De mest oppskrytte mobiltjenestene

Alternativ tekst mangler
John Strand ser fremover.

I disse tider ser mange tilbake på året som har gått. Men teleanalytiker John Strand og hans Strand Consult tar også et blikk fremover. Nå har selskapet laget en liste over de åtte mobiltjenestene de mener er mest oppskrytt med tanke på det kommende året.

I sin rapport, Spådommer for mobilmarkedet i 2007, skriver Strand Consult at 2007 vil bli året hvor en rekke store internettselskaper vil prøve å tre inn i mobilmarkedet. I følge rapporten vil dette ha to konsekvenser: En mengde pressemeldinger og mange operatører som ønsker å samarbeide med dem, for å utnytte selskapenes "bredbåndsmagi".

Strand Consult har ikke særlig stor tro på at disse samarbeidene vil bli noen overveldende suksess, siden ingen operatør i verden hittil har oppnådd økonomisk suksess med sine internettportaler, heter det i rapporten.

Operatørenes egne butikker
En rekke mobiloperatører tror at det er viktig å ha egne butikker for å få kontroll over distribusjonen av sine abonnementer. Strand Consult tror imdlertid ikke at operatørene vil greie å drive slike butikker med overskudd. Ei heller tror han at dette er måten å kontrollere "illojale" forhandlere.

UMA
Strand og hans konsulentbyrå har liten tro på at UMA skal bli så stort som telebransjen sier. I stedet mener han at UMA vil gi både høyere abonnementsutgifter, høyere kundeserviceutgifter og lavere om setning per bruker. I tillegg vil mangelen på brukbare UMA-telefoner være påfallende.

(Vil du lese mer om UMA kan du lese saken "Si farvel til dyre ringeminutter")

Mobil-TV
- Mobil-TV er på alles lepper akkurat nå. Men dessverre har ingen kommet opp med den rette forretningsmodellen. Det er heller ikke klart hvordan man skal tilby den rette sorten mobilinnhold og hvordan man skal ta betalt for det. I tillegg ser de fleste ut til å glemme at dette er TV i sanntid, og ikke på etterspørsel. Vi har derfor lite tiltro til dette, og tror heller at fremtiden ligger i små videoklipp som kundene kan laste ned eller se på i sanntid via mobilene sine, lyder det i rapporten.

(Vil du lese mer om mobil-TV, kan du ta en titt på artikkelen "Dette er mobil-TV")

Mobile lynmeldingstjenester
Like før jul lanserte Telenor og Microsoft en ny tjeneste, Live Messenger til mobilen. Strand mener imidlertid at det er naivt å tro at lynmeldingstjenester som Telenors vil bli noen suksess. Han mener at operatører som tror at de kan tjene penger på noe mer enn trafikken som genereres i nettverkene fra Yahoo eller MSN selv, ikke gjør annet enn å lure seg selv.

Alternativ tekst mangler

Reklame og gratis mobiltjenester
- Mange tror at du kan finansiere både telefoner, tjenester og trafikk ved hjelp av reklame. Men ærlig talt; når den gjennomsnittlige omsetningen per per bruker er mellom 160 og 330 kroner, må du ha ekstremt mye reklame bare for å finansiere en liten del av mobilmarkedet.

En hver som tror at reklameinntekter er veien forover for markedet, bør sammenlikne verdien av mobilmarkedet med verdien av reklamemarkedet - alle reklamene i verden ville hatt vanskeligheter med å finansiere mobilindustrien, skriver Strand i rapporten.

Internettselskaper i mobilmarkedet
- Mange internettselskaper drømmer om suksess i mobilmarkedet. I sin naivitet tror de at veien til suksess går gjennom samarbeid med mobiloperatører. Disse menneskene bør sette seg ned og prøve å forstå hvordan mobilmarkedet fungerer akkurat nå og hvordan det vil fungere i fremtiden. Det kan være verdt å spørre seg om de sammen internettselskapene trodde at veien til suksess var gjennom internettleverandørene, står det å lese i rapporten, som samtidig bemerker at det ikke var slik de store selskapene som Google, eBay, Yahoo og Amazon ble suksesselskaper.

Mobil bredbåndstelefoni
Mobil bredbåndstelefoni har vært en het potet i telebransjen i 2006. Men i følge Strand Consult glemmer de fleste en veldig viktig ting, nemlig at både mottakeren og den som ringer betaler for samtalene ved mobil bredbåndstelefoni. Mange glemmer også den økende mengden av mobilabonnement med fastpris på ringing.

3G
- Tro det eller ei, mange fremhever fortsatt forskjellen mellom 2G og 3G. Men vi spør oss selv: Hva er forskjellen, og kan 3G finansiere en forretningsmodell for de neste 3-5 årene? Vi tror ikke det. 3G handler fortsatt stort sett om tale, som står for 90-95 prosent av folks mobilregning. Så er det ikke på tide å begrave 3G-retorikken en gang for alle, spør Strand Consult i sin egen rapport.

(Kilder: Strand Consult, Dagens IT)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen