GUIDE: Demonstrasjonsfoto Fotografering i kampens hete

Guide Demonstrasjonsfoto

(Bilde: Hanna Magnussen Krogvold)

Fotografering i kampens hete

Slik kommer du deg helskinnet gjennom med gode bilder på minnekortet.

Det fins ikke noe mer spennende enn engasjerte mennesker. Sinne, glede, sterke meninger, desperasjon, kostymer, fargerike rekvisitter og fengende plakater - det gjør seg faktisk svært godt gjennom linsa! Å fange disse øyeblikkene derimot, det er en kunst. Man må ha øyne i nakken, passe på hvor man går, og ikke minst vite hva man skal se etter. Det er mange forstyrrende elementer man må sortere ut, og omgivelsene er ofte kaotiske.

"Fuck this, I'm off to Hogwarts!".
"Fuck this, I'm off to Hogwarts!".Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Derfor gir vi deg ni enkle tips du kan ta med deg på veien, som forhåpentligvis vil øke sjansene dine til å ta noen blinkskudd neste gang du kaster deg ut i gatene med et kamera. Dette er ikke så mye en "slik blir bildene dine bedre"-guide som en "dette bør du tenke på"-guide, men det kan jo være den er nyttig likevel?

1: Forberedelser

Dette er kanskje ganske selvsagt, men du må selvfølgelig finne en demonstrasjon. Det er en stor fordel om du også gjør noe forarbeide og finner ut hva saken dreier seg om, hva som kommer til å bli hovedparolene, og hvem som arrangerer. Du må vite når det begynner og hvor det begynner, og om det kommer til å være kun en markering på et sted eller om det kommer til å bli demonstrasjonstog. Det høres kanskje selvfølgelig ut, men du vil være glad du gjorde forarbeidet når du skal vurdere hva du vil trenge av utstyr - både fotoutstyr og annet.

2: Hva vil du trenge?

Du bør være kledd for all slags vær. Vinterstid og i kaldt vær bør du ha på deg nok klær - ikke bare for komfortens skyld, men også fordi du kommer til å bli skjelven på hånda hvis du er kald. Hvis du ikke har det allerede er dette med andre ord tidspunktet hvor du bør investere i et par varme, tynne vanter. Varme fordi de skal holde hendene dine varme, og tynne fordi du bør være i stand til å kjenne kameraet gjennom dem.

Du må kunne kjenne hvor utløserknappen er, og alle andre små knapper du bør ha kjapp tilgang til. Fomling i tykke vanter eller, enda verre, votter kommer til å koste deg verdifulle sekunder når du trenger de sekundene mest. Neopren-hansker kan anbefales; de holder godt på varmen selv om de blir fuktige. Sko som ikke tar livet av føttene dine og som gir deg godt feste hvis du skulle behøve å klatre på noe er også obligatorisk.

Skal du sette deg ned på bakken bør du ha skikkelige klær - ellers blir du fort kald!
Skal du sette deg ned på bakken bør du ha skikkelige klær - ellers blir du fort kald!Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Plastposer, strips og gummistrikker er gull verdt hvis du blir overrasket av litt ruskevær; da kan du værtette kameraet ditt kjapt og enkelt. Nok batterier og minnekort er en selvfølge - hva som er nok til ditt kamera vet du best selv, men det bør være nok til tre-fire timer intensiv fotografering. Er du skikkelig hardcore og har en gassmaske liggende kan det neppe skade å ta med den heller.

3: Hva slags kamerautstyr vil du trenge?

Dette vil avhenge mye av omgivelsene og hva slags demonstrasjon du skal ta bilder av, men på generell basis vil du neppe få mye bruk for hverken de videste objektivene eller teleobjektiv. Selv har jeg stort sett tatt med meg mye forskjellig og endt opp med å knapt bruke noe annet enn Sigma 18-50mm f/2.8 på mitt crop-kamera, så basert på egen erfaring vil jeg anbefale en brukbar normalzoom i første omgang.

Et eksempel på bruk av et relativt vidt objektiv, tatt fra litt høyde.
Et eksempel på bruk av et relativt vidt objektiv, tatt fra litt høyde.Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Noe særlig videre enn 18mm vil ofte få med for mye kaos, men kan være kult hvis du kommer deg litt opp i høyden i fugleperspektiv. Telezoom (70mm og oppover) vil gjerne bli for trangt til å få med hele situasjoner, og dersom du prøver å bruke det til å ta bilder på avstand vil du få mennesker, plakater, paraplyer osv. i veien. En blits kan også være nyttig, hvis lyset er dårlig og normalzoomen din ikke er spesielt lyssterk.

Når det er sagt: Demonstrasjonsfoto kan sammenlignes med sportsfoto og konsertfoto. Det dreier seg ofte om å fange øyeblikkene i brøkdelen av et sekund, og det fins utallige eksempler på at dyktige fotografer med en ganske enkel utstyrspakke tar like gode bilder som de som drasser med seg en alt de har. Mye fotoutstyr vil sannsynligvis distrahere deg mer enn det vil hjelpe deg, med mindre du er virkelig god og har stålkontroll. Inntil den tid kommer: Hold deg til det grunnleggende, og jobb med øyeblikkene og utsnittene.

Nå bør du være godt forberedt: Bla videre til neste side for å lese om hva du skal gjøre i kampens hete!

Har du fulgt de første stegene er du nå klar til å begynne fotograferingen. Du er på riktig sted til riktig tid, du har med nødvendig utstyr, og du vet hva du vil.

4: Stille inn kameraet

Du vil ha så lav ISO som mulig, men du har ikke lyst til å bruke en lukker noe særlig tregere enn 1/500. Dette avhenger selvfølgelig av hva slags motiver du tar bilder av og hva du selv foretrekker, men klassisk demonstrasjonsfoto med folk som hopper, går eller vifter med ting fryses ikke hvis man bruker for treg lukker. Selv har jeg erfart at jeg syns smertegrensa for skurr går ved 1/500.

Når RU begynner med "alle som ikke hopper nå støtter krigen!" bør du ikke bruke for treg lukker, ellers blir alle RU-erne bare skurr.
Når RU begynner med "alle som ikke hopper nå støtter krigen!" bør du ikke bruke for treg lukker, ellers blir alle RU-erne bare skurr.Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Hva blenderåpning angår anbefales litt variasjon. Enkelte motiver gjør seg godt på en uskarp bakgrunn, andre motiver krever at du får med alt. Kort sagt kan regelen her være at med mindre bakgrunnen vil ha noe å bidra med i bildet bør den være ute av fokus.

Om du vil bruke følgefokus eller ikke er smak og behag. Selv foretrekker jeg strengt definert fokuspunkt og følgefokus; da vet jeg at bildet ikke blir uskarpt så lenge jeg plasserer fokuspunktet riktig, uansett om motivet flytter seg i mellomtiden. Her må du bare prøve deg frem litt, og lære deg hvordan du raskt bytter fokuspunkt eller bytter fra følgefokus til enkeltbildefokus. Du bør uansett stille inn på seriebilder. Du vil ha muligheten til å skyte en rask serie hvis det skjer noe actionfyllt, for å sikre deg i hvert fall et godt bilde.

5: Lek deg med utsnitt, vinkler og perspektiv

Du kan være ganske sikker på at uansett hva slags demonstrasjon du er på, hvor mange som er tilstede og hva som skjer, så kommer det til å være andre mer eller mindre seriøse knipsere tilstede med alt fra speilreflekskameraer til smarttelefoner. Enkle bilder av en person med en plakat, uansett hvor catchy den plakaten er, kommer ikke til å gi noen "stopp-effekt". Alle har sett det før.

Prøv å finne andre utsnitt. Tenk over hva du vil ha med, hva som gjør bildet, og få med akkurat det - gjerne på forskjellige måter, hvis du har mulighet til det. Står motivet ditt i ro, gå rundt motivet og ta bilder fra forskjellige vinkler. Eller kanskje froskeperspektiv gjør seg? Samme motiv fra to forskjellige vinkler gir to helt forskjellige bilder - og kanskje du liker det andre bildet bedre enn det første? Du bør heller ikke være redd for å "knipse i vilden sky" fra tid til annen hvis du ikke har noen bedre ideer; av og til kan du ha flaks med utilsiktede utsnitt og fange noe du aldri ville sett.

Her tok jeg bilde først bakfra, så forfra - og brått hadde jeg to vidt forskjellige bilder. Hva mener du fungerer best?
Her tok jeg bilde først bakfra, så forfra - og brått hadde jeg to vidt forskjellige bilder. Hva mener du fungerer best?Foto: Hanna Magnussen Krogvold

6: Kommuniser med motivene dine

Som med portrettfotografering blir bildene bedre hvis man klarer å kommunisere med motivene - det er tross alt mennesker man tar bilder av, selv om klassisk portrett-setting er noe ganske annet og mer avslappet enn en demonstrasjon. Derfor må du også kommunisere med motivene på en mer effektiv måte.

DLD-demonstrasjon i Oslo.
DLD-demonstrasjon i Oslo.Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Bruk tegnspråk og enkel mimikk for å fortelle hva du vil. Lurer du på om det er greit at du tar bilder: Sørg for å få øyekontakt, løft kameraet og send dem et spørrende blikk. Får du et nikk, et smil eller en posering tilbake: Ta bildene du vil ta kjapt, og gi dem en "tommel opp" og et stort smil når du er fornøyd. Vil du ha dem til å gjøre andre ting, som å holde rundt hverandre, skjære grimaser eller holde plakaten høyere opp, prøv deg frem med andre tegn. Kanskje de misforstår deg og poserer på en måte du ikke hadde planlagt, men som er innmari kul? Ta likevel noen bilder av hver posering, så kan du heller velge ut favoritten etterpå.

"Jews against the siege of Gaza" - denne søte gamle damen fant jeg på demonstrasjon i London i november 2012. Bildet er kanskje ikke et mesterverk, men motivet er spennende likevel. Uten øyekontakt hadde det ikke vært noe å se to ganger på.
"Jews against the siege of Gaza" - denne søte gamle damen fant jeg på demonstrasjon i London i november 2012. Bildet er kanskje ikke et mesterverk, men motivet er spennende likevel. Uten øyekontakt hadde det ikke vært noe å se to ganger på.Foto: Hanna Magnussen Krogvold

7: Tenk sikkerhet

Man liker kanskje ikke tanken på at fotografering kan medføre noen stor risiko, men faktum er at når mange mennesker samler seg på et sted - deriblant sinte eller frustrerte mennesker, eller andre du ikke kan stole på - er det alltid en viss risiko for at noen er ute etter trøbbel. Det fins innretninger man kan feste på objektiv og kamerahus som gjør det umulig å nappe objektivet rett av kamerahuset, og man kan sikre fotosekken sin for å gjøre den vanskelig å åpne. Den enkleste måten å sikre fotosekken på er å feste strips i glidelåsene (husk bare å ta med deg en neglesaks eller en liten lommekniv slik at du får åpnet sekken igjen hvis du plutselig trenger noe). Hvis man vil legge mer penger i det kan man få tak i låsbare fotosekker, eller bruke en liten kodelås istedenfor strips.

Å havne på feil side av en politisperring når sinte studenter knuser Millbank Tower anbefales ikke.
Å havne på feil side av en politisperring når sinte studenter knuser Millbank Tower anbefales ikke.Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Det er ikke bare tyveri man bør verne seg mot når man er på demonstrasjon. Selv en fredelig markering kan skremmende fort bli voldelig og ufin, og man har ikke lyst til å havne i mellom hvis demonstranter og motdemonstranter braker sammen. Derfor bør du følge med hele tiden, og helst gå unna hvis du merker at stemningen begynner å bli amper.

Hvis du er innstilt på å fortsette og ta bilder bør du kanskje finne noe høyt å stå på hvis du kan, og finne frem en telezoom. Å holde seg i stormens øye kan gi gode bilder og behøver ikke bli farlig, men tenk deg om før du leker med skjebnen. Politiet er heller ikke alltid like lette å ha med å gjøre - det er nemlig umulig for dem å vite nøyaktig hvem som kastet stein, og de har ingen garanti for at du snakker sant når du løper rundt i kaoset, vifter med kameraet og sier "jeg er bare her for å ta bilder!" Tåregass i øynene, knust kamera og timesvis i varetekt er en høy pris å betale for et minnekort med gode bilder, så tenk konsekvens og vær forsiktig.

Pass deg for onkel politi - hestene deres er heller ikke noe man tuller med!
Pass deg for onkel politi - hestene deres er heller ikke noe man tuller med!Foto: Hanna Magnussen Krogvold

8: Prøv å tenke sak - ikke foto

Hva er det som foregår? Hvem demonstrerer? Hvem eller hva protesterer de mot, eller for? Og hvor er de? Noen ganger må man ta et steg tilbake og reflektere over om man tar gode øyeblikksbilder, reportasjebilder, eller bilder som forteller historien. Er det noe symbolsk i nærheten som du kan inkludere i bildene dine som umiddelbart forteller hvor demonstrasjonen tok sted, og hva kan du i så fall sette sammen med symbolet som forteller hva demonstrasjonen handler om? Husk at bakgrunnen ofte er minst like viktig som motivet, fordi det setter motivet inn i en kontekst.

Man trenger ikke være spesielt bereist for å kjenne igjen Big Ben.
Man trenger ikke være spesielt bereist for å kjenne igjen Big Ben.Foto: Hanna Magnussen Krogvold

9: Delta i demonstrasjonen

Er du innbitt Israel-venn er sjansen liten for at du vil trives godt på en solidaritetsdemonstrasjon for palestinerne på Gaza-stripen. Prøv å holde deg til demonstrasjoner hvor du føler deg noenlunde hjemme - i hvert fall til du har mer rutine i kroppen. Ta kameraet bort fra øyet iblant, skrik litt med, ta deg gjerne en liten "knipsepause" og vift litt med en plakat. Prat med mennesker, bli litt engasjert. Det vil synes på bildene dine hvis du har hatt det gøy.

Da gjenstår det bare en oppsummering: Kle deg etter forholdene, ta med anvendelig kamerautstyr, tenk annerledes, vær forsiktig, og kos deg!

Les også: Guide til bedre portretter

Fire smilende studenter på demonstrasjon i London 2010.
Fire smilende studenter på demonstrasjon i London 2010.Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen