En billig OBD-II-adapter og en smarttelefon er alt du trenger for å ta bedre vare på bilen din, og du får mye moro på kjøpet. (Bilde: Einar Eriksen)

Denne kommer til å gjøre deg nyforelsket i bilen din igjen

En billig OBD-II-adapter gir deg full kontroll over bilens elektronikk og styringssystemer.

Året var 1970 og Los Angeles-sletten var full av smog fra biltrafikken. Staten California så seg nødt til å finne en løsning på problemet, og forskere, rådgivere og politikere ble satt i arbeid. Resultatet var det som ble kalt «the Clean Air Act». Man ville innføre et system for utslippskontroll på bilene, og bilprodusentene begynte å få press på seg for å lage biler med mindre utslipp. 

Elektronikk viste seg å være løsningen. AMC var først ute med det første kommersielle systemet Electrojector fra Bendix Corporation allerede i 1957, men det var først etter det nye reglementet at innsprøytning virkelig kom på banen. Volkswagen var tidlig ute med elektronisk innsprøytning i bilmodellen 1600, og etter hvert var både innsprøytningen og tenningssystemet elektronisk styrt i biler fra en rekke produsenter. For å produsere minst mulig utslipp, målte de nye elektroniske systemene motorens ytelse og responderte på målingene ved å justere systemene. Dette gir konstant drivstofftrykk og en innsprøytningstid som er tilpasset blant annet motortemperaturen og belastningen på motoren i øyeblikket, som igjen gir lavere drivstofforbruk og lavere utslipp. 

Les også: Denne elbilen fra Aston Martin skal ta opp kampen med Tesla »

VW 1600 var den første bilen med innsprøytning fra Bosch som standardutstyr.
VW 1600 var den første bilen med innsprøytning fra Bosch som standardutstyr. Foto: Rudolf Stricker

Bilene fikk en tilkoblingsport som gjorde det mulig å sjekke at bilen holdt seg til OEM-standardene, og dette kunne undersøkes gjennom bilens levetid – noe som var et poeng fordi utslippene gradvis øker med bilens alder. For å finne feil på bilene, kunne verkstedene lese av målingene fra disse sensorene ved hjelp av ulike tilkoblingsstandarder hos de ulike bilprodusentene. I 1988 ble det innført en standard port for å avlese bilens sensorer i regi av the Society of Automotive Engineers, og denne standarden har utviklet seg videre til dagens On-board diagnostics II (OBD-II) parallelt med at bilen har fått stadig flere sensorer. 

Les kommentarene (16)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen