

Og gamle gamere er vonde å vende.

Så om det var én ting vi likte spesielt godt med implementasjonen i Assassin's Creed Rogue, var det hvordan øyesporingen fungerte sammen med andre styringsmetoder som en liten ekstra puff. Du trengte altså ikke jobbe hardt med øynene for å få det hele til å fungere.

For denne typen teknologi har typisk nok sine begrensninger – og da især når den brukes alene – men vi ser at den helt klart kan ha en utfyllende rolle sammen med tradisjonelle styringsmetoder.

Mer fra Computex 2015:
Disse godsakene bør du ha fått med deg >>>

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen