Den store netthandelguiden

Stadig flere nordmenn tyr til nettet når de shopper. Der vi i starten kjøpte små saker som cd-er, filmer og bøker, kjøper vi i dag kjøleskap og dyre TV-apparater. Det er likevel ikke alle som føler seg vel med å handle på nettet, og Forbrukerrådet har jobbet lenge med dine rettigheter ved netthandel. Her er noen av deres tips for hva du bør tenke på.

Sjekk butikken

Det er en rekke bedrifter som etter hvert har startet egne nettbutikker. Noen er butikker som du kjenner godt fra før, andre er derimot nystartede foretak som nettopp har kommet i gang. Det er aldri greit å vite hvem du bør handle hos for å få best pris og best service. Du vil samtidig helst unngå å handle på en svindlerside. Du bør derfor forhøre deg med venner og bekjente angående hvilke nettsider som er seriøse og bra for shopping. Om du kommer over en nettside som har et virkelig godt tilbud kan det være smart å søke rundt på nettet for å se om andre har lagt ut informasjon om denne nettsiden før du bestiller. Å bli sittende uten penger og uten varer er veldig kjedelig.


Sjekk butikken før du klikker på "kjøp".

Sjekk opphavet
Eventuelt kan du benytte deg av Forbruker Europa sin tjeneste "Howard". Her kan du legge inn forespørsler om nettbutikker fra hele Europa og få informasjon om hvor lenge nettsiden har vært aktiv og hvilke andre sider som lenker til denne nettbutikken.

Om du kommer over en nettbutikk hvor du tviler på seriøsiteten bør du droppe handelen samme hvor godt tilbudet virker. Det er viktig at butikken skal være lett å kontakte både på telefon og mail. Ifølge Forbrukerrådet kan mange tilsynelatende norske nettbutikker ha utenlandske eiere. Dette kan få betydning for deg da du risikerer tillegg i prisen på grunn av moms og toll. Norske nettbutikker plikter til å oppgi organisasjonsnummer på sine sider, du kan også sjekke opp firmaet i Brønøysundsregisteret.

Om du er usikker, så bør du forsøke kontakte en selger for å høre om butikkens fysiske lokaler kan gi deg uheldige overraskelser.

Bør du forskuddsbetale?

Mange nettbutikker ber gjerne om betaling med det samme du bestiller varen. Noen lar deg også velge om du vil vente med å betale til du henter varen på posten mot et gebyr posten tar. Denne siste løsningen er nok ofte den beste om du er usikker på netthandelen du er inne på. Du bør være svært forsiktig med å betale direkte fra konto til konto før varen du har bestilt har ankommet. Når du først har betalt ut penger på denne måten kan det være vanskelig å få de tilbake.

Om du derimot benytter deg av et kredittkort, så kan du kreve pengene tilbake fra banken om varen uteblir. Banken må da dekke ditt tap og selv kreve pengene fra mottakeren. Men du må da først henvende deg og klage til selger. Denne klagen må du så senere ta med til banken om selger selv ikke vil gi deg pengene tilbake.


Bruker du kredittkort når du bestiller, så dekker banket tapet om du blir svindlet.

Sjekk totalsummen før du bestiller

Mange kan få et pent sjokk når bestillingen er gjort og varen skal betales. Mange nettbutikker opererer med priser med og uten moms. Vær oppmerksom på at du som privatperson må betale moms selv om du handler på nett.

Varer du har bestilt fra utlandet kan også komme med en liten overraskelse eller to. Tollgrensa i Norge er ikke høyere enn 200 kroner. Varer du bestiller som kommer over dette beløpet må fortolles i sin helhet, og på klær kommer det tilleggstoll på 10,5 prosent. Varen som så svært så billig ut på nett kan fort ende opp med å bli mye dyrere når den først kommer frem. Du gjør derfor smart i å sjekke ut hvor mye toll og avgifter til slutt blir på, før du bestiller varen. Et eksempel Teknofil har sett endte med utgifter som nesten fordoblet kjøpesummen.

Opplysninger om fortolling av varer kjøpt på nett finner du på Toll- og avgiftsdirektoratets nettsider.

Hold på personlig informasjon
Nettbutikkene trenger i utgangspunktet kun adressen din for å sende deg varen. For betaling kan du også velge om du vil oppgi ditt kortnummer, men det er ingen grunn til å gi fra seg dette før du er sikker på at du vil bestille. Annen personlig informasjon, som mailadresse, telefonnummer og personnummer skal du ikke måtte gi fra deg for å kunne gjennomføre en handel.

Noen butikker ber derimot om mailadresse av sikkerhetsmessige årsaker. Vurder da om du stoler nok på butikken til at du vil handle der. Hvis ikke er det best om du holder mailen for deg selv.


Ikke gi fra deg mer informasjon enn nødvendig når du handler på nett.

Husk angrefristen

Det er ingen skam å ombestemme seg. For varer du har kjøpt over nett i Norge eller fra butikker i EU/EØS-området har du to ukers angrerett etter at du har mottatt varen. Du kan også angre før varen mottas. Når du angrer har du krav på å få tilbake pengene, men retur av produktet må du betale selv. Husk at produktet skal være så og si ubrukt om det returneres. Om du har et ødelagt produkt må du heller benytte deg av garantien enn angreretten.

Om du har bestilt varen fra andre land kan det gjelde andre regler for angreretten. Da må du huske å sjekke i nettbutikken du bestiller fra hvilke avtaler som gjelder.

Du har full rett til å klage
Om du er misfornøyd med varen du har mottatt har du full rett til å klage, men husk at du må gjøre dette innen klagefristen som er to år i Europa og to-fem år i Norge ut fra hvor lenge det forventes at varen skal holde. Om noe er feil er det viktig at du melder ifra så fort som mulig.

Klager bør sendes skriftlig slik at de senere kan bevises ved en eventuell tvist. Utenfor EU/EØS er du bundet av de avtaler du inngikk da du bestillte varen. Om du bestiller varer fra USA bør du derfor passe på å se hvilke vilkår nettbutikken du bestiller fra fører.

Vanligvis bør netthandel være en enkel affære med få problemer. Men husk at du har fullt lov til å gå i butikken først for å se på varen fysisk. Deretter kan du i ro og mak forsøke å finne en billigere handel på nett. Å sjekke litt rundt er alltid smart.

Om derimot noe skulle gå veldig galt og du ikke får varen du har bestlt, eller butikken nekter deg å angre, så har du full rett til å klage. Om klagen går gjennom er ikke garantert, men i så fall kan du gå inn på Forbrukerrådets nettsider. Her finner du også ytterligere informasjon om netthandel.

God handel!


Du har full rett til å klage, også på nettbutikker. Men det lønner seg sjelden å hyle ut dine forbannelser.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen