En gjennomsnittlig bruker låser opp smartmobilskjermen 110 ganger om dagen. Det kan det bli "gratis" mobil av. (Bilde: Shutterstock.com/CHAIWATPHOTOS )

– Den reklamefinansierte mobilen kommer

Facebook Home viser at selskapet er tidlig ute, ifølge markedsføringsmann.

At mobilskjermen vil fylles av betraktelig mer reklame i tiden fremover virker svært sannsynlig. Det er likevel ikke alle som spår like voldsomme endringer som Russel Glass, sjefen for markedsføringsselskapet Bizo.

I en kommentar på nettstedet adexchanger.com hever Glass at den første fullstendig reklamefinansierte mobiltelefonen vil være på markedet i løpet av 2014. Her snakker vi ikke bare om reklame på nettsider, eller inni apper, men vi snakker om reklame som betaler for den fysiske telefonen du bruker.

Les også: Facebook tjener fett på mobilannonser

Mobilen blir viktigst

Bizo-sjefen trekker frem de 1,4 milliardene smarttelefoner i verden ved utgangen av 2013 som en viktig faktor. Denne enorme tilgangen vil gjøre mobilskjermen til en viktigere reklamearena enn vanlige nettsider, spår Glass.

Han trekker også frem at brukerne titter på telefonene sine i snitt 110 ganger i løpet av en dag.

Det er kun et spørsmål om tid før noen virkelig vil finne en måte å dra nytte av alle disse mulige visningene, hevder Glass. Til tross for at Facebook har noen solide mageplask bak seg på mobilfronten, er produkter som Facebook Home bare eksempler på at selskapet har innsett verdien av mobilen som markedsføringskanal.

Microsoft? Facebook? Google?

Glass spår ikke hvem som vil være først på markedet med en "gratis", reklamefinansiert, mobiltelefon, men han trekker frem noen mistenkte.

Både Facebook og Microsoft nevnes som mulige kandidater. Sistnevnte vil muligens kunne komme tidligere på markedet, ettersom de har en relativt liten markedsandel å ødelegge for i utgangspuntet. Glass mener det er langt større sannsynlighet for at tidligere ansatte fra Google, eller Facebook, tar fatt i utviklingen selv.

Siden Glass jobber med markedsføring i utgangspunktet, kan man mistenkte ham for å se en havresekk i det fjerne. Like fullt hevder også han at de første forsøkene med denne typen billigmobiler vil strande – rett og slett fordi det koster å utvikle mobiltelefoner, og fordi økonomien i en slik mobil, markedsføringskanal, fortsatt ikke vil være helt klar.

Les også: – Tjener ikke penger på Google Play-apper

(Kilde: adexchanger.com)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen