Rapide S er av mange regnet som en av de peneste firedørs sedanene der ute – men også en av de dyreste. (Bilde: Aston Martin)

Denne skal ta opp kampen med Tesla

Er 800 hestekrefter det som skal til for å nå elbilistenes hjerter?

Det begynner å bli noen år siden de første Model S-ene rullet ut på norske veier, men Tesla er fortsatt mutters alene som eneste premiummerke i elbilverdenen. Nå kan Engadget melde om at de snart får selskap, og det av ingen ringere enn den svært kjente sportsbilprodusenten Aston Martin.

De har visstnok planer om å lage en elbil-versjon av den familievennlige sportsbilen Rapide S, med hele 800 hestekrefter under panseret!

Firehjulsdrift og krefter i massevis –- men hva skjedde med rekkevidden?

Monsterbilen vil etter sigende være på markedet innen to år, og skal leveres med alt som kan tenkes av luksusutstyr, samt også firehjulsdrift. Slik sett er den en tilnærmet direkte konkurrent til Tesla, men ser man nærmere på tallene er det ikke bare fryd og gammen. 

Rapide S er ingen puslete bil i utgangspunktet, med en V12-motor under panseret. Det blir nok ikke mindre trykk med en 800-hesters el-motor heller.
Rapide S er ingen puslete bil i utgangspunktet, med en V12-motor under panseret. Det blir nok ikke mindre trykk med en 800-hesters el-motor heller. Foto: Aston Martin

Hva skjedde for eksempel med rekkevidden? Aston Martin selv oppgir at bilen skal klare rundt 200 miles, altså ca. 320 kilometer. Mot Teslas Model S sine over 500 kilometer (85D) er dette ganske ynkelig, og hvis du først er i markedet for en Rapide S må vi nesten gå ut i fra at du faktisk har lyst til å kjøre den. 

En annen ting er prisen. Mellom 200 000 og 250 000 dollar er det Aston Martin vil avkreve deg om du skulle finne på å kjøpe det nye elbilvidunderet. Her til lands blir det mellom 1,6 og 2 millioner kroner, noe som er langt mer enn selv den dyreste Tesla-en til salgs.

Tesla Model S er enehersker i et egentlig ganske attraktivt marked – premium-elbilene.
Tesla Model S er enehersker i et egentlig ganske attraktivt marked – premium-elbilene. Foto: Shutterstock

–- Mye mer interessant enn Ludicrous-modus

Aston Martin-sjef Andy Palmer selv mener bilen blir et alternativ for dem som ønsker mer kraft, på bekostning av rekkevidden. Han tror «...det faktum at du kan kjøre et par runder skikkelig racing rundt en bane (...) er mye mer interessant enn å kjøre 500 meter i Ludicrous-modus.»

Ludicrous er for ordens skyld Teslas nye høyytelses-modus på Model S P85D, og tar deg fra 0 til 100 på tre sekunder.

Rapide S vil heller ikke produseres i større opplag enn et par hundre biler i året, men er det første steget mot en elektrifisering av Aston Martins modellutvalg. Mange andre modeller fra produsenten skal nemlig snart komme som både hybrid-biler og el-biler. 

Vi kappkjørte en 700-hesters Model S mot en 70-hesters Golf:
Det gikk akkurat slik du tror »

(Kilde: Engadget)

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen