(Bilde: YouTube)

Den nye Big Bang-oppdagelsen «for dummies»

Forklarer gravitasjonsbølger med et håndkle, et eple og en pingpong-ball.

Denne uken gjorde astronomer fra Harvard-universitetet en stor oppdagelse som kan føre oss enda nærmere et svar på hvordan universet oppstod. Enkelte hevder at gjennombruddet er av like stor betydning som oppdagelsen av Higgs-bosonet i 2012.

Forskerne ved Harvard fant nemlig bevis på at noe som innen kosmologi kalles gravitasjonsbølger, melder Gizmodo. Fysikeren Albert Einstein presenterte allerede i 1916 en teori om at slike gravitasjonsbølger kunne ha oppstått.

Med den nye oppdagelsen blir også Alan Guths teori fra 1980 om kosmisk inflasjon bekrefte. Denne går ut på at universet ekspanderte i en nokså jevn form etter det store smellet, noe som ikke ville være fysisk mulig uten at gravitasjonsbølger eksisterte.

Enklere forklart på video

Voíla: Universet slik vi (foreløpig) kjenner det.
Voíla: Universet slik vi (foreløpig) kjenner det.Foto: Wikimedia Commons

Harvard-forskerne gjorde etter sigende oppdagelsen allerede for tre år siden, men har siden brukt mye tid på å kryssjekke opplysninger og komme opp med alternative forklaringer. Likevel gjenstår det å få godkjent oppdagelsen før den finner veien inn i faktabøkene.

Disse oppdagelsene ligger i alle fall langt over hodet på "astro-dummies" som oss, så da er det kanskje greit å ha glupinger som Valerie Jamieson fra New Scientist til å forklare. Hun bruker et håndkle – ikke til å haike med –, et eple og en pingpong-ball til å forklare den store oppdagelsen:

Big Bang-teorien, enkelt forklart:
Tenk om fysikklæreren din bare hadde spilt av denne videoen?

(Kilder: Gizmodo, 2)