Marlon Brando som Vito Corleone.

Den ultimate klassiske film: del 1

Stedet er New York og året er 1945. Vito Corleones eneste datter Connie har giftet seg og familien feirer med et enormt bryllup, men Vito er sjelden å se fordi selv ikke på sin datters bryllupsdag kan en sicilianer avslå forretningsmøter. Slik blir vi innledet til den store Corleone-familien og verdenen rundt, med forretninger som går over alt. Corleone-familien er en av de fem store mafiafamiliene i New York, og foran oss venter en episk fortelling om kjærlighet og svik, med yngstesønnen Michael i fokus.

Francis Ford Coppolas filmatisering av Mario Puzos roman The Godfather har ligget i toppsjiktet på utallige kåringer og topplister verden over i mange år. Tidligere har The Godfather-trilogien blitt utgitt i en samleboks på Blu-ray med undertittelen The Coppola Restoration, og nå har filmene i denne restaureringsserien også blitt gitt ut hver for seg. Dermed er det naturlig å begynne med film nummer én, den som startet det hele.

Perfekt dualisme

Det er så mye man kunne tatt for seg i en anmeldelse av The Godfather, men jeg kan begynne med at det var den filmen som først gjorde meg bevisst på at vi konstruerer et større univers i hjernen vår ved hjelp av de få innblikkene vi får gjennom hendelsene i selve filmen. Når en film spiller kortene sine riktig, kan vi som seere få et stort utbytte av å leve oss inn i en annen verden eller å forestille oss dette livet. Universet i The Godfather virker så rikt, komplekst, troverdig og, ikke minst, nostalgisk. I The Godfather er dette forholdet mellom fremstilling og historie perfekt (på engelsk kan disse uttrykkene bli oversatt som plot og story).

Historien får frem en fornemmelse av varme og kjærlighet, og kynisk brutalitet som en direkte motsetning. Denne dualismen sørger for at fortellingen, situasjonene og karakterene er dynamiske og derfor svært interessante. I tillegg illustrerer disse grunnleggende motsetningene noe fundamentalt ved menneskelivet, forholdet mellom det vi tolker som godt og ondt. I The Godfather blir disse begrepene fremstilt på en nyansert måte, og ikke minst spennende. Fordi rollefigurene er kjærlige familiefolk på den ene siden og kalkulerende sosiopater på den andre er dette mulig.

For perfekt?

Når vi beveger oss vekk fra litt dypere tematiske strukturer, møter vi på de andre elementene filmen består av som skuespillet, musikken, klippingen og selve fremstillingen. Alle disse trekkene er fremlagt og produsert på en så sømløs og sterk måte at det nesten er fristende å kalle det for perfekt. Heldigvis er ikke dette tilfellet, da utførelsen er inspirert og engasjerende i tillegg til å være av ypperste håndverk. Marlon Brando i rollen som Vito får frem karakterens sjenerte side samtidig som han også er den dominerende styrken i ethvert rom han befinner seg i. Al Pacinos tolkning av Michael som går fra å være en oppriktig krigsveteran til å bli den mest kyniske lederen er verdt en toppkarakter i seg selv.

The Godfather er rik på tematikk, innhold, fargerike rollefigurer og spennende situasjoner. Scenen med Michael, Sollozzo og McCluskey er like spennende og intens hver eneste gang, og scenen vitner om den kreative styrken til regissør Coppola når lyden av tog blir brukt for å forsterke de nervøse følelsene som er involvert. Og slik kunne jeg ha fortsatt i en evighet, men det er ikke nødvendig. The Godfather er rik, engasjerende og får frem følelsen av nostalgi, det som en gang var, men som nå er tapt. Dette kommer jeg tilbake til i anmeldelsen av The Godfather: Part II.

The Godfather er en av tidenes beste filmer og antakelig den mest perfekte klassiske filmen. Alle filmatiske grep er gjort riktig uten at det føles tynnslitt og på grunn av dette får The Godfather frem en historie som bader i tematisk og nostalgisk velstand. Legg til vidunderlig musikk av Nino Rota og skuespill i verdensklasse av Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Robert Duvall, Diane Keaton og John Cazale, så har du en tidløs klassiker.