En billig OBD-II-adapter og en smarttelefon er alt du trenger for å ta bedre vare på bilen din, og du får mye moro på kjøpet. (Bilde: Einar Eriksen)

Denne kommer til å gjøre deg nyforelsket i bilen din igjen

En billig OBD-II-adapter gir deg full kontroll over bilens elektronikk og styringssystemer.

Året var 1970 og Los Angeles-sletten var full av smog fra biltrafikken. Staten California så seg nødt til å finne en løsning på problemet, og forskere, rådgivere og politikere ble satt i arbeid. Resultatet var det som ble kalt «the Clean Air Act». Man ville innføre et system for utslippskontroll på bilene, og bilprodusentene begynte å få press på seg for å lage biler med mindre utslipp. 

Elektronikk viste seg å være løsningen. AMC var først ute med det første kommersielle systemet Electrojector fra Bendix Corporation allerede i 1957, men det var først etter det nye reglementet at innsprøytning virkelig kom på banen. Volkswagen var tidlig ute med elektronisk innsprøytning i bilmodellen 1600, og etter hvert var både innsprøytningen og tenningssystemet elektronisk styrt i biler fra en rekke produsenter. For å produsere minst mulig utslipp, målte de nye elektroniske systemene motorens ytelse og responderte på målingene ved å justere systemene. Dette gir konstant drivstofftrykk og en innsprøytningstid som er tilpasset blant annet motortemperaturen og belastningen på motoren i øyeblikket, som igjen gir lavere drivstofforbruk og lavere utslipp. 

Les også: Denne elbilen fra Aston Martin skal ta opp kampen med Tesla »

VW 1600 var den første bilen med innsprøytning fra Bosch som standardutstyr.
VW 1600 var den første bilen med innsprøytning fra Bosch som standardutstyr. Foto: Rudolf Stricker

Bilene fikk en tilkoblingsport som gjorde det mulig å sjekke at bilen holdt seg til OEM-standardene, og dette kunne undersøkes gjennom bilens levetid – noe som var et poeng fordi utslippene gradvis øker med bilens alder. For å finne feil på bilene, kunne verkstedene lese av målingene fra disse sensorene ved hjelp av ulike tilkoblingsstandarder hos de ulike bilprodusentene. I 1988 ble det innført en standard port for å avlese bilens sensorer i regi av the Society of Automotive Engineers, og denne standarden har utviklet seg videre til dagens On-board diagnostics II (OBD-II) parallelt med at bilen har fått stadig flere sensorer. 

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (16)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen