Guide
(Bilde: Shutterstock/Dream79)

Deler du bilder på Facebook?

Det er ikke så lurt. Heldigvis finnes det bedre alternativer.

Vi tar flere bilder enn vi noen gang har gjort tidligere, og svært mange deler bildene via sosiale media som Facebook, Twitter og Instagram. Det er egentlig ikke så lurt, i hvert fall ikke uten å være klar over hvilke rettigheter du gir fra deg.

For hvem eier egentlig bildene du deler, og hva kan de gjøre med dem?

Med liten skrift

Gjør du dette?
Gjør du dette?Foto: Shutterstock/martiapunts

Det er estimert at vi vil ta hele 880 milliarder bilder i 2014 og svært mange av disse vil havne på nettet.

Blant annet lastes det etter sigende opp nærmere 30 000 bilder i minuttet til Instagram, noe som er imponerende i seg selv frem til vi ser til Facebook. Der lastes det nemlig opp nær sju ganger så mange bilder – 210 000 i minuttetDet blir mange bilder i løpet av en dag, det. 

Det sies at et bilde sier mer enn tusen ord, og dette har vi nå for alvor oppdaget; Bildene brukes som statusoppdateringer og minirapporter fra hverdagen. Vi har rett og slett fått dilla på å dele bilder, enten det er av katten, middagen eller solnedgangen på Kanariøyene. Nye sko? Knips med mobilen og twitre om det. Stor fisk på kroken? Gjør den større ved å bruke tvunget perspektiv og imponér så de 391 facebookvennene dine. 

Men hvem kan med hånden på hjertet si at de har lest det som står med liten skrift hos blant annet Facebook og Instagram?

La oss ta en nærmere kikk.

Under Facebooks punkt om deling av innhold og informasjon, finner vi følgende formulering: «Du eier alt innhold og all informasjon som du publiserer på Facebook.» Instagram på sin side skriver at de «ikke påberoper seg eierskap over innhold du publiserer via tjenesten.»

Da er alt i skjønneste orden, eller?

Ikke helt. Det er det som følger hos Facebook som er interessant: «Du gir oss en ikke-eksklusiv, overførbar, vederlagsfri og verdensomfattende lisens, underlisensierbar, til å bruke alt opphavsrettsbeskyttet innhold du publiserer på eller i forbindelse med Facebook (åndsverklisens).» Instagram har også tilsvarende formuleringer.

Det som er verdt å bite seg merke i her er ordene «overførbar» og «underlisensierbar». Riktignok kan de ikke selge innholdet ditt, men ved å dele bilder på Facebook gir du tjenesten lov til å lisensiere bildene dine videre til andre selskaper. De selger dem ikke, de kan bare potensielt låne bildene bort mot et lite vederlag.

Facebook og Instagram sikrer seg altså rettigheter utover det de strengt talt har direkte behov for for å drive tjenesten – og som gjør at de kan tjene penger på ditt innhold, uten at du en gang får vite om det. Du har jo allerede gitt de lov, så de trenger ikke spørre deg. 

Mange får kritikk

Hvilke rettigheter gir du bort når du deler bilder av poden på Facebook?
Hvilke rettigheter gir du bort når du deler bilder av poden på Facebook?Foto: Shutterstock/Olesia Bilkei

Bloggen Terms of Service: Didn’t Read har støvsuget nettet for de ulike tjenestenes brukervilkår og rangert dem blant annet etter hvorvidt vilkårene bare inneholder det nødvendigste eller om tjenestene tusker til seg rettigheter de ikke egentlig trenger.

Blant tjenestene som får pepper for å kreve for mange rettigheter er blant annet nettopp Facebook og Instagram, men de er ikke alene om å kreve at du aksepterer svært liberale rettighetsvilkår. Også TwitPic, en tjeneste som – slik navnet antyder – lar deg dele bilder via Twitter, og bildesamfunnet 500px får kritikk.

Førstnevnte har fått mye kritikk for at de gir seg selv tillatelse til å dele bildene dine med mediepartnere. Selv hevder de at det er for å kunne beskytte innholdet ditt, og at de bare benytter seg av lignende vilkår som flere andre tjenester har, men det går ikke frem hvilke mediepartnere det er snakk om og om TwitPic tjener noe på innholdet ditt.

500px på sin side kan videreformidle bildene dine til «andre selskaper, nettsider, applikasjoner og enheter» så lenge du akkrediteres. Det vil si at så lenge du oppgis som opphavsperson, forbeholder 500px seg retten til å gjøre omtrent hva de vil med bildene dine.

Dersom du ønsker å selge bildene dine via 500px Store, sier du i tillegg fra deg «alle moralske rettigheter» til bildene du legger ut for salg.

Det finnes en løsning

Så kan man kanskje tenke at med 210 000 bilder i sekundet er sannsynligheten ikke så stor for at Facebook skal feste seg ved akkurat ditt bilde av Eiffeltårnet, men med stadig mer utbredt bruk av såkalt hashtagging er det en smal sak å søke opp akkurat det du eller andre er ute etter. Ved å søke på #Eiffel får du blant annet opp alt som andre har delt offentlig og merket med denne hashtaggen.

Men OK, du har fremdeles lyst til å dele bildene dine med venner og familie. Hvilke alternativer har du?

Heng med til neste side, så kikker vi nærmere på tjenestene som ikke krever lillefingeren og hele hånda med » 

 

Gå til side

Kommentarer (17)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen