Del 2: Slik gikk spådommene for 2013

(Bilde: Shutterstock/absolutimages: 157895525)

Nei, BlackBerry 10 ble visst ikke noen hit ...

– Denne spådommen gikk virkelig på trynet.

Hvert år forsøker vi i Amobil å se inn i krystallkulen for det kommende mobilåret. Nå som året nærmer seg slutten, gjør vi opp status. Andre halvdel av spådommene ser ut til å ha gått noen hakk bedre enn første halvdel, som vi gikk gjennom i går. Ett spektakulært bomskudd ble det likevel plass til.

I fjor slapp Google en slags strømmeboks, men Chromecast-pinnen har blitt en langt større suksess, og forenkler mediedeling fra Android.
I fjor slapp Google en slags strømmeboks, men Chromecast-pinnen har blitt en langt større suksess, og forenkler mediedeling fra Android.Foto: Google
Chromecast kan også brukes fra iOS-produkter.
Chromecast kan også brukes fra iOS-produkter.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

6. Tettere integrering mellom skjermene

Vi så for oss at Android-leiren ville bli nødt til å lansere et skikkelig alternativ til Apples AirPlay-teknologi i løpet av året.

Denne spådommen må kunne kalles et blinkskudd. Google lanserte den vesle Chromecast-pinnen sin august – da støttet den innhold fra Youtube- og Netflix-appene på Android. Siden har det kommet til en rekke forskjellige apper som kan overføre medieinnhold trådløst til Chromecast, og dermed storskjermen i stua.

Ekte skjermspeiling fra Android er foreløpig ikke støttet, men det skal være funnet kodesnutter i en av de nyeste Android-versjonene som tyder på at funksjonen er på vei.

Det viktigste er uansett at denne klossen både er billig, og langt enklere å ta i bruk enn villnisset av løsninger som har eksistert for Android-plattformen så langt. Siden støtten legges til på app-nivå, fungerer den til og med med enkelte apper på iOS-plattformen.

Det kom ikke noen Nexus-modell fra Motorola, men Moto X hadde enkelte av funksjonene fra Android 4.4 før utgaven ble offisielt lansert.
Det kom ikke noen Nexus-modell fra Motorola, men Moto X hadde enkelte av funksjonene fra Android 4.4 før utgaven ble offisielt lansert.Foto: Motorola/montasje V.Haugen, Amobil.no
I år, som i fjor, ble det LG som stod bak den virkelige Nexus-modellen.
I år, som i fjor, ble det LG som stod bak den virkelige Nexus-modellen.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

7. Nexus-merket Motorola i løpet av 2013

Etter at Google kjøpte Motorola for en tid tilbake, regnet vi sterkt med at det ville komme en Nexus-merket Motorola-telefon i løpet av 2013.

Denne spådommen gikk ikke i oppfyllelse, men en helt fullverdig skivebom ble det heller ikke. Etter lang tids relativ stillhet fra Motorola, ble det igjen enorme mengder ståhei da modellen Moto X ble lansert.

Telefonen ble etter alt å dømme en testplattform for en del av funksjonene i nye Android 4.4, til tross for at den da kjørte Android 4.2.2. For eksempel var dette den første telefonen som konstant lyttet etter ordene "ok, Google", før den aktiverte den talestyrte søkefunksjonen. Dette ble siden lansert som en nyhet i Android 4.4, og nye Nexus 5.

Også i markedsføringen av telefonen er de to selskapene koblet svært tett sammen. Dermed ser det altså ut til at Google har sine helt tydelige planer for Motorola fremover, men noen Nexus-modell fikk vi ikke se i 2013.

Vi liker BlackBerry 10 svært godt. Dessverre er det ikke nok å ha et godt operativsystem for å lykkes.
Vi liker BlackBerry 10 svært godt. Dessverre er det ikke nok å ha et godt operativsystem for å lykkes.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

8. BlackBerry 10 blir en hit

BlackBerrys nye operativsystem kom først etter flere forsinkelser, men da det kom ble vi svært imponert av brukeropplevelsen operativsystemet bød på. Vi regnet med at operativsystemet kunne bli en hit, forutsatt at det ikke var så tydelig rettet mot proffmarkedet at det ble vanskelig å bruke for folk flest.

BlackBerry 10 er fortsatt et bra operativsystem, etter vår mening, men markedet har på ingen måte gitt BlackBerry uttelling for innsatsen, og fremtiden er svært usikker for selskapet.

Selskapet jaktet på potensielle kjøpere, og det så lenge ut til å ligge an til et oppkjøp. De mest konkrete oppkjøpsplanene strandet på manglende finansiering. Også Lenovo skal, ifølge rykter, ha hatt oppkjøpsplaner, men blitt hindret av nord-amerikanske myndigheter – angivelig fordi skepsisen til kinesiske teknologiselskaper fortsatt er stor.

I november trakk toppsjef Thorsten Heins seg. Fungerende BlackBerry-sjef, John Chen, hevder at BlackBerrys død er sterkt overdrevet. Vi er ikke så sikre. BlackBerry 10 så lenge ut til å være et av selskapets beste kort, selv om de også har et sterkt nærvær i form av ulike tjenester.

I årets andre kvartal måtte selskapet avskrive usolgte telefoner for en milliard dollar, og dermed er det helt åpenbart at denne spådommen virkelig gikk på trynet.

Mobilbetaling har vi hørt om lenge, men her til lands går både utvikling og utrulling svært, svært tregt.
Mobilbetaling har vi hørt om lenge, men her til lands går både utvikling og utrulling svært, svært tregt.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

9. Treg utrulling av mobilbetaling

Spådommen var at mobilbetaling vil bli lansert, og adoptert, i sneglefart i Norge, og andre land som har like utbredt kortbruk som oss. Utviklingen ville bremses av at løsningene vi alt har fungerer svært godt, mente vi.

Vi noterer oss dette som godkjent, til tross for at norske mobilbrukere ennå ikke har fått anledning til å ta i bruk tjenesten. Etter flerfoldige prøveprosjekter, lanserte endelig Telenor tjenesten Valyou, sammen med DNB. Lanseringen skjedde i sommer, med lovnader om utrulling til høsten.

Høst har blitt til vinter, uten at løsningen faktisk er rullet ut. Frem til starten av oktober kunne banker som ønsket å være med på ordningen bli med til en fordelaktig pris. Da var Sparebank 1, Skandiabanken og Entercard med på løsningen.

At det fortsatt ville gå svært tregt i utrullingen av mobilbetaling var kanskje ikke den mest ambisiøse spådommen vi kom med, men det ser altså ikke ut til at noen av aktørene flytter spesielt mye raskere på bena i dag, enn de gjorde for et år siden.

Oppo lanserte i år en europeisk nettbutikk. Xiaomi har også opprettet domene for en liknende løsning, men har foreløpig ikke lansert.
Oppo lanserte i år en europeisk nettbutikk. Xiaomi har også opprettet domene for en liknende løsning, men har foreløpig ikke lansert.Foto: Oppo

10. Flere "Kina-mobiler" i butikkene

Spådommen vår gikk ut på at kinesiske mobilmerker ville etablere seg i Europa og Norge i større grad. Vi åpnet også for at det kunne dreie seg om populære enkeltmodeller, og ikke nødvendigvis noe fast nærvær.

Selv om vi ikke har fått flere rene kinesiske merker i Norge, har vi i år sett Oppo etablere seg med europeisk nettbutikk. I løpet av året har både Xiaomi og Lenovo presentert planer om å innta de europeiske og amerikanske markedene.

Det nystartede mobilmerket Kazam er også i ferd med å etablere seg på det nordiske markedet. Det gjør de ved å hente hit kinesiskproduserte mobiltelefoner, med egne logoer på.

Vi konkluderer med å godkjenne denne spådommen under tvil – først og fremst på grunn av Oppos relativt ferske nærvær. At Xiaomi, Lenovo og Kazam nå også er på vei, tar vi som symptomer på det samme; ekspansjon også utenfor det enorme hjemmemarkedet begynner å bli en prioritet.

Stakkars HTC One Max. Den kunne vært så god, men tjener i stedet som et av eksemplene på dårlig stil i 2013 ...
Stakkars HTC One Max. Den kunne vært så god, men tjener i stedet som et av eksemplene på dårlig stil i 2013 ...Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no
... Vi liker nemlig veldig dårlig å bli servert uønsket reklame fra programvaren som følger med telefonen.
... Vi liker nemlig veldig dårlig å bli servert uønsket reklame fra programvaren som følger med telefonen.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

11. Mobilreklame

Reklamene ville innta mobilen for fullt, regnet vi med, og i samme slengen var faren stor for at brukeropplevelsen på mobilen kunne komme til å lide innledningsvis.

Vi har ikke sett de helt store ramaskrikene om mobilreklame i år, men det er ingen tvil om at mengden reklame øker, og at ikke alt blir like godt mottatt.

Reklamer på SMS øker. Facebook har har lansert videoreklamer i nyhetsstrømmen – uten at vi helt vet om denne vil finne veien over til mobiler. I år fikk vi også se HTC legge ved tredjeparts barnemodus på One Max – som gir deg spillreklamer i varslingsmenyen.

Ønsket om å få flere penger ut av mobilbrukerne er også tydelig i andre former. I år har de siste utgavene av bilspillseriene Real Racing, og Asphalt, begge fått kritikk for å basere seg alt for tungt på mikrotransaksjoner.

Vi godkjenner denne også under tvil, selv om vi kanskje hadde regnet med vrier mer i retning av nettreklamens barndom, som sprettoppvinduer og annet tull.

Totalen

Samlet sett tikket altså seks av elleve spådommer inn. Enkelte av de som ikke gjorde det er trender som er på vei, uten å ha rukket å manifestere seg skikkelig i året som gikk. Vi har likevel valgt å kun operere med riktig og galt i denne utgaven, og ikke "midt mellom"-konklusjonen vi brukte da fjorårets oppsummering ble publisert.

Noen av treffene var ekstremt presise, mens andre viste seg å være totalt skivebom. Krystallkuler er ikke alltid like enkle å ha med å gjøre.

Har du blitt overrasket i år, eller ble 2013 omtrent som forventet? Syng ut i forumtråden under.

Vi er selvsagt tilbake med like ambisiøse, og høytflyvende, spådommer på nyttårsaften.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen