Slik ser Posten Norge for seg at roboten skal kjøre rundt i nabolaget ditt. Når du får en pakke varsles du og får en kode som gjør at du kan låse opp din egen skuff i roboten når den er i nærheten.
Slik ser Posten Norge for seg at roboten skal kjøre rundt i nabolaget ditt. Når du får en pakke varsles du og får en kode som gjør at du kan låse opp din egen skuff i roboten når den er i nærheten. (Foto: Posten Norge)

Her er roboten Posten ser for seg at kan erstatte postkassen din

Du får din egen skuff og kode når posten kommer.

Det er ikke bare internasjonale giganter som Amazon som pusler med å automatisere leveringene. Nå varsler også Posten at de vil utvikle en selvkjørende brev- og pakkerobot.

Postroboten slik Posten ser den for seg i mer sommerlig landskap.

Roboten skal utvikles sammen med et annet norsk selskap: Buddy Mobility. Enn så lenge er ikke selve roboten helt  klar, men en tidlig utgave lages akkurat nå og skal vises frem under Arendalsuka i august.

I pressemeldingen er Posten ganske tydelige på hva de ser for seg at konseptet vil bli.

Det dreier seg om en liten trillende kasse med hastighet på inntil 6 kilometer i timen. Den skal kunne dekke 100 husstander, og kjøre til og fra husstander i området morgen og kveld. For pakkeleveranser ser Posten for seg at du selv bestiller levering helt til døren når det passer deg.

Les også: Her leverer Amazon sin første pakke med drone »

Posten: – Vi må overvinne skepsisen

Postens pressesjef, John Eckhoff, er spent på hvordan roboten vil bli tatt imot når den dukker opp hos husstandene. Foto: Thomas Brun, Posten Norge

– Har dere noen utfordringer dere ser for dere med robotlevering?

– Noe av det vi må overvinne er skepsisen når vi kommer med ny teknologi. Vi er ganske tidlig ute, og vi ønsker å være i forkant. Både fordi brevvolumet faller og fordi vi ønsker å skape nye løsninger for kundene. Men når vi er så tidlig ute vil det automatisk være en del skepsis. Det vi håper er at vi kommer nærmere kunden og kundens valg, forklarer John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge.

– Vet dere når de første kan komme i vanlig drift?

– Utover testperioden har vi ikke helt tidshorisonten. Testperioden skal avklare hvordan den fungerer på norsk føre og interne driftsforhold hos oss. Men vi snakker ikke om mange år frem i tid - 2019 er innen rekkevidde.

Må teste norske veiforhold

Når den tid kommer kan roboten bli en erstatning for dagens postkasse, der du får en luke avhengig av størrelsen på pakken eller brevet, og en kode til å åpne den med når roboten er i nærheten. Men det er ikke bare kundeskepsisen som kan bli en utfordring.

– Vi lurer på hvordan den virker med distribusjonsapparatet? Hvordan tar kundene dem imot? De blir varslet når de får en pakke eller et brev - hvordan ser de på dette som en erstatning for dagens postkasse? Helt åpenbare ting er vær, føreforhold og veier, sier Eckhoff.

Helt konkret ser Posten for seg at den kjører inn til distribusjonssentralen om kveldene. Hvis den fungerer som innleveringspostkasse kan den bli tømt der, før den fylles i løpet av natten.

– Så kjører den rolig og sakte ut og plasserer seg i nabolaget. I en tenkt situasjon, for eksempel om det regner, kan du bestille roboten hjem til deg der du er.

Mest aktuell i tettbygd strøk

– Er dette noe det er aktuelt å bruke i hele landet, eller kun i mindre områder?

– Dette er mest aktuelt i tettbygde strøk. Det dreier seg jo blant annet om rekkevidde - både batterikapasitet og avstand. Roboten kjører jo i 6 km/t og må rekke både frem og tilbake ...

- Er roboten laget for å klare seg med den infrastrukturen dere allerede har, eller blir det behov for mindre og mer nabolagsnære pakkesentraler som roboten kan hente i?

– Posten Norge har allerede det desidert tetteste nettverket av små distribusjonsenheter, med over 300 lokalsjoner over hele landet. Det er meningen å benytte disse der det er hensiktsmessig, svarer pressesjefen.

Postens pressesjef fremhever også at det store nettverket selskapet har utbygget i Norge gjør dem velegnet til å teste denne typen teknologi, selv om de ikke lager den helt selv.

– Roboten lages i samarbeid med Buddy Mobility. Posten Norge utvikler ikke egen teknologi, men vi ønsker å samarbeide med andre aktører på autonomiområdet. Vi ser for oss at det finnes mange aktører som kan bruke Posten Norge som testarena, fordi vi har en infrastruktur over hele landet og et etablert apparat for testing. Dette gjelder også for andre autonomiløsninger, forklarer Eckhoff.

Roboten skal testes i Kongsberg mot slutten av året.

Stadig flere roboter

En av Amazons leveringsdroner. Nettgiganten prøvekjørte disse i slutten av 2016. Det er kun ett av mange prosjekter som prøver ut mer eller mindre robotisert levering. Bilde: Amazon

I den stadig økende automatiseringen av omgivelsene våre er roboter og droner to av tingene som får mye oppmerksomhet. Amazon har spekulert både i leveranser med roboter og i bruk av droner for kortere turer.

En rekke konsepter for nabolagslevering av for eksempel mat finnes også, der pizzaroboten triller noen kvartaler fra restauranten med den ferdige ananaspizzaen du ifølge store deler av den pizzaspisende befolkningen ikke burde ha bestilt.

I militære sammenhenger har produktene fra amerikanske Boston Dynamics fått mye oppmerksomhet. De firbente robotene fra selskapet er laget for å bære tung oppakning for soldater i felten. Men når selskapet markedsfører seg er det ofte ved å plage robotene, slik at man kan se hvor mye de tåler før de eventuelt tipper overende.

Både militære formål og mer ordinære, hjemlige gjøremål er tett beslektet for disse produktene. Markedslederen for robotstøvsugere, iRobot, lager eksempelvis både Roomba-støvsugere til å holde stuen din ren, og militære roboter for bruk i felt.

Hvis du er på jakt etter din egen robot til stua har vi samletestet robotstøvsugere. Testen finner du her »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen