Den store HD-krigen

HD er noe som har blitt prentet inn i forbrukernes hoder det siste året. Knapt nok en TV vises frem i Elkjøp- og Expert-avisene uten at logoen HD Ready lyser opp mot leseren. For så vidt en flott utvikling som tyder på at store deler av norsk befolkning etter hvert vil sitte med HD-klare flatskjermer i stua.

Problemet er imidlertid at de aller fleste venter spent på at NRK vil strømme inn i stua med sylskarpe bilder. Kanskje en drøm å følge svetteperlene vei ned Christian Borchs ansikt under Dagsrevyen er grunnen, ikke vet vi. Men realiteten er nok heller at det vil ta lang, lang tid før noe slikt vil skje.

Skal folk få tatt i bruk HD-skjermene sine er det neste generasjons DVD-format de bør sette sin lit til.

Hvor står kampen?
De siste årene har det blitt satset enorme ressurser på å utvikle DVD-formater som har langt bedre oppløsning enn dagens litt foreldede teknologi. Den beste HD-oppløsningen har fem ganger så høy oppløsning som dagens TV-bilde.

Bransjens innovasjonsiver har manifestert seg i to konkurrerende formater, nemlig HD DVD og Blu-ray. Disse er utviklet av henholdsvis Toshiba og Sony. Enkelt forklart kan man se på Blu-ray som det teknologisk mest avanserte alternativet (større lagringskapasitet), mens HD DVD på sin side er rimeligst (lavere produksjonskostnader). Allikevel er det ikke nødvendigvis teknologi eller pris som kommer til å avgjøre kampen av forbrukeren.

Historien viser at disse krigene først og fremst avgjøres av tilgjengelighet på utstyr og hvor man finner den største mengden filmtitler. Man kan jo dra frem kampen mellom VHS og BetaMax som et eksempel. BetaMax tapte denne kampen, selv om det var teknologisk overlegent.

Ikke overraskende er det vekslet harde ord mellom de to leirene i HD-krigen, hvor begge fremfekter sitt formats suverene egenskaper. Men hva skal forbrukerne tro på og er dette noe man i det hele tatt bør vurdere?

Mindre eksklusivitet
Vi må si at forskjellen på bildet på vanlige TV-sendinger og filmer i HD-oppløsningen 720p, som de fleste vil ende opp med, er veldig merkbar. At man kan se svetteperlene på Borchs ansikt er faktisk et eksempel på hvor detaljert bildet blir. Kanskje ikke en ønskesituasjon for Borch selv, men akkurat det eksempelet vil skape nye dimensjoner på sportssendinger etter hvert.

Film vil også dra fordel av denne økningen i detaljnivået. Vi har sett en del eksempler på den nye teknologien og må si at vi er imponert. Problemet inntil for relativt kort tid siden har vært Hollywoods steile holdning. Til å begynne med valgte nemlig de store studioene side, noe som fort kunne ført til at man mistet valgfrihet mellom format og filmer.

Nå har imidlertid de fleste store studioene valgt å produsere filmer i begge formatene, slik at forbrukerne har større mulighet til avgjøre krigen selv. Riktignok er vi ikke helt i paradis ennå. Universal Studios slipper nemlig bare filmer på HD DVD-formatet, mens Sony Pictures ikke overraskende leverer kun til Blu-ray.

Totaltilbudet nå viser at det finnes flere HD DVD-filmer tilgjengelig enn det finnes Blu-ray-filmer, men det vil nok stabilisere seg over tid.

Spillkonsollenes rolle
Da er spørsmålet: Hvis filmtilbudet ikke avgjør slaget, hva vil kunne påvirke kampene i den ene eller andre retningen? Mange tror at neste generasjons spillkonsoller har en stor rolle å spille.

Xbox 360 og PlayStation 3 vil nemlig utnytte slike skjermer til fulle. I tillegg vil de på hver sin måte gi forbrukerne mulighet til å spille av hvert sitt format. Siden Xbox 360 lages av Microsoft og PS3 er et Sony-produkt er det rimelig åpenbart hvilken konsoll som støtter hvilket format (Xbox 360 = HD DVD/PS3 = Blu-ray).

Forskjellen er at PS3-eiere vil ha en Blu-ray-spiller innebygd i sin spillkonsoll, mens Xbox 360-eiere må kjøpe HD DVD som tilleggsutstyr. Da høres det kanskje ut som om krigen er avgjort. Problemet for Sony er at det allerede finnes over seks millioner 360-konsoller på verdensbasis, mens Sonys alternativ enda ikke er ute i salg.

Når Sony kommer med sin PS3 nå i november (ikke i Europa) er det under en halv million konsoller tilgjengelig. Samtidig planlegger Microsoft å oversvømme markedet med sin HD DVD-spiller.

Valg under tvang
Men hva skal forbrukerne gjøre mens bransjen kjemper sin krig? Vi anbefaler de aller fleste til å sitte på gjerdet, selv om vi vet at dette kommer til å utsette den endelige avgjørelsen for oss alle. Allikevel er det kun de spesielt interesserte som bør gå ut å bruke opp hardt oppsparte penger allerede nå.

Blir vi tvunget opp i et hjørne vil vi nok satse våre penger på at vinneren blir HD DVD. Denne aktøren har fått en tidlig ledelse. Kombinert med et lettfattelig navn, rimelig pris, flere filmer nå i begynnelse og en mulig snarvei via det store antallet Xbox 360 har den i alle fall store muligheter til å gå av med seieren.

Allikevel kan vi garantere at Sony kommer til å satse omtrent alt de har for å sikre suksess for Blu-ray-formatet. Mye har vært skrevet om problemene til den japanske elektronikkgiganten i det siste. Suksess for Blu-ray/PS3 er blant det aller viktigste for at selskapet skal komme tilbake til gammel storhet.

Derfor er det så godt som umulig å velge vinner allerede nå, så ta vårt valg med en klype salt. I løpet av den kommende våren vil man kanskje kunne se mer av hvordan utviklingen går. Det eneste som er sikkert er at dette kommer til å bli et skikkelig bikkjeslagsmål.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen