GUIDE: Demonstrasjonsfoto Fotografering i kampens hete

Guide Demonstrasjonsfoto

(Bilde: Hanna Magnussen Krogvold)

Fotografering i kampens hete

Slik kommer du deg helskinnet gjennom med gode bilder på minnekortet.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Har du fulgt de første stegene er du nå klar til å begynne fotograferingen. Du er på riktig sted til riktig tid, du har med nødvendig utstyr, og du vet hva du vil.

4: Stille inn kameraet

Du vil ha så lav ISO som mulig, men du har ikke lyst til å bruke en lukker noe særlig tregere enn 1/500. Dette avhenger selvfølgelig av hva slags motiver du tar bilder av og hva du selv foretrekker, men klassisk demonstrasjonsfoto med folk som hopper, går eller vifter med ting fryses ikke hvis man bruker for treg lukker. Selv har jeg erfart at jeg syns smertegrensa for skurr går ved 1/500.

Når RU begynner med "alle som ikke hopper nå støtter krigen!" bør du ikke bruke for treg lukker, ellers blir alle RU-erne bare skurr.
Når RU begynner med "alle som ikke hopper nå støtter krigen!" bør du ikke bruke for treg lukker, ellers blir alle RU-erne bare skurr.Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Hva blenderåpning angår anbefales litt variasjon. Enkelte motiver gjør seg godt på en uskarp bakgrunn, andre motiver krever at du får med alt. Kort sagt kan regelen her være at med mindre bakgrunnen vil ha noe å bidra med i bildet bør den være ute av fokus.

Om du vil bruke følgefokus eller ikke er smak og behag. Selv foretrekker jeg strengt definert fokuspunkt og følgefokus; da vet jeg at bildet ikke blir uskarpt så lenge jeg plasserer fokuspunktet riktig, uansett om motivet flytter seg i mellomtiden. Her må du bare prøve deg frem litt, og lære deg hvordan du raskt bytter fokuspunkt eller bytter fra følgefokus til enkeltbildefokus. Du bør uansett stille inn på seriebilder. Du vil ha muligheten til å skyte en rask serie hvis det skjer noe actionfyllt, for å sikre deg i hvert fall et godt bilde.

5: Lek deg med utsnitt, vinkler og perspektiv

Du kan være ganske sikker på at uansett hva slags demonstrasjon du er på, hvor mange som er tilstede og hva som skjer, så kommer det til å være andre mer eller mindre seriøse knipsere tilstede med alt fra speilreflekskameraer til smarttelefoner. Enkle bilder av en person med en plakat, uansett hvor catchy den plakaten er, kommer ikke til å gi noen "stopp-effekt". Alle har sett det før.

Prøv å finne andre utsnitt. Tenk over hva du vil ha med, hva som gjør bildet, og få med akkurat det - gjerne på forskjellige måter, hvis du har mulighet til det. Står motivet ditt i ro, gå rundt motivet og ta bilder fra forskjellige vinkler. Eller kanskje froskeperspektiv gjør seg? Samme motiv fra to forskjellige vinkler gir to helt forskjellige bilder - og kanskje du liker det andre bildet bedre enn det første? Du bør heller ikke være redd for å "knipse i vilden sky" fra tid til annen hvis du ikke har noen bedre ideer; av og til kan du ha flaks med utilsiktede utsnitt og fange noe du aldri ville sett.

Her tok jeg bilde først bakfra, så forfra - og brått hadde jeg to vidt forskjellige bilder. Hva mener du fungerer best?
Her tok jeg bilde først bakfra, så forfra - og brått hadde jeg to vidt forskjellige bilder. Hva mener du fungerer best?Foto: Hanna Magnussen Krogvold

6: Kommuniser med motivene dine

Som med portrettfotografering blir bildene bedre hvis man klarer å kommunisere med motivene - det er tross alt mennesker man tar bilder av, selv om klassisk portrett-setting er noe ganske annet og mer avslappet enn en demonstrasjon. Derfor må du også kommunisere med motivene på en mer effektiv måte.

DLD-demonstrasjon i Oslo.
DLD-demonstrasjon i Oslo.Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Bruk tegnspråk og enkel mimikk for å fortelle hva du vil. Lurer du på om det er greit at du tar bilder: Sørg for å få øyekontakt, løft kameraet og send dem et spørrende blikk. Får du et nikk, et smil eller en posering tilbake: Ta bildene du vil ta kjapt, og gi dem en "tommel opp" og et stort smil når du er fornøyd. Vil du ha dem til å gjøre andre ting, som å holde rundt hverandre, skjære grimaser eller holde plakaten høyere opp, prøv deg frem med andre tegn. Kanskje de misforstår deg og poserer på en måte du ikke hadde planlagt, men som er innmari kul? Ta likevel noen bilder av hver posering, så kan du heller velge ut favoritten etterpå.

"Jews against the siege of Gaza" - denne søte gamle damen fant jeg på demonstrasjon i London i november 2012. Bildet er kanskje ikke et mesterverk, men motivet er spennende likevel. Uten øyekontakt hadde det ikke vært noe å se to ganger på.
"Jews against the siege of Gaza" - denne søte gamle damen fant jeg på demonstrasjon i London i november 2012. Bildet er kanskje ikke et mesterverk, men motivet er spennende likevel. Uten øyekontakt hadde det ikke vært noe å se to ganger på.Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen