Produktet kan potensielt bli noe i nærheten av en lommelaptop med krefter nok til spill, men vil 100 000 dollar holde til å utvikle den? PGS Lab mener det. De hevder i tillegg å ha finansiell hjelp utenfor Kickstarter. (Bilde: PGS Lab)

Denne mobiltelefonen skal kunne spille PC-spill som Dark Souls II og Mirror's Edge direkte

Har doblet Kickstarter-budsjettet, men blir den noe av?

Folkefinansiering har gitt oss mange artige dingser som ellers ikke ville nådd markedet. Men det har også gitt oss noen spektakulære bomskudd der haugevis av penger har gått direkte ut i det blå. PGS er en ny spilltelefon som skal ha PC-maskinvare og kjører Windows 10 og Android side om side.

Det er med andre ord på tide å plassere veddemålene sine. PGS kan ende i et solid mageplask, eller bli en helt ny type dings på markedet. Uansett har folkene bak produktet allerede mer enn doblet utgangspunktsummen som skulle til for å gå i gang med produksjonen, uten at penger i seg selv er noen garanti.

Maskinvare fra Intel

PGS Lite

Størrelse: 16 x 8,1 x 1,4 cm
Vekt: 245 gram
Skjerm: 5,5 tommer, 1280 x 720 piksler, LCD IPS, ekstraskjerm/pekeplate på 4,5 tommer
Maskinvare: Intel Atom X7-Z8750, 4 kjerner @ 2,56 GHz, 16-kjerners grafikkløsning, 4 GB RAM LPDDR3
Lagringsplass: 64 GB (eMMC), plass for MicroSD
Operativsystem: Android 6 Marshmallow & Windows 10 (fullversjon)
Teknologi: Micro-HDMI, femkanals lyd med innebygde høyttalere, ikke mobiltelefoni
Kamera: 8 megapiksler hovedkamera, 2 mpegapiksler frontkamera
Batteri: 4080 mAh
Pris: Fra 280 dollar, eller 2 400 kroner før norske avgifter

Dingsen utvikles av en gjeng som bare kaller seg PGS Lab, og den vil komme i to ulike utgaver, der kun den ene strengt tatt er en telefon.

Lite-versjonen vil tilsynelatende mangle både mobilnett og GPS-mottaker, mens Hardcore-utgaven er utstyrt med 4G-tilkobling og dermed også er en fullverdig telefon.

Begge vil ha brikkesettet Atom X7 Z8750 fra Intel, mens resten av maskinvaren vil variere mellom de to. Lite-versjonen klarer seg med 4 GB RAM og skjerm med 720p-oppløsning, mens Hardcore-utgaven vil ha 8 GB RAM og 1440p-oppløsning i skjermen. Størrelsene er på 5,5 eller 5,7 tommer. Grafikkytelsen hentes fra Intels innebygde GPU.

PGS Hardcore

Størrelse: 16,41 x 8,4 x 1,8 cm
Vekt: 320 gram
Skjerm: 5,7 tommer, 2560 x 1440 piksler, LCD IPS ekstraskjerm/pekeplate på 4,5 tommer
Maskinvare: Intel Atom X7-Z8750, 4 kjerner @ 2,56 GHz, 16-kjerners grafikkløsning, 8 GB RAM LPDDR3
Lagringsplass: 128 GB SSD, plass for minnekort
Operativsystem: Android 6 Marshmallow & Windows 10 (fullversjon)
Teknologi: Micro-HDMI, femkanals lyd med innebygde høyttalere
Kamera: 5 megapiksler hovedkamera, 1,3 megapiksler frontkamera
Batteri: 6120 mAh
Pris: Fra 280 dollar («Early Bird»-tilbud), eller 2 400 kroner før norske avgifter. Normalpris 320 dollar.

Men dette er ikke en fryktelig kraftig løsning i seg selv. Om ytelsen måles med Geekbench får Intels x86-baserte brikke i overkant av 3 000 poeng, mens de mange ARM-brikkene på markedet nå nærmer seg 7 000 poeng. Andre ytelsestester, gjerne med tyngre fokus på grafikk kan gi noe annerledes resultater, men det virker lite sannsynlig at Intel-brikken vil ha noe overtak på totalen.

Dermed snakker vi om et slags ytelseskompromiss for å kunne kjøre de klassiske PC-spillene som vanligvis ikke vil la seg drive av en ARM-basert brikke.

Den mer påkostede utgaven bytter dessuten ut 64 GB eMMC-lagring med en dobbelt så stor SSD-løsning, og skulle dermed være både romsligere og raskere enn Lite-utgaven.

Mobilspilling frem til i dag

En av tre ulike løsninger er vanlige for portable spilldingser. Kassetter og sære lagringsløsninger med rene mobilspill på har vært vanlige i maskiner som PSP eller Nintendo DS. Superlettversjoner av storspillene har en tendens til å havne på mobilene våre, men ofte har de absolutt ingenting til felles med de store spillene de henter titler fra. Et utmerket eksempel er Fallout Shelter som hverken i mekanikk eller innhold har særlig med hovedspillet å gjøre, selv om det er et svært underholdende spill på sitt eget vis.

Den tredje løsningen som har vært vanlig er spillstrømming over nettverk, der man bare må be til høyere makter om at dekningen holder seg god slik at man ikke rammes av tregheter underveis i spillinga. Denne varianten skal også støttes av PGS, men det er ikke hovedformålet med den.

PSG kjører spillene selv

Som maskinvaren antyder vil denne telefonen bli en fullblods PC, og dermed er målet at den skal kunne kjøre spillene selv, uten hjelp fra kraftigere datamaskiner i skyen. Det betyr også at du slipper å kjøpe spillene dine, eller kjipe avleggere av dem, flere ganger. Ligger spillet du vil kjøre i for eksempel Steam-plattformen legger du bare inn klienten på telefonen og er klar til å spille kort tid senere.

Men mobilspilling er ikke alt PGS kan hjelpe til med. Den er også en ekstremt portabel bærbar PC, og den skal få gode tilkoblingsmuligheter mot vanlige dataskjermer.

De to skjermene kan fungere enten som hovedskjerm og ekstraskjerm, som et vanlig flerskjermoppsett fra skrivepulten. Den skal også kunne fungere som tastaturskjerm og pekeplate.
De to skjermene kan fungere enten som hovedskjerm og ekstraskjerm, som et vanlig flerskjermoppsett fra skrivepulten. Den skal også kunne fungere som tastaturskjerm og pekeplate. Foto: PGS Lab

Microsoft legger opp til liknende muligheter i Windows 10 Mobile, og i de kraftigste og nyeste Windows-telefonene kan man kjøre såkalt Continuum-modus, der en lettvektsutgave av Windows kjører på storskjerm med utgangspunkt i telefonen. Foreløpig er imidlertid dette ganske langt unna den fullverdige opplevelsen med Windows 10 fra vanlig PC.

PGS Labs ønsker altså å gjøre noe ingen har gjort fullt ut før dem. Foreløpig er siste nytt fra Kickstarter-kampanjen at selskapet er i samtaler med Intel, og at brikkeprodusenten kanskje vil være partnere om prosjektet. Både nybrotsarbeidet med en enhet vi aldri helt har sett maken til og at samtalene omkring selve produksjonen og partnerarbeidet fortsatt pågår, gjør oss skeptiske til om dette produktet noen gang blir en realitet.

Skyvetelefon med gamepad under skjermen

Designmessig har PGS en del fellestrekk med gamle Xperia Play. Gjengen bak produktet oppgir også slutten på Sonys portable spillprodukter som starten for sitt eget prosjekt.
Designmessig har PGS en del fellestrekk med gamle Xperia Play. Gjengen bak produktet oppgir også slutten på Sonys portable spillprodukter som starten for sitt eget prosjekt. Foto: Einar Eriksen, Tek.no

Også telefonens fysiske utseende er nokså uvanlig. Den er delt i to, med en skyvemekanisme mellom de to delene. Vi snakker altså om en enhet som fysisk minner mest om tidligere telefoner som Sony Ericsson Xperia Play eller HTC Desire Z, eventuelt spillkonsollen Nintendo DS.

Den bakre delen av telefonen fungerer som gamepad, og har i tillegg en ekstra skjerm som kan brukes som pekeplate, eller til å gi mer informasjon fra programmet som kjører på den.

Konseptet er likevel litt for spennende til å gå forbi, men vi ville neppe brukt de 800 dollarene en PGS Hardcore Titanium koster på den, for å si det slik.

Ved siden av spørsmålet om dette noensinne blir et reelt produkt eller ei, har vi spørsmålet om ytelse. Det er mange ulemper ved de andre mobile spilløsningene, men dersom ikke ytelsen i PGS er god nok spørs det om den vil ha noen mulighet til å rokke ved dagens mobile spillindustri.

Testet ytelsen på en Surface 3

PGS Lab har målt den forventede ytelsen ved å bruke et Surface 3-brett fra Microsoft. Nettbrettet har samme Intel-brikkesett som skal bo inni PGS-modellene.
PGS Lab har målt den forventede ytelsen ved å bruke et Surface 3-brett fra Microsoft. Nettbrettet har samme Intel-brikkesett som skal bo inni PGS-modellene. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

PGS Labs forklarer på sidene sine at brikkesettet de bruker er det samme som står i Microsofts Surface 3, og at de har brukt nettbrettet til å sjekke ut ytelsen for en rekke spill. Mange av dem begynner imidlertid å dra på åra, og det er ikke voldsomme ytelser den vordende mobilprodusenten har klart å trekke opp av flosshatten.

Ser vi på gode gamle Mirror's Edge klarer brikkesettet mellom 28 og 34 bilder per sekund med minimale grafikkinnstillinger og 720p-oppløsning. Nyere DmC: Devil May Cry fra 2013 flyter i 24-30 bilder per sekund med de samme innstillingene. De viser også til Batman: Arkham City, Dark Souls 2 og Metal Gear Rising: Revengeance som alle har liknende bildeflyt men kan kjøres i Medium-innstillinger.

Og hvor lenge varer så batteriet med all denne moroa i gang? De drøye 6 amperetimene i batteriet skal holde til fem timer med toppspill i Windows 10, mens mindre krevende «Indie-spill» skal kunne kjøre i opp til åtte timer. I den andre enden av skalaen finner vi vanlig nettlesing i Android 6-modus. Telefonen skal kunne tilfredsstille nyhetshungeren din i inntil 12 timer sammenhengende. Å lade det digre batteriet skal være unnagjort på 70 minutter.

PGS Lite kostet fra 230 dollar i den sedvanlige Early bird-kampanjen, mens normalprisen er 280 dollar. Foreløpig er det ingen igjen av kampanjetilbudet, slik at PGS Hardcores starttilbud virker som det mest fornuftige kjøpet, med noen hundre eksemplarer igjen.

Det koster ekstremt mye å utvikle ny maskinvare

Det koster veldig, veldig mye å utvikle en ny mobiltelefon. Canonical ga opp Ubuntu Edge til tross for at Kickstarter-kampanjen fikk inn over 12 millioner dollar.
Det koster veldig, veldig mye å utvikle en ny mobiltelefon. Canonical ga opp Ubuntu Edge til tross for at Kickstarter-kampanjen fikk inn over 12 millioner dollar. Foto: Canonical

Det er imidlertid før vi tenker på akkurat hvor mye penger de store mobilprodusentene dytter inn i utviklingen av en modell, hvor relativt kort PGS Labs virker å ha kommet og den beskjedne summen de har etterspurt.

Kampanjens utgangspunkt var nemlig nokså forsiktige 100 000 dollar, og den har nettopp passert 250 000.

Sammenlikner vi for eksempel med da Canonical forsøkte å lage en Ubuntu-telefon på samme vis, var målet 32 millioner dollar, og prosjektet ble skrotet da kampanjen kun oppnådde et stykke over 12 millioner dollar.

Dermed er det et godt spørsmål om PGS noensinne vil bli et reelt produkt. Du bør med andre ord ikke investere penger du ikke har råd til å tape i prosjektet. Men hvis telefonen er klar til leveranse neste vår, slik PGS Labs mener den skal bli, kan den fort bli én av markedets mest interessante mobiltelefoner.

Skulle du være interessert i å støtte prosjektet finner du Kickstarter-kampanjen for PGS her.

Menneskene bak den ekstreme kjølebaggen Coolest Cooler gikk tom for penger etter å ha samlet inn 13 millioner dollar fra Kickstarter. Les mer om den kjølige fadesen i denne artikkelen.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen